مناسبات مذهبی

امیلی گارث ویت در پیاده روی اربعین _ عکاس انگلیسی سفیر اربعین

امیلی گارث ویت عکاس مسیحی

امیلی گارث ویت (Emily  Garthwaite)، عکاس مسیحی انگلیسی تبار از اربعین میگوید و آیین اربعین را به قلم دوربین خود مستند سازی می کند و به نمایش میگذارد. این عکاس مسیحی پیاده روی اربعین را با برپایی نمایشگاه عکس در کشورهای آمریکا،فرانسه،ایتالیا وانگلستان معرفی کرده است. نمایشگاه عکس او با عنوان «به سوی اربعین» در ایران به نمایش درآمده است. امیلی در بیست‌وپنج سالگی، آیین پیاده‌روی اربعین را با سفر به کشور عراق، تجربه کرد.

پیاده روی اربعین حسینی را نقطه عطف معناگرایی در زندگی خود می داند . دستاوردهای این سفر را در فضای مجازی به اشتراک گذاشت. اثرپذیری احساسی و عاطفی امیلی از این رویداد و نیز اشک‌های او هنگام حضور در حرم امام حسین با واکنش مثبت مخاطبان جهانی وی در فضای مجازی روبرو شد. و آنها را با بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی در جهان، آشنا کرد. با مراجعه به سایت گلدون می توانید اطلاعات مربوط به این بانوی عکاس را مطالعه کنید.

امیلی گارث ویت

امیلی گارث ویت عکاس مسیحی

محل زندگی امیلی در جنوب شرق انگلستان بود. در نوجوانی جنگلی که در نزدیکی محل زندگیش بود دچار آتش سوزی شد . او از این صحنه با دوربین عکاسی مادرش عکس گرفت و در روزنامه محلی چاپ کرد. با این تجربه ی موفق علاقه خود را به عکاسی کشف کرد .

دستاوردهای این عکاس جوان بریتانیایی از سفر به نقاط مختلف جهان، در اینستاگرام انتشار یافت و موجب شد. که در نوامبر سال 2017م به همکاری در تولید یک فیلم مستند، دعوت شود. و به‌ عنوان یک عکاس غیرمسلمان اروپایی و ناآشنا با مناسک پیاده‌روی اربعین، محور قصه قرار بگیرد و پیامدها و تأثیرات آن را به نمایش بگذارد. یک آمریکایی نیز برای مشارکت در این مستند، انتخاب می شود. اما محدودیت قوانین آمریکا نسبت به مسلمانان در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، مانع حضور او در این مستند شد. امیلی، مشارکت در تولید این مستند را بسیار دل‌چسب و پرهیجان توصیف می کند. به‌گونه‌ای که تصمیم می‌گیرد تا سال بعد، خود مستقلا حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین را تجربه کند.

آیین پیاده‌روی اربعین حسینی

پیاده‌روی اربعین را امروزه بزرگ‌ترین رویداد شیعی در جهان می شناسند. این مراسم در پیشینۀ صدها سالۀ خود با فراز و فرود بسیاری روبرو بود.

اما از سال ۲۰۱۴م، به بزرگ‌ترین پیمایش مذهبی و گردهمایی آیینی سالانه در جهان تبدیل شد. آیین پیاده‌روی اربعین با محوریت شیعیان و با مشارکت گروه‌هایی از پیروان سایر ادیان و اهل‌سنت برگزار می‌شود. این آیین مذهبی، بسیاری از مؤلفه‌های تفاوت‌آفرین، مانند ملیت، قومیت، طبقه و جنسیت را تحت تأثیر قرار می دهد. و مشارکت‌کنندگان فراتر از این ویژگی‌های تمایزبخش، به وحدت و یک‌پارچگی می‌رسند. در این مراسم مذهبی، فرقی نمی کند زن باشی یا مرد، ایرانی باشی یا عراقی ، فقیر باشی و یا غنی ، همگی ذیل علاقه مندی به آرمان امام حسین و ارزش‌های واقعۀ کربلا، کم‌رنگ می‌شود.

 امیلی گارث ویت در مراسم پیاده‌روی اربعین

امیلی گارث ویت زمان ساخت مستند در پایان مسیر پیاده روی اربعین و هنگام حضور در حرم امام حسین علیه السلام به شدت منقلب شد. و اشک از چشمانش جاری گشت. او می گوید برای اولین بار خدا را در بهترین حالت ممکن حس کردم و تمام ذرات وجودم تحت تاثیر این مراسم معنوی قرار گرفت. در آن لحظات من هیچ فرقی با شیعیان سوگوار نداشتم و مثل آنها اشک میریختم .

همه کسانی که در جوار حرم امام حسین بودند یک حس مشترک را تجربه می‌کردند. هیچ‌کس در برابر بازنمایی خودِ واقعی مقاومت نمی‌کرد. و حتی مردان با همه سرسختی، در این تجربه مشترک به آسانی اشک می‌ریختند.

او حضور میلیونی زائران در حرم امام حسین علیه السلام و آرامش معنوی آنها را مورد توجه قرار می دهد . و از اینکه این رویداد در جهان به خوبی بازتاب نمی شود احساس تاسف و ناراحتی می کند.

امیلی گارث ویت انتشار مشاهدات خود از پیاده روی اربعین را به صورت جهانی بسیار هیجان انگیز ذکر می کند.

 

امیلی گارث ویت در پیاده روی اربعین

 

امیلی گارث ویت از پیاده روی اربعین می گوید

او در بازگشت به انگلستان، دستاوردهای سفر پیاده روی اربعین را به نشریات و مراکز گوناگون رسانه‌ای ارسال می کند. و تنها در سال 2018م، 17 نمایشگاه عکس در 12 کشور از جمله آمریکا، فرانسه، ایتالیا، رومانی، هلند، انگلستان و ایران، برگزار کرد.

برای امیلی  مهم است که دستاوردهای عکاسی خود از پیاده‌روی اربعین را بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی به نمایش بگذارد تا آنها با رویداد پیاده‌روی اربعین، آشنا شوند. از نظر او آیین پیاده‌روی اربعین که در این سال‌ها تا 25 میلیون انسان عاشق صلح در آن مشارکت می‌کنند، باید در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود. زیرا بسیاری از مردم جهان از این رویداد به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی در جهان، بی‌خبر هستند و مهم است که شهروندان غربی از آن به‌ مثابه عامل نزدیکی انسان‌ها به یکدیگر آگاه شوند.

در غرب باتوجه به تبلیغات علیه مسلمانان دیدگاه های منفی نسبت به اسلام و مسلمانان وجود دارد. امیلی نیز تحت تاثیر همین تبلیغات کشور عراق را ناامن و درگیر جنگ دائمی می دانست. ودر سال 2017 م که دعوت نامه ساخت مستند پیاده روی اربعین را دریافت کرد دچار ترس و تردید شد.

دستاورد عکاسی امیلی گارث ویت از پیاده‌روی اربعین و اشتراک‌گذاری تجربۀ معنوی حضور وی در حرم امام حسین، برای بسیاری از مخاطبان او در شبکه‌های اجتماعی نیز جذاب و قابل توجه بود. بعد از انتشار عکس ها 30 هزار فالوور به صفحه اینستاگرامی اضافه شد و 50 هزار پیام دلگرمی دریافت کرد.

امیلی گارث ویت پس از انتشار عکس‌های پیاده‌روی اربعین در فضای مجازی و به‌ ویژه اینستاگرام، بازخوردهای مثبتی از سراسر جهان دریافت کرد. که حس و پیام عکس‌ها را بسیار آشنا و سازگار با درون و فطرت خود می‌دانستند.

به همین ترتیب، رسانه‌های گوناگون تلاش کردند تا با او مصاحبه کنند. و تجربه مشارکت یک عکاس مسیحی ساکن لندن را با مخاطبان شبکه‌های تلویزیونی خود به اشتراک بگذارند. از رسانه‌ها و خبرنگاران ایرانی تا رسانه‌های فارسی‌زبانی که به مقابله با جمهوری اسلامی ایران، معروف هستند. برخی از این شبکه‌های مخالف جمهوری اسلامی مانند اینترنشنال به‌مناسبت معرفی امیلی گارث ویت، ناچار به تجربه حجاب اسلامی امیلی و نیز شکوه پیاده‌روی اربعین اشاره کردند.

حضور مسیحیان در پیاده روی اربعین

امیلی گارث ویث در سفر دوم به عراق برای پیاده روی اربعین همراه یکی از دوستان خود در سال 1398 برای دومین بار به عراق سفر کرد تا به صورت آزادتر به ثبت تصاویر اربعین بپردازد.

امیلی میگوید سختی پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا درک بهتر پیام عاشورا قیام امام حسین و شهادت امام حسین علیه السلام و نزدیکی به خدا را بیشتر می کند. در سفر دوم با زائران احساس راحتی و نزدیکی بیشتری داشت او میگوید کسی که یک بار سفر اربعین را تجربه می کند با نزدیکی اربعین شوق حضور دوباره دارد.

آثار پیاده‌روی اربعین

امیلی در خانواده‌ای پرورش یافت که بر خلاف ایمان به معنویت، سبک زندگی مذهبی نداشتند. او سفر پیاده روی اربعین را در سن 25 سالگی تولد دوباره می داند این سفر در او حس غریبی را بیدار کرد که فراتر از هر دین و مذهبی همگان را به خدا جذب می کند.

امیلی بر این باور است که پس از این تجربه، با دید بازتری به زندگی نگاه می‌کند و می‌کوشد تا درست‌تر زندگی کند و دربارۀ ایمان، جستجو و پژوهش کند.

پذیرایی از زائرین اربعین

ویژگی‌های اخلاقی شیعیان عراق مانند خونگرمی، بخشندگی و مهربانی آنها در پذیرایی از زائران امام حسین در مراسم پیاده‌روی اربعین برای امیلی گارث‌ویت بسیار جالب بود. او این بخشندگی را اینگونه توصیف می کند بر خلاف مردم بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی، مردم عراق در خانه هایشان به روی همه باز است و تمام امکانات راحتی را در اختیار زائران قرار می دهند و اگر کسی از رفتن به منزل آنها امتناع کند ناراحت می شوند. چنین بخشندگی و مهربانی در هیچ یک ازکشور های غربی قابل مشاهده نیست.

امنیت و آرامش در پیاده روی اربعین

حضور زائرانی از جوامع و کشورهای مختلف با دین‌ها و مذاهب گوناگون بسیار چشم‌گیر است. زائران امام حسین، با وجود ازدحام و تراکم شدید جمعیت، بسیار با ادب و متوجه حال و نیاز یکدیگر هستند. در اوج شلوغی مراسم، هیچ بیم و ترسی در چهرۀ مردم مشاهده نمی‌شود. همگان با آرامش خاطر به مراسم و آداب آن، توجه دارند. امیلی می گوید اگرچه بسیاری از خبرگزاری‌های بزرگ جهان این رویداد بزرگ معنوی را بازتاب نمی‌دهند. اما پیاده‌روی اربعین برای تمام جهانیان، پیامی صلح‌ طلبانه دارد.

 زنان در پیاده روی اربعین

در پیاده‌روی اربعین، روابط انسان‌ها فراتر از معیارهای جنسیتی، برای امیلی گارث ویت بسیار جالب توجه بود. نقش‌آفرینی چشمگیر و حضور اجتماعی پررنگ و همراه با آزادی و امنیت زنان در این رویداد آیینی و معنوی، از ویژگی‌های جذاب عکاسی اربعین در آثار امیلی گارث ویت است. زنان زائری که گاه با فرزند کوچک خود در مسیر پیاده‌روی اربعین راه می‌ روند. زنانی که بر روی آتش برای زائران امام حسین، نان می‌پزند و دوشادوش همسران خود از زائران پذیرایی می‌کنند. حضور برجستۀ زنان در مراسم پیاده‌روی اربعین، متأثر از این دیدگاه  اسلام است. انسان را در ابعادی از کنشگری اجتماعی، دارای وجهی فراتر از چارچوب جنسیتی می‌بیند و همانند مردان و زنانی که دور کعبه می‌گردند. در مسیر پیاده‌روی اربعین نیز فراتر از جنسیت، به ابعاد متعالی‌تری از سبک زندگی توجه می‌شود.

پیاده روی اربعین نماد وحدت مسلمانان 

از دیدگاه امیلی گارث ویت، بر خلاف بسیاری از تصویرسازی‌های رسانه‌ای در غرب، مسلمانان ایران و عراق دارای ارتباط دینی و مذهبی ژرفی هستند. این موضوع در مراسم اربعین به‌خوبی بازنمایی می‌شود. امیلی گارث ویت در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی مخالف جمهوری اسلامی ایران با صراحت، پیوند دوستی و همکاری دو ملت ایران و عراق را پدیدۀ فرهنگی بی‌نظیری دانست که باید برای آن جشن گرفت.

نویسنده: افسانه شعبانی

ویرایشگر:راحله غروی

4 نظر در “امیلی گارث ویت در پیاده روی اربعین _ عکاس انگلیسی سفیر اربعین

  1. محمد گفت:

    سلام برام جالب بود که یه فرد از جوامع غربی هم چنین تحت تاثیر پیاده روی اربعین قرار بگیرد

    1. خانم غروی گفت:

      تشکر از دقت نظر شما…
      اگه کسی را می شناسید که چنین تحت تأثیر قرار گرفته…
      نام ببرید تا دیگران هم استفاده کنن.

  2. فاطمه نصاری گفت:

    عالی بود 👌

    1. خانم غروی گفت:

      خواهش میکنم ممنونم از ثبت دیدگاهتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *