دعا

دعا برای آرامش قلب | دعا برای آرامش بیمار | ذکر یونسیه

دعا برای آرامش یکی از نیازهای انسان است. انسان در هر سن و شرایطی به آرامش نیاز دارد. دعا به چند معنای مختلف است. مشهورترین معنی دعا؛ خواندن است. خواندن و دعا به سه صورت است:

  1. نیایش و مناجات با خدا
  2. ذکر
  3. دعا به صورت درخواست از خداوند.

انسان در زندگی خود برای رسیدن به آرامش و موفقیت، نیاز به  این سه ارتباط  با خدا دارد.

آرامش چیست؟

آرامش از چیزهایی است که همه انسانها به دنبال آن هستند.  همه برای رسیدن به آرامش تلاش می کنند. معنای آرامش در نظر افراد مختلف، متفاوت است. اما مهمترین تعریف مشترک همه انسان ها از آرامش، همان حس درونی که سبب تسلط انسان بر خود در هنگام سختی ها و اضطراب های زندگی است .آرامش باعث ایجاد حس خوشبختی و رضایت در زندگی می‌شود.
انسان در طول زندگی با نگرانی و اضطراب های زیادی برخورد می کند. و مدام برای رفع این نگرانی ها در تلاش و حرکت است.
یکی از هدف های اختراعات  بشر، رسیدن به آرامش و آسایش بیشتر است. سازمان های اجتماعی و مکتب های بشری نیز برای سیدن به آرامش بوجود آمده اند.

اگر مشکلاتی دارید که آرامش شما در زندگی را به هم زده است میتوانید به مقاله ی دعای فوری برای حل مشکل مراجعه کنید.

چگونه به آرامش خدایی برسیم؟

با دقت در زندگی انسان هایی که در اطراف ما می باشند می بینیم برخی افراد در برابر مشکلات و سختی ها دائماً اضطراب و نگرانی دارند. عده ای دیگر در هنگام سختی ها و فراز و نشیب زندگی تلاش خود را می کنند اما در همین شرایط سخت نیز دارای اطمینان خاطر و آرامش خاص و کم نظیری هستند. با دقت در زندگی انسان ها می‌بینیم هرچه ایمان افراد قوی تر باشد آنها در مشکلات و ناملایمات زندگی، با تدبیر و دعا کردن، آرامش خود را حفظ می کنند و شرایط سخت را پشت سر می‌گذارند. در حقیقت آرامش یکی از مهمترین ثمرات ایمان به خدا در زندگی است.

آثار و انواع دعا برای  آرامش

آرامش یکی از مهم ترین عوامل شادی است. روانشناسان بیان می کنند که  مغز در حالت شادی، بیشترین آمادگی را برای یادگیری دارد. هنگامی که شخص دچار خطر ذهنی می شود مغز هورمونی سمی به نام آدرنالین تولید می کند. خارش لکه های پوستی کم اشتهایی و فشار خون می شود.
ذکر و دعاهای زیادی برای کاهش اضطراب و افسردگی و مقابله با استرس ها وجود دارد.
نماز و امور عبادی ارتباط با خدا را در شخص زنده می کند. با یاد خدا هویت و شخصیت انسان مومن تکامل می یابد. انسان در ارتباط با خدا، احساس امنیت و آرامش  روان می کند. در نتیجه  انسان کمتر دچار افسردگی و بیماری روحی و روانی می گردند.

دعا برای آرامش روح و روان

 

دعا و ارتباط با خداوند از مهمترین عوامل آرامش دورنی   است. در هنگام دعا انسان خود را دارای یک پناهگاه محکم و پشتیبان می بیند. و نگرانی های او کم می‌شود.
امام صادق علیه السلام می فرمایند:

پدرم امام باقر علیه السلام هر وقت امری او را محزون می کرد، زنان و کودکان را جمع می نمود پس دعا می کردند.

دعا برای آرامش در قرآن

امام صادق علیه السلام می فرمایند:

من تعجب می کنم از کسی که ترس و اضطراب دارد و به قول خداوندحسبنا الله و نعم الوکیل پناه نمی برد. این آیه 171 از سوره آل عمران خداوند به عنوان بهترین سرپرست و یاور آدمی در مشکلات و سختی هاست.

آیت الله انصاری همدانی می فرمایند:

ذکر یونسیه برای سالک مانند سوخت برای ماشین است و در قرآن و احادیث این ذکر به عنوان دعا برای کسی که دچار غم و اندوه شده، می باشد.

امام صادق علیه السلام می فرماید:

تعجب می کنم از کسی که دچار غم و اندوه گردیده چگونه پناه نمی برد به لا اله الا انت سبحانک إني کنت من الظالمين. بزرگان به مداومت بر این آیه( 87 سوره انبیا) توصیه های زیادی کرده اند. در زندگی آثار و برکات بسیاری دارد.

دعا برای آرامش قلب

از بزرگترین خطراتی که در دنیای امروز انسانها پیش می آید و باعث بیمارهای مختلف جسمی و روحی می شود استرس و اضطراب و نداشتن آرامش خاطر است که بهترین درمان آن یاد خداوند است.

الا بذکر الله تطمئن القلوب‌ رعد 28؛ آگاه باشید فقط با یاد خداوند است که دلها آرام می شود.

دعا برای رفع ترس و دلهره

یکی از چیزهایی که آرامش و احساس امنیت انسان را به خطر می اندازد ترس و دلهره است. ترس و نگرانی بیشتر در شرایطی که برای انسان ناآشنا و جدید است پیش می آید.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

جهت برطرف شدن ترس و دلهره سوره ق را بنویسد و با آب باران بشوید و بنوشد.

آیه الکرسی برای رسیدن به آرامش

در شدائد و سختی‌ها و در مهمات عظیمه قرائت آیة الکرسی 12 مرتبه نافع است و تخلف ندارد.

دعا برای رفع غم و اندوه

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

اگر صاحب حزن و اندوه سوره جن را بخواند اندوهش به شادی مبدل گردد.

دعا برای آرامش در خانواده

آرامش یکی از نعمت های بزرگ خداوند است. آرامش افراد در زندگی خانوادگی، بر همه عرصه های فعالیت شخص اثر می گذارد. این افراد در زندگی شخصی در میان خانواده محبوب می باشند.در زندگی اجتماعی نیز با حسن خلق و مدارا با مردم برخورد می کنند و حضور موفق تری در اجتماع دارند.

زندگی خانوادگی افراد، اختلاف نظر های زیادی وجود دارد. اعضای خانواده در انتخاب ها و مسائل به وسیله مشورت می توانند تصمیم مشترکی را بگیرند. زندگی های امروزی با انواع شرایط استرس زا و مشکلات همراه است. امروزه داشتن آرامش در خانواده و تفاهم در زندگی زناشویی بسیار مهم است.

خداوند در قرآن همسر با مایه آرامش انسان می داند. در زندگی زناشویی با رعایت نکات اخلاقی و توصیه های روانشناسان برای داشتن آرامش بیشتر در زندگی زناشویی تلاش کرد.

بزرگان در مورد برخی آیات قرآن و دعا ها برای موافقت زن و شوهر و رسیدن به آرامش در خانواده و زندگی زناشویی تاکید داشته اند. دعا در هنگام ازدواج نیز برای داشتن زندگی با آرامش نیز مهم است.

امام صادق علیه السلام می فرمایند سوره جمعه را ۵ بار برای موافقت زن و شوهر بخوانید.

امام رضا علیه السلام فرمودند برای الفت میان زوج‌ها اسم مبارک الودود را هزار و یک بار بر مویز یا غذای مرد و زن بخواند و هر دوی آنها از آن بخورند، میان ایشان الفت پیدا می شود.

دعا برای آرامش قلب شکسته

در زندگی و ارتباط با دوستان و اطرافیان به خاطر اختلاف نظر و سلیقه ها، دلگیری و دلتنگی از دیگران برای انسان ایجاد می شود. اگر به این دلتنگی و فشارهای روحی توجه نشود و آن ها برطرف نگردد علتی برای سرخوردگی و دلزدگی در زندگی است.
امام رضا علیه السلام روایت فرمودند:

کسی که امری او را محزون نمود و سپس باید بگوید لا حول ولا قوة الا بالله. روایت دیگری نیز : هنگامی که امری تو را محزون نمود هفت مرتبه بگو: بسم الله الرحمن الرحیم لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظيم.

دعا برای آرامش و رفع دلتنگی در غربت

اگر شخصی در شهر یا مکانی دلش گرفته و دلتنگ شود، نتواند از آن محل بیرون رود،  خارج شدن از آنجا برایش میسر نباشد.  اگر آیه :

«ربنا أخرجنا من هذه … نصیرا»

را بخواند البته این آیه  وسیله ای شده و بزودی خارج می شود.

دعا برای آرامش بیمار

ملا محسن فیض کاشانی روایت کرده بعضی از فرزندان مولایمان امام صادق علیه السلام از بیماری به آن حضرت شکوه نمودند آن حضرت فرمودند که ای پسرک من بگو:

اللهم اشفني بشفائک و داوینی بدوائک و عافني من بلائک فإنی عبدک.

همچنین در روایت دیگر امام صادق علیه السلام نقل کرده است که هرکس سوره مجادله را سه بار بر بیمار بخواند آن بیمار تسکین یابد.
در روایت  بیان شده است: هر شخصی اسم مبارک “یا سلام” راصد بار بر سر بیمار بخواند، شفا می یابد. همچنین برای شفای هر علتی خواندن و مداومت این اسم مبارک مجرب است.

دعا برای شفای بیمار_آیت الله بهجت

بهترین دعا برای آرامش روح مرده

دعا و قران یکی‌از عوامل مهم ایجاد آرامش است. قرآن برای شخص تلاوت کننده ایجاد آرامش می کند. هنگامی که تلاوت قرآن به نیت اموات و مردگان باشد نیز تأثیر زیادی در آرامش و شادی روح آنها دارد. انجام کارهای خیر و هدیه دادن ثواب اعمال صالح به اموات و طلب مغفرت برای آنها قطعاً موجب آرامش روح مرده می گردد.
ائمه معصومین در مورد برخی سوره ها و اذکار قرانی و تاثیر آنها در مورد رفع عذاب از ميت و شادی آنها تاکید بیشتری کرده اند.

پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

کسی که در قبرستانی سوره یاسین بخواند خدا در آن روز عذاب ایشان را تخفیف می دهد و برای او به تعداد امواتکه در آنجاست حسنه نوشته می شود.

امام محمد باقر(علیه السلام) فرمودند:

سوره ملک سوره ممانعه است که از عذاب قبر ممانعت می کند.

راههای کسب آرامش

  • صبر

در زندگی همه انسانها بیماری و شرایطی وجود دارد که خارج از اختیار انسان است. بعضی افراد با جزع و غرزدن این مرحله طی می کنند. اما فرد مومن با سفارش های قرآن و روایات به اینکه تحمل سختی ها عامل رشد انسان است.

مشکلات و بیماری ها را با توکل و امید به خدا راحت تر تحمل می کند او می دانند سختی ها آزمایشات الهی است و در زندگی برای همه بوجود می آید. طی کردن این مرحله با صبر و شکیبایی پاداش الهی را به همراه دارد. انسان با صبر و شکیبایی آرامش قلب خود را در زندگی به دست می آورد. هناگامی که شخص دارای آرامش اعصاب باشد این آرامش را به خانواده و عزیزان خود نیز انتقال می‌دهد. دیگران از بودن در کنار افراد آرام لذت می برند، و دلهره و استرس در میان آنها کم می‌شود.

 

  • ذکر و دعا برای آرامش دل

انسان در زندگی و مشکلاتی که برای او پیش می آید نیاز به همراه دارد که از او حمایت کند. دوستان و اطرافیان هر کدام با توجه به توانایی و امکانات خود در کنار ما هستند. از آنجایی که انسان در جستجوی کمال مطلق است در این مسیر حوادث گوناگون پیش می‌آید و نیاز به یک قدرت به حمایت دائم دارد. او می داند همه موجودات محدود هستند و تنها قدرت نامحدود و لطف و رحمت الهی است که می تواند آرامش را برای قلب انسان به وجود آورد.
هر کسی که خود را با یاد خدا آرام کند هیچ ترسی از دیگران ندارد. چون قدرت خدا را برتر از هر چیز می داند. کسی که یقین داشته باشد که هر کاری در جهان به اراده خداست و می داند که خدا در همه شرایط و مشکلات او را می بیند با تدبیر و منطق و رفتار می کند. در کنار تدبیر، دعا برای رسیدن به آرامش و طمأنینه بسیار مهم است.

جهت مطالعه بیشتر به سایت گلدون مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *