دعا

دعا برای حل مشکل فوری | ۷ دعای مجرب برای رفع مشکل و گرفتاری

دعا برای رفع مشکلات

دعا برای رفع مشکل فوری به انسان کمک می کند تا راحت تر بتواند آن مشکل را حل کند. انسان همواره برای رفع مشکل و خروج از رنج و سختی به دنبال راه هایی است که خروج و رهایی او را سرعت ببخشد. خداوند در آیه 4 سوره بلد می فرماید:

(لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ )

که ما انسان را به حقیقت در رنج و مشقّت آفریدیم (و به بلا و محنتش آزمودیم).

از این رو خداوند مهربان، راه خروج از این سختی ها را از طریق قرآن و پیامبران به انسان آموخته است. تا در نهایت انسان مومن بتواند سختی ها را پشت سر گذاشته و بار این آزمون ها از روی دوشش برداشته شود. سختی ها باعث می شوند تا انسان به خدا نزدیک تر شود چرا که انسان جز در مواقع سختی، به یاد خدا نمی افتد.

برای حل مشکل فوری خود دعای فوری برای حل مشکل را مطالعه کنید.

دعای رفع مشکل

دعای برای حل مشکل فوری

  • شروع دعا با بسم الله

«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ): لَا یُرَدُّ دُعَاءٌ أَوَّلُهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»

یعنی دعایی که اولش را با «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» شروع کند، رد نمی‌شود.

  • افتتاح و اختتام دعا با صلوات

امام صادق (ع) فرمود: هرکه به درگاه خداى عزوجل حاجتى دارد، باید به صلوات بر محمد و آلش (ع) شروع کند، و سپس حاجت خود را بخواهد و در آخر هم به صلوات بر محمد و آل محمد (علیهم السلام) پایان دهد. زیرا که خداى عزوجل، کریم‏‌ تر از آن است که دو طرف دعا را بپذیرد، و وسط دعا را واگذارد و به اجابت نرساند، زیرا صلوات بر محمد و آل محمد (علیهم السلام) محجوب نیست و بدون برخورد به حجابى بالا رود و قبول شود. و دعا برای رفع مشکل و گرفتاری را با ذکر «ماشاءَالله­ وَلا قُوَّةَ اِلابِالله» ختم کند.

  • ترک شتاب در دعا
  • توسل به اسماء الحسنی
  • توجه به زمان دعا

مانند شب و روز جمعه، ايام ماه رمضان، شب‌ ها و روزهای عيد فطر، روز عرفه، عيد قربان، عيد مبعث، عيد غدير و روز‌های ماه رجب و شعبان به‌ خصوص ميلاد امام علي(ع) و حضرت مهدي­ موعود (عج)، غروب هر روز، طلوع فجر تا طلوع آفتاب، وقت اذان، هنگام وزش باد و ريزش باران.

آداب دعا

آموزه های اهل بیت علیهم السلام در مورد دعا به ما می آموزد که همیشه قبل از شروع و حاجت خواستن از خداوند آدابی را رعایت کنیم. بنابراین لازم است هنگام دعا به این موارد توجه کنیم:

1. هنگامی باشد که رقت قلب و آمادگی روحی داریم.

2. قبل از دعا هفت بار «یا ارحم الراحمین» و ده بار «یا رب» بگوییم.

3. بعد از اتمام دعا دستها را به سر و صورت و سینه بکشیم.

4. به دعا برای خود و شریک تمام حاضرین اکتفا نکنیم.

آداب دعا در قرآن و نهج البلاغه

حجت الاسلام و المسلمین سید سلمان صفوی به آداب دعا در قرآن و نهج البلاغه به شرح ذیل پرداخته اند:

  • با وضو وارد محراب دعا شوید.
  • پیش از دعا صدقه دهید.
  • خود را معطر کنید.
  • رو به قبله بنشینید.
  • بعد از دعا در جای خود نشسته و در حال سکوت کمی تأمل کنید.
  • دعا کردن با توجه قلبی و فروتنی

امام جعفر صادق (ع) فرمودند:

«اِنَّ الله لايَستَجيبُ دُعاء بِظَهر قَلب ساه فَاِذا دَعَوتَ فَاقبِل بِقَلبِک ثُمَّ استَيقن بِالاِجابَة».

«خداوند دعايي را که از قلب عاري از توجه برخيزد مستجاب نمي‌گرداند پس هرگاه دعا کردي نخست دل را به‌ پیش انداز، آن گاه اطمينان به اجابت آن دعا داشته باش».

بهترین مکان برای دعا کردن

  • بهترین مکان برای دعا

مانند مسجدالحرام، مسجدالنبی، زير گنبد سيدالشهداء، بين مقام ابراهيم و درِ خانه خدا (به نام حطيم)، زير ناودان طلا، در مقام ابراهيم، بالاي کوه صفا و مروه، کنار چاه زمزم، در عرفه و مزدلفه، نزد جمرات سه‌گانه، در بارگاه‌هاي معصومين(ع) و بر سر مزار شهدا و اولياءالله.

دعای حل مشکل فوری

۱. سوره قرآن برای رفع مشکلات و حل مشکل فوری

خواندن سوره بقره، سوره حمد و سوره هایی که با (حم) شروع می شوند مانند:

  • غافر
  • فصلت
  • شوری
  • دخان
  • زخرف
  • جاثیه
  • احقاف

برای رفع مشکل موثرند. مانند آدم و حوا که در قرآن بیان شده اینگونه از خداوند طلب عفو کردند:

«رَبّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکونَنَّ مِنَ الخاسِرینَ»

(اعراف ـ آیه 23)

بارالها، ما به خود ستم کردیم که نافرمانی تو کردیم اگر ما را نیامرزی و به ما رحم نکنی ما از زیان کاران خواهیم بود.

یادمان نرود استغفار از گناهان راه را برای حل مشکلات آدم باز می کند. شاید کلید دعا برای رفع مشکل ، همین استغفار باشد.گاهي اجابت دعا به عمل باز می‌گردد مانند تعقیب نمازها، در سجده‌ ها، دعا کردن سائل معطی در حق خود، دعای بیمار در حق عیادت کننده‌، دعای والدين در حق فرزندان و بالعکس. گاهی برخی مشکلات به دلیل نا فرمانی و ستمی است که انسان به خود وارد می کند و مانع اجابت دعاست.

۲. ذکر یونسیه و حاجت روایی

ذکر یونسیه در قرآن در آیه 87 سوره انبیاء آمده است و در دعا برای رفع مشکل معجزه می کند.

مرحوم آیت الله قاضی سفارش هایی را در ماه ذی القعده به شاگردان خود می کردند. این سفارشات در یک کتاب پر بار به نام آیت الحق جمع آوری شده اند. رهبر معظم انقلاب درباره این کتاب می فرمایند این اثر از کتاب های دمِ دستی من است. در این کتاب اذکار زیادی سفارش شده که یکی از آنها ذکر یونسیه و سجده معروفه است .علامه ملا حسین قلی همدانی برای سیر و سلوک به آیت الله ملکی تبریزی سفارش می کند که همیشه یک انگشتر فیروزه یا عقیق در دست باشد. هر روز یک سجده طولانی داشته باش و در آن، ذکر یونیسه را زمزمه کن.

«لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»

«معبودی جز تو نیست، منزّهی تو، راستی که من از ستمکاران بودم.»

 

۳. حدیث درباره گشایش کار و رفع مشکل 

امام علی (ع) می فرمایند:

«اِدْفَعُوا أَمْوَاجَ‏ الْبَلَاءِ عَنْکُمْ بِالدُّعَاءِ قَبْلَ وُرُودِ الْبَلَاء»

«پیش از آن‌که بلا بر شما وارد شود، با دعا، آن را دفع کنید.»

دعا برای رفع مشکل و جلوگیری از وقوع گرفتاری در روایات متعددی آمده است که در زیر به چند نمونه خواهیم پرداخت.

 

رفع مشکل با قرآن

۴. دعای حل مشکل فوری

مردى خدمت حضرت امير المؤمنين عليه السلام شكايت كرد از دير شدن جواب دعايش. فرمود چرا نمي خوانى دعاى سريع الأجابه را. پرسيد كه آن كدام دعا است؟ امام فرمود:

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِاِسْمِکَ الْعَظیمِ الْأَعْظَمِ الْأجَلِّ الْأَکْرَمِ الْمَخْزُونِ الْمَکْنُونِ النُّورِ الْحَقِّ الْبُرْهانِ الْمُبینِ

خدایا! من از تو درخواست می کنم به نام بزرگ اعظم، اجل اکرم و گرامی‌ ات که مخزون و مستور است، آن نامی که نور و حق و برهان روشن است.

الَّذی هُوَ نُورٌ مَعَ نُورٍ وَ نُورٌ فی نُورٍ وَ نُورٌ عَلی کُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ فَوْقَ کُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ تُضیی ءُ بِهِ کُلُّ ظُلْمَهٍ وَ یُکْسَرُ بِهِ کُلُّ شِدَّهٍ وَ کُلُّ شَیْطانٍ مَریدٍ وَ کُلُّ جَبّارٍ

آن نامی که نور است و با نور و از نور و نور در نور است، و نور است به روی هر نوری، روشنی است بالای هر نوری، نوری ست که با او هر تاریکی روشن و شکسته شود. با آن شدتی و هر شیطان سرکشی . هر جبار با عنادی که قرار نگیرد.

عَنیدٍ لاتَقَرُّبِهِ اَرْضٌ وَ لایَقُومُ بِهِ سَماءٌ وَیَاْمَنُ بِهِ کُلُّ خائِفٍ وَیَبْطُلُ بِهِ سِحْرُ کُلِّ ساحِرٍ وَبَغْیُ کُلِّ باغ وَحَسَدُ کُلُّ حاسِدٍ وَیَتَصَدَّعُ.

با آن زمینی پایدار نماند به آن آسمانی و با آن هر خلاف و ترسویی در امان است و با آن جادوی هر جادو گری باطل شود، ظلم و حسد هر حسادت کننده ای به زحمت و سختی افتد.

لِعَظَمَتِهِ الْبَرُّوَ الْبَحْرُ وَیَسْتَقِلُّ بِهِ الْفُلْکُ وَ حَتّی حینَ یَتَکَلَّمُ بِهِ الْمَلَکُ فَلایَکُونُ لِلْمَوْجِ عَلَیْهِ سَبیلٌ وَ هُوَ اسْمُکَ الْأَعْظَمُ الْأَعْظَمُ الْأَجَلُّ الْأَجَلُّ النُّورُ الْأَکْبَرُ.

از عظمتش هر خشکی،دریا و مستقل و کشتی پایدار شود تا وقتی که فرشته با آن سخن گوید، پس در این هنگام موج دریا بر او راهی ندارد و آن نام اسم اعظم اجل و نور اکبر تو است.

الَّذی سَمَّیْتَ بِهِ نَفْسَکَ وَاسْتَوَیْتَ بِهِ عَلی عَرْشِکَ وَاَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ اَسْئَلُکَ بِکَ وبِهِمْ اَنْ تُصَلَّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَالِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بی کَذا وَکَذا.

آن نامی که خود را با آن نام گذاری کردی و بر عرشت قرار گرفتی، روی کنم به سوی تو به وسیله محمد و خاندانش. و از تو درخواست می کنم به خودت و به فرستادگانت میفرستم به حاجت اینکه…

سپس حاجت خود را بیان کنید.

(اصول كافي، محمد بن يعقوب كليني)

۵. بهترین دعا برای حل مشکل

  • امام سجاد علیه السلام در حدیثی فرمودند: پدرم هنگام شهادتش در روز عاشورا در حالی که خون از تمامی بدنش در فوران بود، مرا به سینه‌اش فشرد و گفت:
  • «پسر عزیزم! دعایی را حفظ کن که همانا مادرم فاطمه دعایی را به من آموخت.
    و مادرم از رسول خدا (صلی الله‌ علیه وآله) آموخت و جبرئیل امین به رسول خدا دعایی را آموخت که در هنگام حاجت و نیازمندی و انجام امر بزرگ و زمانی که اندوه و بلایی فرو می‌ آید دعایی را بخوان»:

« بِحَقِ‏ یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ‏ وَ بِحَقِ‏ طه‏ وَ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ یَا مَنْ‏ یَقْدِرُ عَلَى‏ حَوَائِجِ‏ السَّائِلِینَ یَا مَنْ یَعْلَمُ مَا فِی الضَّمِیرِ یَا منفس [مُنَفِّساً] عَنِ الْمَکْرُوبِینَ یَا مفرج [مُفَرِّجاً] عَنِ الْمَغْمُومِینَ یَا رَاحِمَ الشَّیْخِ الْکَبِیرِ یَا رَازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ یَا مَنْ لَا یَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِیرِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذَا وَ کَذَا.»

به حق «یس» و «قرآن کریم» و به حق « طه و قرآن با عظمت»، ای کسی که در برآوردن حاجت حاجتمندان توانایی ، ای کسی که از درون افراد خبر داری، ای بر طرف کننده ی گرفتاری ها، ای شادی بخش کسانی که غم زده اند، ای کسی که به افراد پیر ترحم می کنی،‌ ای کسی که روزی طفل کوچک را می دهی، ای کسی که به تفسیر احتیاج نداری، بر محمد و آلش درود فرست.

توجه : به جای کذا و کذا در عبارت دعا باید حاجت خود را بیان کرد، ان شالله که به حاجاتتان برسید.

(بحار الأنوار (ط – بیروت) ؛ ج‏۹۲)

۶. دعای معراج برای حاجت

از رسول اکرم (ص) منقول است آن شبى که مرا به معراج بردند از تمامی آسمان ها گذشتم تا به آسمان هفتم رسیدم و آنچه دیدم و با خداى تعالى بى واسطه سخن گفتم و مراجعت نمودم. چون به مقام جبرئیل رسیدم گفتم یا جبرئیل این چه دعائى است که جمله فرشتگان می خوانند؟ گفت: یا محمد (ص) این دعا را برای کسی غیر از مؤمنین از امت خودت تعلیم ندهی چون که این دعا برای حل مشکل است و هر که  آن را بخواند درهای آسمان‌ها بر روی ایشان باز می‌شود. خداوند نظر رحمتش را شامل آن شخص کند. یا محمد! این همان دعایى است که از جانب حق به شما آوردم.

همچنین

خداى تعالى مى فرماید:

«هر کـه از آدم تا خاتم دعای معراج را بخواند. یا با خود داشته باشد عزیز و مکرم گردد و حاجتش برآورده شود. حق تعالى هیچ حجاب در بین او و خودش نگذارد و وی را از جمیع بلایا محفوظ نماید. اگر از آدم تا خاتم جمع شوند و جمیع دریاها مرکب گردد و آسمان و زمین کاغذ شود. نمى تواند ثواب دعای معراج را بنویسند و از هزار یکى نوشته نشود.»

 

دعای معراج با صدای استاد فرهمند

۷. زیارت عاشورا برای حاجت

امام صادق (ع) به صفوان می‌ فرماید «زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن؛ به درستی که من چند خیر را برای خواننده آن تضمین می‌ کنم. نخست زیارتش قبول شود، دوم سعی و کوشش وی شکور باشد، سوم حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و نا امید از درگاهش برنگردد. زیرا خداوند وعده خود را خلاف نمی‌کند». (بحارالانوار – جلد 98 – ص 300).

امام صادق (ع) به صفوان می‌ فرماید: «هر گاه حاجتی پیدا کردی، این زیارت را بخوان که برآورده می‌شود.»

 

نویسنده: هدا فرج الله زاده

ویرایشگر: اکرم پورطاهرزاده

25 نظر در “دعا برای حل مشکل فوری | ۷ دعای مجرب برای رفع مشکل و گرفتاری

  1. فاطمه گفت:

    سلام
    ممنون از انتشار این مطالب

    1. خانم غروی گفت:

      سلام علیکم خواهش میکنم ممنونم از شما برای ثبت نظرتون.

  2. فاطمه نصاری جزیره گفت:

    ممنون از انتشار مطالب مفید🌸🌸

    1. خانم غروی گفت:

      خواهش میکنم در صورت مطالعه هرگونه پیشنهادی داشتید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

  3. باران گفت:

    خدا خیرتون بده برای مطالب عالی تون

  4. فاطمه نصاری گفت:

    مطالب عالی بود 👌

    1. خانم غروی گفت:

      سلام علیکم خدارو شکر که مفید بود این مطلب برای شما.

  5. N گفت:

    ذکر یونسیه از دعاهایی است که در قرآن در آیه 87 سوره انبیاء آمده است و برای رفع مشکل معجزه می کند.
    واقعا ذكر بيونسيه معجزه ميكنه من اثرش ديدم إن شاالله شما هم اين حس قشنگ تجربه کنید

    1. خانم غروی گفت:

      موفق باشید ممنونم برای ثبت نظر،ممنون میشم مطالب دیگه رو هم مطالعه بفرمایید.

    2. خانم غروی گفت:

      موفق باشید ممنونم برای ثبت نظر،ممنون میشم مطالب دیگه رو هم مطالعه بفرمایید.

  6. ..... گفت:

    دعای معراج رو نشنیده بودم جالب بود برام

    1. خانم غروی گفت:

      سلام خدارو شکر ، از مطالب دیگه در سایت گلدون بازدید داشته باشید و با ما نظراتتون رو در میون بزارید.

  7. بنده خدا گفت:

    چیکار کنیم حال دعا کردن رو پیدا کنیم

    1. خانم غروی گفت:

      سلام علیکم سعی کنید آداب دعا ومناجات رو رعایت کنید برای راهنمایی بیشتر به مقاله ی دعای فوری برای حل مشکل _15 دعای فوری برای اجابت دعا
      https://goldonn.ir/%d8%af%d8%b9%d8%a7-%db%8c-%d8%ad%d9%84-%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84-%d9%81%d9%88%d8%b1%db%8c%d8%9b15%d8%b1%d8%a7%d9%87%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%81%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3/
      در سایت گلدون مراجعه کنید.

    2. خدا بنده گفت:

      به نظرم خودمون حال دعا رو باید برای خودمون خلق می کنیم وقتی در مسیر خدا قدم برداریم

  8. ناز دانه گفت:

    سلام
    مطالب خوب بودن
    خواستم تجربه خودم رو با شما به اشتراک بگذارم ؛ من گاهی که خیلی گرفتاری دارم میرم خونه مادرم و به او خدمت میکنم اون وقت بدون گفتن کلمه ای حاجتم روا میشه

    1. خانم غروی گفت:

      سلام علیکم ممنونم برای عنوان تجاربتون و ثبت نظرتون.

  9. سودابه نعمتی گفت:

    بسیار عالی
    خدا قوت

  10. مهسان گفت:

    سلام
    خوب میشد هر کس تجربیات خودش رو در زمینه حل شدن مشکلاتش با دیگران به اشتراک بگذاره

  11. علی گفت:

    سلام
    میشه دعا ها رو فارسی خوند یعنی به جای متن عربی معانی اونا رو بخونیم ؟؟

    1. خانم غروی گفت:

      سلام علیکم بله.

  12. سید علی گفت:

    سلام
    یه مشکل بزرگی دارم برام دعا کنین
    صلوات آرامش عجیبی به آدم میده ازش غافل نشین

  13. عباس گفت:

    سلام
    برای مشکل مالی چه دعایی خوبه
    ممنون میشم راهنمایی کنین🥺🥺

    1. یا ودود یا حلیم گفت:

      سلام ذکر یا جواد الائمه ادرکنی برا رزق و روزی و مادیات خیلی مجربه

    2. سلام گفت:

      سلام ذکر یا جواد الائمه ادرکنی برا رزق و روزی و مادیات خیلی مجربه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *