اهل بيت عليهم السلام, معارف دینی

اهداف قیام امام حسین چه بود | 7 شبهه از شبهات قیام امام حسین ع

شبهات و تحریفات پیرامون اهداف قیام امام حسین، از آغاز قیام  تا به امروز در جامعه مطرح بوده اند. سایت  گلدون به برخی سوالات و شبهات پیرامون اهداف قیام امام حسین پاسخ داده است.کانال‌های ضد دین و وهابی شبهه می‌کنند که اگر به عقیده شیعیان تربت امام حسین شفای هر دردی است  چرا بیمارستان می‌سازید و به پزشک مراجعه می‌کنید هر موقع بیمار شدید تربت کربلا دوا است؟در پاسخ به شبهه خاک کربلا برای شفا باید به این نکات توجه کنیم:خاک کربلا دوای هر دردی است .

 

اهداف قیام امام حسین

 

امام صادق فرمود:

«خداوند تربت حسین را شفای هر دردی قرار داده است . آن تربت مایه امنیت از هر خوفی است.»(امالی طوسی ج1 ص326)

وفرمود:

«در خاک قبر حسین شفای هر دردی است و آن تربت دوای اکبر است» (التهذیب ج6 ص74)

اما باید بدانیم ؛

خداوند شفا را در وسایل مختلف قرار داده است. برخی  اسباب مادی هستند، برخی معنوی.

امام صادق فرمود:« اراده خداوند بر این قرار گرفته است که همه چیز مطابق اسباب جریان یابد. به همین جهت برای هر چیزی سببی قرار داده است.» (الکافی ج1 ص183)

خداوند برای درمان بیماری ها نیز اسبابی مادی قرار داده است، تا بندگان با استفاده از اسباب مادی و داروها شفا یابند.

امام صادق فرمود:

«خداوند بیماری و شفای از آن بیماری را با هم نازل کرده است و هیچ مرضی  نیست مگر انکه دوای آن نیز وجود دارد. بر تو است که از دوا و دارو  استفاده کنی.»

(طب الائمه ص55)

1.شفا بوسیله خاک کربلا

براساس روایات یکی از اسباب شفای از بیماری، تربت امام حسین است. استفاده از اسباب مادی و داروهای متداول نیز یکی دیگر از اسباب شفا می‌باشد. اهل بیت همانطور که ما را امر به بهره گیری از تربت امام حسین کرده اند؛ به باستفاده از اسباب مادی و داروهای متداول نیز توصیه کرده‌اند. معصومین به ما فرموده‌اند وظیفه شما این است که از این اسباب استفاده کنید و شفا را از خدا بخواهید. مصلحت  او باشد شفا می‌دهد.

چنان که امام باقر  فرمود:

«تنها شفا به دست  و مصلحت خداوند است. ( و وظیفه شما استفاده از اسباب است)» (بحار الانوار ج۵۶)

بنابراین می بینیم اهل بیت ما را به استفاده از اسباب مختلف برای درمان بیماری ها توصیه کرده‌اند. در روایت آمده است که وظیفه شما استفاده از اسباب است اما شفا را از خداوند بخواهید.

 

آداب خوردن تربت امام حسین برای شفا

برای استفاده از خاک کربلا باید آداب خوردن تربت امام حسین برای شفا را رعایت کنیم.

متن دعای تربت امام حسین

اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذِهِ التُّرْبَهِ وَبِحَقِّ مَنْ حَلَّ بِها وَثَوى فیها وَبِحِقِّ جَدِّهِ وَاَبیهِ وَاُمِّهِ وَاَخیهِ وَالاَئِمَّهِ مِنْ وُلْدِهِ وَبِحَقِّ

خدایا به حق این تربت شریف و به حق آن بزرگوارى که در آن فرود آمد و مسکن گرفت و به حق جد و پدر و مادر و امامان از فرزندانش و به حق

الْمَلاَّئِکَهِ الْح آفّینَ بِهِ اِلاّ جَعَلْتَه ا شِف آءً مِنْ کُلِّ د آءٍ وَبُرْءا مِنْ کُلِّ مَرَضٍ وَنَجاهً مِنْ کُلِّ آفَهٍ وَحِرْزا مِمّا اَخافُ وَاَحْذَرُ

فرشتگانى که او را دربرگرفته اند که بگردانى آن را شفاى از هر درد و درمان از هر بیمارى و رهائى از هر آفت و پناهگاهى از هر چه از آن مى ترسم و پرهیز مى کنم

سپس آن را استفاده نماید.

 

قیام امام حسین برای چه بود

 

 

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ رِزْقا واسِعا وَعِلْما نافِعا وَشِفآءً مِنْ کُلِّ دآءٍ اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ

به نام خدا و به ذات خدا، خدایا بگردانش روزى فراخ و دانشى سودمند و شفاى از هر دردى که تو بر هر چیز توانائى

واقعه عاشورا در نزدیکی فرات اتفاق افتاده و فرات رود بسیار بزرگی است و با مقداری کندن زمین به آب میرسیم چرا امام حسین علیه السلام از این طریق آبرسانی به اهل بیت نکردند؟

۱_ نهضت امام حسین(ع) در شرایطی است که قدرت در دست بنی امیه بود که در تحریف حقایق مشهور و معروف بودند. به همین دلیل اهداف قیام امام حسین  دچار یک توطئه کم نظیر تبلیغاتی شد.

 

۲_ موضوع تشنگى امام حسين(ع) و اصحابشان در كربلا حقيقتي است كه نه تنها مورخان از آن ياد كرده‌اند بلكه امام زمان (عج) نيز در زيارت ناحيه مقدسه به آن اشاره نموده است. امام مي‌فرمايند:

«فَمَنَعُوكَ الماءَ وَ وُرُودَه؛ پس آب و ورود بر آن را بر تو ممنوع كردند».

صاحب مستدرک الوسائل از امام محمد باقر (ع) روایت کرده است که فرمود:

حضرت حسین علیه السّلام که صاحب کربلاء است در حالى که مظلوم و اندوهگین و تشنه و غصه‌دار بود شهید شد.

(مستدرک الوسائل ج : 10 ص : 240)

2.شبهه دیگر پیرامون اهداف قیام امام حسین این است که چرا امام حسین در کربلا چاه نکندند؟

درباره این که برای تهیه آب، امام (ع) اقدام به حفر چاه کردند یا نه ؛ روایاتی وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم:

عبیدالله زیاد ، نامه‌ای به عمرسعد نوشت و از او خواست که نگذارند اهل بیت امام حسین (ع) به آبی دست پیدا کنند. و در نامه‌اش نوشت: به من چنان رسانیده‌اند که حسین (ع) و یاران او چاه ها حفر کرده و آب بر می‌دارند، به همین جهت امکان هیچ شکستی برای ایشان نیست، چون بر مضمون نامه مطلع شوی باید که حسین بن علی (ع) و یاران او را از کندن چاه منع کنی و نگذاری که دنبال آب بگردند.»

(الفتوح، ابومحمد احمد بن علی اعثم کوفی، بخش دوم، فصل ششم اهداف قیام امام حسین، یزید، قیام، ص 893)

 

علت قیام امام حسین چه بود

3.از چه روزی آب بر امام حسین بسته شد و چه تاثیر بر اهداف قیام امام حسین داشت؟

اهل بیت امام حسین (ع) در سه شبانه روزی که از آب ممنوع بودند، گاهی برای استعمال آب غیر شرب چاه حفر می‌کردند که دشمنان آنرا پر کردند (ممکن است آب چنین چاهایی با عمق بسیار کم مناسب نوشیدن نبوده است)، و گاهی حضرت ابوالفضل (ع) شجاعانه محاصره شریعه فرات را شکسته و آب می‌آوردند. در شب عاشورا، حضرت علی اکبر (ع) با 50 نفر به شریعه رفت و آب آورد ولی از صبح عاشورا دیگر  آبی به حرم امام حسین (ع) نرسید.

(منتهی الآمال، شیخ عباس قمی (ره)، باب پنجم، مقصد سوم، فصل اول، ص 427، حاشیه)

وضعیت آب در کربلا و اهداف قیام امام حسین

براي ما سرنوشت چاهی که توسط امام حفر شد مشخص نیست.

امام حسين(ع) 30 نفر از سواران و 20 نفر پياده ازسپاه خود را به فرماندهي برادرش حضرت عباس(ع) جهت آوردن آب به سوي فرات فرستاد.

آن‌ها با درگيري با محافظانِ شريعه فرات موفق شدند 20 مشك آب براي امام و يارانش بياورند. مي‌توان به اين نتايج رسيد:

امكان استفاده از چاه (حفر شده توسط امام علیه السلام) وجود نداشته و الا معنا نداشت كه امام ياران خود را براي آوردن تنها 20 مشك آب به سوي فرات بفرستد.

از اينكه 50 تن از ياران امام به سمت فرات حمله مي‌كنند و حتي با لشكر دشمن درگير مي‌شوند، اما اقدام به چاه کندن در عاشورا نمي‌كنند مي‌توان استفاده نمود كه امكان حفر مجدد چاه هم وجود نداشته است.  زيرا اگر چنين امكاني وجود داشت ياران امام به جاي درگيري با لشكر دشمن در شريعه فرات براي حفر چاه با آنان درگير مي‌شدند.

با رسيدن نامه عبيدالله مبني بر منع امام حسين از حفر چاه آنان با حساسيت ويژه‌اي تكرار نشدن اين عمل را به هر قيمت ممكن دنبال مي‌كردند تا آنجا كه اصحاب امام به شريعه فرات دست يافته آب برمي دارند اما ديگر سخني از حفر چاه در تاريخ نمي‌آيد.

 

4.آیا امام سجّاد سلام الله علیه سر خود را به یاد مصیبت پدرش شکست؟

امام سجاد سلام الله علیه به مناسبتی که مصائب امام حسین سلام الله علیه را شنیدند(کسی برای ایشان مصائبی را یاد آوری کرد):

«قام علی طوله و نطح الجدار بوجهه فکسر انفه و شجّ رأسه و سال دمه علی صدره و خرّ مغشّیا علیه من شدة الحزن و البکاء»

تمام قد حضرت ایستاد و صورت خود را به دیوار منزل کوبید پس بینی آن حضرت و سر ایشان شکست و خونش بر صورت ایشان ریخت و از شدت حزن و گریه از هوش رفتند.(دار السلام للمحدث نوری/جلد2/صفحه179)

هدف از قیام امام حسین چه بود

ادله مدافعان قمه زنی و تعارض آن با اهداف قیام امام حسین

یکی از ادله مدافعان قمه‌زنی به نقل تاریخی است. آنها بیان می کنند امام سجاد(ع) در عزای حسین به تمام قد بلند شد و سر  خود را به دیوار کوبید. و… :

«قام علی طوله و نطح الجدار بوجهه فکسر انفهه و شجّ رأسه و سال دمه علی صدره و خرّ مغشّیا علیه من شدة الحزن و البکاء»؛

تمام قد حضرت ایستاد و صورت خود را به دیوار منزل کوبید پس بینی آن حضرت و سر ایشان شکست و خونش بر صورت ایشان ریخت و از شدت حزن و گریه از هوش رفتند».

محدث نوری کتابی به نام «دار السلام» دارد، در این کتاب احادیث ضعیفی مطرح شده است و قابل اعتنانیست.

این گونه حرکات با مبانی اسلام و قرآن و عزاداری امام حسین(ع) منافات دارد. به احادیث ضعیفی  که ریشه تاریخی ندارد، در منابع حدیثی و تاریخی وجود ندارد و با مبانی قرآن سازگاری ندارد، نمی توان استناد کرد.

با کمی تامل و مطالعه در آثار معتبر و غیر معتبر براحتی میتوان فهمید که طرفداران قمه زنی برای اثبات کار خود بدنبال سند می گردند. چون در کتب معروف و معتبر حدیث و روایتی پیدا نمیکنند از هر منبعی حتی نامعتبر و یا با اعتبار ضعیف هم استفاده می کنند.

یکی دیگر از دلایل قمه زنی: استناد به ماجرای  کوبیدن سر حضرت زینب سلام الله به محمل است .

قمه زنان به این روایت دروغ استناد می کنند.

آنها می‌گویند:

اگر قمه‌زنی و سر شکافتن در عاشورا و عزای سیدالشهدا جایز نیست، پس چرا حضرت زینب(س) سرش را به چوب محمل کوبید.

اصل ماجرا چنین است که فردی به نام «مسلم جصاص(گچکار)» نقل می‌کند:

به هنگامی که در حال بازسازی دروازه اصلی شهر کوفه بوده هیاهویی می‌شنود و به سمت هیاهو حرکت کرده و می‌بیند که اسرای واقعه عاشورا در کجاوه بودند و در این هنگام سر بریده امام حسین(ع) را بالای نیزه بردند که حضرت زینب با مشاهده سر بریده برادر، سر خود را از فرط ناراحتی به چوب محمل می‌کوبد، چنانچه خون از زیر مقنعه‌اش جاری شد و با چشم گریان اشعاری را قرائت کردند.

این مطلب از کتاب «نورالعین فی مشهد الحسین» است که نویسنده آن مشخص نیست و تنها به ابراهیم بن محمد نیشابوری اسفراینی نسبت داده شده است. این شخص اشعری مذهب و شافعی مسلک است و بسیاری از علما بی اعتبار بودن آن را بیان کرده اند.

علت قیام امام حسین چه بود

مرحوم شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان بیان می‌کند که :

نسبت سر شکستن به حضرت زینب(س) بعید است. حضرت زینب  عقیله بنی‌هاشم و صاحب مقام رضا و تسلیم است.

شیخ عباس قمی سپس با استناد به کتاب‌های معتبر می‌نویسد که اصلاً محمل و هودجی در کار نبود تا آن حضرت سرش را به آن بکوبد.

بنا بر این قمه زنی یک امر ی است که کاملا در تضاد با اهداف قیام امام حسین است . هیچ سند معتبری برای این کار در منابع دینی شیعه و سنی یافت نشد.

5.سیاه پوشی در عزاداری اثر آن بر ماندگاری اهداف قیام امام حسین

هزاران هزار متر پارچه سياه می‌خرند و شهر را برای نزدیکی به خدا سياه پوش می‌كنند ولی هزاران هزار كودك در سطح شهرشان با لباس‌های پاره دست فروشی می‌كنند.

در ١٠ روز ميليون ها ظرف از غذا  براي رضاي خدا به يكديگر هديه مي‌دهند، آنگاه هزاران نفر در چند شب بعد شب را با شكم گرسنه صبح مي‌كنند.

لباس نو و زيبا مي‌خرند براي اينكه بگويند ناراحت اند و لباس رنگی نمی‌پوشند..،.

حکم پوشیدن لباس مشکی برای امام حسین

کراهت لباس مشکی برای زن و مرد  و در همه زمانها نیست. همانطور که چادر و کفش و عبای مشکی  استثنا هستند و کراهتی ندارد.

استفاده از لباس مشکی برای امام حسین کراهت ندارد. امام محمدباقر(ع) گفته‌اند:

وقتی جدّم امام حسین (ع) شهید شد زنان بنی‌هاشم در عزای آن حضرت لباس سیاه پوشیدند و این لباس را در گرما و سرما تغییر نمی‌دادند.

 

6.شبهه: به جای هزینه کردن برای عزاداری و  نذری دادن به فقرا کمک کنید.

ميليون‌ها تومان تجهيزات مي‌خرند براي اينكه در آن حرف از عدالت و خدا و بهشت و جهنم صحبت كنند. زمانی كه بعضی از كودكان شهرشان پول خريد وسایل اوليه تحصيلشان را ندارند.

ساعت ها با زنجير بر گردن و سر و سينه خود می‌زنند هنگام كار كردنشان كمتربن ميزان كار مفيد را دارند…

تا شهري در كشوري ديگر پياده ميروند اما از پل عابر هوايي خيابان هايشان بالا نمي‌روند

ساعت‌ها براي با غيرت بودن كسی گريه مي‌كنند….

يك تكه پارچه را به يك تكه آهن مي‌كشند و برايشان مقدس می‌شود… اما زندگیشان و قدرت تفكر شان هيچ وقت قداستي پيدا نميكند…

هزاران ليتر شير را به بهانه نخوردن شير كودكي در هزاران سال قبل در دو روز بين هم ديگر تقسيم ميكنند!!!! چندي بعد كودكان شهرشان به دليل تغذيه نا مناسب دچار هزاران نوع مريضی مي‌شوند

و….

اعتقادشان به اين است كه بايد زمين از فساد پر شود تا منجي شان ظهور كند…. اما همواره حرف هايشان راجع  به رشد و و نزديك تر شدن جامعه به خداست…

ولي خوب مي‌گويند ظهور نزديك است.

قیام امام حسین اهداف قیام امام حسین

7.پاسخ شبهه به بجای هزینه کردن برای امام حسین به فقرا کمک کنید.

درود بر شرف شما شیعیان واقعی اباعبدالله

شمایید که در رثای اباعبدالله، سیاه می‌پوشید و شمایید که یتیمان را تحت پوشش خود قرار داده‌اید.

اگر عبارت کمک به ایتام را در گوگل جستجو کنید نام این شیعیان اباعبدالله، در بالای همه نام هاست.

درود بر شما که،بخش بزرگی از مالتان را، نذر فرهنگی کرده‌اید تا در مدرسه محبت اهل بیت به مردم بیاموزید که هر سیری که همسایه‌اش گرسنه بخوابد، مسلمان نیست.

درود بر حسینی ها وقتی که حسینیه ها و مساجد را کلاس درس ایستادگی، در برابر ظلم و ستم و وفاداری به امام حق می‌نمایند.

و درود بر حسینی‌ها که با بذل جان و خون خویش، نگذاشتند ناموس وطن،به چنگ حرامیان بیافتد. آنها که در وصیت نامه هاشان نوشتند، ما بر زمین افتادیم تا حجاب از سر شما نیافتد. (مانند شهید طهماسبی )

درود بر شیعیان اباعبدالله ، که اعتقاد راسخ به انتظار دارند. دشمنان خدا، تلاش می‌کنند زمین را، از ظلم و جور پر نمایند.

این کار حرکت در راستای اهداف قیام عاشورا ست.

با مطالعه مقالات پاسخ به شبهات قیام عاشورا در سایت گلدون به سوالات خود پاسخ دهید.

نویسنده:فاطمه خدا بخشی

ویرایشگر:راحله غروی

یک نظر در “اهداف قیام امام حسین چه بود | 7 شبهه از شبهات قیام امام حسین ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *