دعا

نقش دعا در مشکلات روزمره۲۰۲۰_بخش اول

نقش دعا در زندگی روزمره

نقش دعا در مشکلات روزمره را بیان میکنیم

نقش دعا در مشکلات روزمره، صميمي ترين شيوه ارتباط بندگان با خداوند است . از رهگذر آن هر كس به فراخور جهان وجود خود با ساحت قدس ربوبي راز و نياز مي كند. يكي برآورده شدن نيازهاي خرد و کلان دنيوی را مي طلبد ، ديگری، شرمنده از سياهي نامه عمل خويش بخشايش الهي را با دعاکردن درخواست مي كند. بنده اي ديگر كه گام در راه پرنشيب و فراز سلوك معنوي نهاده و شراب معنا، پيمانه جانش را لبالب ساخته، توشه اي افزون تر طلب مي كند. در مرتبه اي بس فراتر اولياي الهي از آن كه بنا به ضرورت با ابناي زمان در آويخته و از غرقه شدن در درياي عشق و تماشاي جلوه جمال و جلال حق، ساعاتي محروم مانده اند. با اشك سوز، عذر تقصير

مي آورند و توفيق جبران گذشته را از دوست انتظار مي برند. از دیگر سو در اين سوي نقش دعا در مشکلات روزمره ، بندگاني با هزاران خواسته، با اشك و آه، يك سره جوياي خواسته خودند. در سوي ديگر وجودي ايستاده كه خداوندگاري زيبنده او است و خود را بيش از همه به صفت «رحمان» و «رحيم» موصوف كرده و در نخستين آيات كتابش خود را كريم دانسته است. ازبندگان خودرنجور نمیشود.

 

دعا در لغت و اصطلاح

 

«دعا» در لغت به معناي «خواندن» ، «درخواست انجام دادن كار» يا «حاجت خواستن» است. اصل آن «دعا» بوده و به دليل قرار گرفتن واو پس از الف، بر اساس قواعد اعلال تبديل به همزه شده است.

دعا در اصطلاح شرعي به معناي روي آوردن به خداوند و درخواست از او با حالت خضوع و تمجيد و ستايش خداوند نيز دعا گفته شده است.  چه  انسان در كنار آن درخواست خود را يادآوري كند و چه نكند ،طلب و دعاست.

 

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

دعا در کلام علامه طباطبایی

 

علامه طباطبايي مي فرمايد: «نقش دعا در مشکلات روزمره عبارت است‌. از اين كه دعاكننده نظر مدعو را به سوي خود متوجه كند و پس از جلب توجه، فايده و نعمتي را از وي درخواست نمايد».

 

علامه طباطبايي در تفسير الميزان بيان مي كند: «نقش دعا در مشکلات روزمره ، اگر به خداي تعالي نسبت داده شود معنايش هم دعوت كردن تكويني است .كه همان ايجاد آن چيزي است كه حق تعالي اراده كرده است. گويا خداي تعالي آن چيز را به سوي اراده خود دعوت نموده است. مانند اين قول خداي تعالي كه مي فرمايد: «يوم يدعوكم فتستجيبون بحمده» كه منظور از اين جمله اين است كه خداي تعالي شما را (كه در قبرهايتان آرميده ايد) براي زندگي كردن در عالم آخرت دعوت مي كند.  شما دعوت او را با قبول خود اجابت مي كنيد. كه در اين آيه، دعوت به معناي ايجاد و خلقت است در نتيجه معناي تكوين را مي دهد. و هم خواندن و دعوت كردن تشريعي، و آن عبارت است از اين، كه خداي تعالي به زبان آياتش بندگان را تكليف می كند به آن چه كه از آنان مي خواهد .

 

نقش دعا در مشکلات روزمره از نگاه قرآن

 

از هر دريچه كه بنگريم، «نقش دعا در مشکلات روزمره » در اسلام از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. از بررسي اهتمام آيات و روايات و پژوهش پيرامون سيره پيامبر (ص) و ائمه (ع) مشخص مي شود كه تا چه ميزان پيشوايان معصوم ما، به اين مهم اشتغال داشته اند .

اصولاً امر خداوند، خود بهترين دليل بر اهميّت يك موضوع است زيرا مي دانيم خداوند تعالي بندگانش را جز به امور ارزشمندي، كه دقيقاً در راستاي هدف خلقت قرار دارند، فرمان نمي دهد.

«وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ»

(بقره_۱۸۶)

«و چون بندگان من (از دوری و نزدیکی) من از تو پرسند، (بدانند که) من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا (و پیغمبران مرا) بپذیرند و به من بگروند، باشد که (به سعادت) راه یابند.»

 

شأن نزول آیه

 

در شأن نزول اين آية شريفه،  روايتی است که:

مردمي از خداجويان وخداپرستان به پيشگاه پيامبر (ص) شرفياب شد و پرسيد: اي پيامبر خد! آيا خدا به ما نزديك است و من نمي توانم آهسته و آرام با او به نيايش و راز و نياز بپردازم . يا دور است و ناگزير بايد با صداي بلند و رسا او را دعاکنم؟ پيامبر گرامي (ص) لب به سخن نگشوده بود كه اين آية شريفه بر قلب مصفاي او فرود آمد و پاسخ آن انسان خداجو و همه خداجويان عصرها و نسل ها را داد.

 

پاسخ اجمالی به نقش دعا در مشکلات روزمره

 

دین اسلام، دین جمع بین ظاهر و باطن است، جمع بین اموری مادی و معنوی است. همان حال که خالق باد و ابر خداوند است و ریزش باران با توجه به قوانینی است که او در طبیعت قرار داده است. ولی در عین حال علت ریزش باران را ایمان و تقوای مردم بیان می کند. خداوند متعال، تمام امور این جهان را براساس نظم و حکمت خاصی تدبیر کرده است.  برای هر پدیده و وقایع ،

علت­ها و اسبابی قرارداده است. که رسیدن به هر هدف، جز از طریق علل و اسباب آن ممکن نیست.

 

اوّل باید حرکت­ کرد و از خداوند خواست که این حرکت، در مسیر صحیح باشد و به حقیقت و مطلوب واقعی برسد. دعا و استعانت از خداوند در همه کارها به این معنا است. دعا وقتی مستجاب می­شود که برای رسیدن به هدف از راه فراهم آوردن اسباب و علل نقش دعا در مشکلات روزمره ، تلاش کنیم.  از خداوند متعال در جهت کمک و یاری هر چه بیشتر و به نتیجه رسیدن تلاش­ها و کوشش­ها مدد بگیریم.

 

انسانی که برای موضوعی دعا می کند تمام تصمیم و اراده خود را در جهت تحقق آن به کار می اندازد. اما از جایی که تحقق امور، فقط مربوط به اراده و تصمیم ما نمی شود.  مسائل فراوان دیگری در این باره باید دست به دست هم بدهند. از خداوند که مسبّب الاسباب است می خواهیم که دیگر امور را که در اختیار ما نیست؛ در راه تحقق این خواسته، برای ما فراهم کند. اتفاقا در روایات ما بین عمل و اراده انسان با دعا کردن به خوبی جمع شده است. از طرفی به ما دستور داده شده است که برای تحقق خواسته هایمان دعا کنیم و از طرفی باید برای تحقق دعا و طلبمان تلاش کنیم.

 

نقش دعا در مشکلات روزمره در کلام امام صادق(ع)

 

امام صادق (ع) میفرمایند: (خداوند کارى را بدون استفاده از اسباب انجام نمی دهد). در برخی دیگر از روایات کسانی را معرفی کرده است که دعایشان مستجاب نمی شود. مانند افرادی که به تلاش و عزم خود توجه نمی کنند و همه چیز را از خداوند می خواهند. شخصی که در راه کسب و کار، تلاشی نمی کند و از خداوند رزق و روزی می خواهد دعایش مستجاب نمی شود.

 

بنابراین نقش دعا در مشکلات روزمره زندگی ما بسیار حائز اهمیت است. ولی این هرگز به معنای نفی تلاش و اراده انسان در راه تحقق خواسته هایش نمی باشد.

 

 

بیشتر بخوانید:

آداب و شرایط استجابت دعا

 

 

✍️مهدا

 

یک نظر در “نقش دعا در مشکلات روزمره۲۰۲۰_بخش اول

  1. Zizoo گفت:

    با تشکر، مختصر و مفید 😍👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *