تربیت فرزند

تاثیر ویژگی های رفتاری والدین در تربیت فرزند

نقش پدر و مادر در تربیت فرزند

اهمیت تربیت فرزند:

اهمیت تربیت فرزند  در رشد و سلامت جامعه در هر کشوری بستگی به مردم و ملت آندارد . اگر افراد ، نقش های شان را به درستی ایفا کنند ، قطعاجامعه سالم تر و کارآمدتر خواهد بود .مسئولیت پذیری افراد و همچنین ویژگیهای دیگرشان ، ارتباط بسیاری با تربیت شان دارد . بنابراین هر چه در تربیت فرد تلاش بیشتری شود، نتیجه ی مطلوب تری از عملکرد او بدست خواهیم آورد .

تاثیر رفتار والدین برکودکان

تاثیر نگرش نقش والدین در تربیت فرزند:

مادر و پدر بیشتر از هر فرد دیگری با فرزندان ارتباط دارند، علاوه بر این موضوع در اکثر موارد ، اولین و مهم ترین الگوی هر فرد پدرومادر هستند و اکثر افراد، خواسته و ناخواسته تحت تاثیر شخصیت پدر و مادر قرار گرفته و عمل می کنند .
پس بی شک، رفتارها و ویژگی های والدین در شکل گیری شخصیت فرزند می تواند موثر باشد . از این رو والدین علاوه بر ایجاد ارتباط سالم و صحیح با فرزند دلبندشان و بکارگیری روش های درست تربیتی باید بکوشند تا خودشان نیز، رفتارها و ویژگی های مثبت شان را تقویت کنند . برای مطالعه مطالب چگونه با کودک خود ارتباط بهتری داشته باشیم؟ به سایت گلدون مراجعه کنید.

  نگرش والدین در تربیت فرزند:

نگرش والدین میتواند تاثیر بسزایی بر تربیت و شخصیت فرزند داشته باشد، برای مثال گاهی والدینی را مشاهده می کنیم که همیشه مخالف هستند و هیچگاه به این موضوع که کودک هم باید برخی مواقع حق تصمیم گیری داشته باشد توجه نمی کنند . مدام با خواسته ی فرزندشان مخالفت می کنند .
این رفتار کم کم سبب می شود تا فرزند نتواند به خود و در آینده، به اطرافیان اعتماد کند .
برخی والدین هم هستند که مدام به بهانه‌ی اهمیت تربیت فرزند  در هر زمینه ای بصورت افراطی به فرزندشان کمک می کنند و باعث می شوند که شخصیت فرزندشان خجالتی و سست شود و نتواند بصورت مستقل تصمیم گیری کرده و کاری را شروع کند .
با توجه به مثالهای گفته شده در می یابیم که روش و نگرش والدین در تربیت فرزند تا سالیان سال می تواند بر زندگی فرزندان تاثیرگذار باشد و حتی به نسل های بعد هم منتقل شود .

کیفیت ارتباط پدر و مادر با فرزندان:

همانطور که اشاره شد ، رفتار و روش والدین بر شخصیت فرزند بسیار تاثیرگذار است و مادر و پدر هر دو وجودشان لازم و ضروری است و در امر تربیت مکمل یکدیگرند .
ارتباط پدر با فرزندان اهمیت ویژه ای دارد . پسرها معمولا از سن 3سالگی به بعد تلاش می کنند تا رفتارهای پدر را تقلید کرده و همانگونه رفتار کنند .
پدر باید از این تقلید استقبال کرده از این طریق به شکل گیری درست شخصیت فرزندش کمک کند .
ارتباط پدر با دختر هم از اهمیت خاصی برخوردار است . پدران می توانند راهنمای فکری خوبی برای فرزندان دختر خود باشند . پدر باید به دختر محبت کند ، او را دوست بدارد و این دوستی را بصورت آشکار ابراز کند .
این محبت ها در رشد عاطفی فرزند دختر، بسیار موثر است .

پژوهش های مربوط به اهمیت تربیت فرزند:

برخی پژوهش ها نشان داده که عدم وجود عاطفه و محبت به فرزند توسط والدین  میان پدر و دختر، سبب می شود تا او این محبت را در خارج از فضای خانه جستجو کند . این امر، زمینه را برای بسیاری از انحرافات و کج روی ها فراهم می کند .
علاوه بر پدر، اهمیت حضور مادر و رفتار او نیز غیرقابل انکار است . مادران منبع آرامش پر از احساس هستند و از این احساسات می توانند در جهت درست و تربیت فرزند شان به خوبی استفاده کنند .
محبت مادر به فرزند چنان تاثیرگذار است که هیچ چیزی نمی تواند جای آن را بگیرد . نوازش مادر یکی از غذاهای روحی کودک است و مادر باید به اندازه لازم فرزند خود را از این غذای روحی بهره مند سازد .
مادر از نظر روانی و عاطفی ، سرشار از محبت است و توان بالایی در ابراز احساسات و عواطف دارد .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تربیت فرزند به سایت گلدون مراجعه کنید.

نویسندگان: 

نور الزهرا ظاهر بغلانی

فاطمه نصاری جزیره

منابع :

سایت‌های نسیم امروز،مقاله جو، نورولند
کتاب بچه های خوب، پرورش بد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *