آموزش

دانستنی های پادکست-بخش اول

دانستنی های پادکست

 

 

 

پادکست چیست؟

لغت­نامه آمريکايي آکسفورد که واژه « پادکست » را به عنوان واژه سال 2005 م انتخاب کرده آن را اين ‌طورمعرفي نموده است: «پادکست یک  برنامه­ راديویي  است که ديجيتالي ضبط شده و براي دانلوددو استفاده در دستگاه ‌هاي شخصي پخش صدا ،در اينترنت گذاشته مي ‌شود.»

در لغت­نامه اينترنتي ويکي‌پديا هم آمده است: «پادکست يا پادپخش يکي از روش‌ هاي انتشار پرونده بر روي اينترنت است و نام عمومي یک نوع برنامه آوايي است که توسط کاربران، معمولاً بر روي يک پخش‌‌کننده موسيقي ديجيتال و عموماً يک آي‌پاد، به شکل يک فايل صوتي ساخته‌ شده و با استفاده از اينترنت بر روي رايانه ‌هاي خانگي و يا پخش‌کننده‌ هاي ديجيتال پياده مي‌ شود.»

پيشينه پادکست در جهان

در سال‌ 1887، هنريشن‌ هرتز آلماني، اوّلين ‌بارامواج راديويي‌ را در آزمايشگاه‌ توليد کرد و در سال‌ 1901 در تكميل‌ اختراع‌ خود علائم‌ بي ‌سيم‌ را از يك‌ طرف‌ اقيانوس‌ اطلس،‌ يعني‌ از انگلستان‌ به‌ آن‌ طرف‌ اقيانوس‌ اطلس‌ یعنی آمريكا فرستاد وبراي‌ اوّلين ‌باردر سال‌ 1910 صداي‌ موسيقي‌ و آواز اپراي‌ (متروپولتين‌ – نيويورك‌) در سراسر آمريكاي‌ شمالي‌ شنيده‌ شد.

تاريخ‌ شروع‌ بهره­ برداري‌ عمومي‌ از راديو درسال‌ 1920، يعني 84 سال قبل از پادكست است نخسيتن بار، يک روزنامه­ نگارانگليسي­زبان به نام «باب همرزلي» واژه پادکست را به­کار برد. در سال 2001 م اولين ابزار نشر آوا به شکل پادکست فراهم شد؛ ولي تا سال 2003 م كه به صورت جدي توسط مردم جهان استفاده نشده بود، مورد توجه قرار نگرفت(سايت Cast.ir).

در سال 2004 م به دلیل گسترش و محبوبيت اين پديده ،کاخ سفيد هم تعدادي از سخنراني ‌هاي جرج بوش را به صورت پادکست بر روي سايت رئيس جمهور امريکا قرار داد وبه نقل از ویکی پدیا، موج پادکست،به عنوان يک رسانه،از اواخر سال 2004 شروع شد .

پيشينه پادکست  در ایران

در سال‌ 1303ش‌ (1924 م‌) وزارت‌ جنگ‌ مقدمات‌ استفاده‌ از بي­سيم‌ را فراهم‌ نمود ودر سال‌ 1305 آن را به ايران‌ آورد كه‌ به‌ ايجاد راديو منجرشد ودر چهارم‌ ارديبهشت‌ 1319 اوّلين فرستنده ‌راديويي‌ در محل‌ بي­سيم‌ در جاده‌ قديم ‌شميران‌ افتتاح‌ گرديد. (تاريخچه‌ راديو در دنيا و ايران)‌

نخستين پادکست در ايران در اواخر سال ۸۳ راه‌اندازي شد وراديو هودر، عبدالقادر بلوچ و محمود بشاش پيشگامانان آن بودند.(ويكي‌پديا)

 

غرب ايران فاصله(سال)
چاپ اولين كتاب 1436 1817 381
انتشار نخستين روزنامه 1622 1837 215
نخستين فرستنده راديويي 1920 1940 20
نخستين فرستنده تلويزيوني 1936 1958 22

 

تاريخچه پادکستينگ

به ابداع اين شيوه از سوي شرکت اپل بر مي­گردد. کلمه پادکستينگ از ترکيب دو واژه iPod و Broadcasting به‌وجود آمده ‌است. آي‌پاد نام بخش توليد ‌کننده موسيقي شرکت اپل است و برودکستينگ به زبان انگليسي به معناي انتشار است. در ابتدا لازم بود از مديا پلير (1) آي‌پاد براي دريافت و پخش اين فايل ‌ها استفاده شود؛ اما از آن­جا که کل ماجراي پادکستينگ چيزي جز يک ايده ساده نيست و مبتني بر فناوري‌ هاي باز و عمومي مانند MP3 و RSS ‌است

ديري نپاييد که اين تکنيک در اينترنت عالمگير شد. ( بهروز نوعي پور، 1385) اين روش با افزايش محبوبيت دستگاه پخش موسيقي ديجيتالي آي‌پاد به عنوان روشي آسان براي به اشتراک‌ گذاشتن محتويات صوتي از طريق اينترنت، به ­وجود آمد.پيشرفت قابل ملاحظه در پادکست را مي ‌توان مرهون توليد کننده ‌هاي MP3 دانست (ويكي‌پديا).

انواع روش هاي ارائه محتواي صوتي

  • روش Push Technology

مانند راديو اينترنتي که  نياز به حفظ ارتباط اينترنتي  (online )  براي استفاده از محتوا وجود دارد ومطالب به مخاطب تحويل داده مي‌شود و کنترلی بر مخزن اطلاعات ندارد

  • روش Pull Technology

مانند پادکستينگ که در اين روش، مصرف کننده بر اساس تقاضاي مشخص خود، به محتواي وب دسترسي دارد و آن­ها را تحويل مي ‌‌گيرد. ( تأکيد بر قدرت انتخاب و کنترل مخزن اطلاعات)در اين روش، مصرف کننده محتواي مورد نظر را توسط دستگاه‌ هاي پخش غير از رايانه نيز استفاده مي‌‌کند و در زمان استفاده، لزوماً نيازي به دسترسي به کامپيوتر نيست. معمولاً دستگاه ‌هايي که مي ‌توان پادپخش‌ها را روي آن­‌ها شنيد

همران دستگاه هاي پخش موسيقي ديجيتال هستند که عموماً بسيار کوچک و قابل حمل­‌اند. در نتيجه، کاربر در هر زمان و مکاني قادر به استفاده از محتواي صوتي خواهد بود. محتوا پس از دريافت از اينترنت، بدون نياز به ارتباط با اينترنت، قابل استفاده خواهد بود؛ در حالي که در ساير روش­ها

امکان شنيدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنيدن محدوده خاص از محتوا و ساير کنترل­‌ها، از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد مي‌‌ تواند محتوا را گوش دهد؛ در حالي که در راديو اينترنتي، چنين امکاني به خودي خود وجود ندارد؛ به عبارتي، پادكست ماندگار است؛ اما راديو نه. واژه صداي ماندگار، از آنِ پادكست است كه قابليت ذخيره و مراجعه دوباره و چندين باره دارد. (کنترل وقت و موضوع اطلاعات)

دانستنی های پادکست

مقایسه رادیو وپادکست

براي برقراري ارتباط از طريق گوش، صدا لازم است. اين ارتباط صدا­محور،روزگاري از طريق راديو و حال با رشد فنّاوري از طريق پادكست نيز ميسر شده ‌است. رادیو وپادکست هر دو رسانه صدا محورهستند ومحتواي هر دو «صدا» است و تفاوت‌­ها بر سر چگونگي انتشار و ابزار مورد استفاده  براي پخش، در راستاي آن محتوا است. پادکست با استفاده از همان شبکه ارتباطي جهان­گستر،فارغ از پخش دولتي و انحصاري راديو،به بيان آنچه مي­خواهد مي­پردازد.

براي توليد يک برنامه راديويي پيچ و خم­هاي بسياري، از مرحله توليد تا رسيدن پيام از طريق امواج به گوش شنونده، وجود دارد. پادکست به مانند راديو درگير امواج نيست. پس ، خط قرمزها وقواعدآن را شامل نمي‌‌شود و از محدوديت مكاني رها است و از طرف ديگر، محدوديت زماني براي شنيدن وجود ندارد. ومحدوديت­ آن به همان محتواي«صدا» باز مي گردد. اگر راديو يك رسانه جمعي باشد، پادكست يك رسانه گروهي است.

مقايسه پادکست با وبلاگ

وقتي وبلاگ ‌نویسي پا به دنياي رسانه به معناي ابزار يا واسطه­اي(3) براي انتقال «معنا و پيام» گذاشت، خيلي از ما آدم‌ها اهل نوشتن نبوديم؛ اما كم كم ياد گرفتيم که فرهنگ شفاهي خود را جايي مکتوب کنيم. در مورد پادكست هم خيلي از ما عادت به شنيدن يکديگر نداريم و بايد ياد بگيريم همديگر را بشنويم و درك كنيم. البته از اين نکته نيز نبايد غافل شد که پادکست امکان استفاده نابينايان را نيز از بستر اينترنت فراهم کرده است.

  • نكته مهم

در پادكست و وبلاگ اين است كه با اين­كه هر دو مخاطب بالقوه جهاني دارند، اما توليد آن فردي و شخصي است. محتواي پادکست­ها نيز جنبه شخصي ­تر دارند که افراد محدودي را جذب خود مي­کنند.

در وبلاگ صد‌ها بار راحت­تر از پادكست توليد محتوا صورت مي گيرد. رابطه اين دو به صورت عموم و خصوص من وجه است؛ به طوري که تقريباً تمامي کساني که پادکست دارند، تجربه وبلاگ­نويسي را نيز دارند؛ اما حتي بسياري از كساني كه در فضاي مجازي ‌فعال­اند و وبلاگ را مي­ شناسند، اصلاً واژه پادكست را نشنيده­‌اند. پادکست نياز به دانش رايانه‌اي بيشتر نسبت به وبلاگ­نويسي و علاوه بر آن، نيازمند دانش نرم­‌افزاري است.

تصور از پادكست، نبايد وبلاگ گفتاري باشد و تنها به گفتن دس ت­نوشته ها اكتفا كنيم. وبلاگ مقدمه­‌اي شد براي رشد سايبرژورناليسم. با اين­كه اين دو با هم تفاوت‌ هاي بسيار دارند، اما بستري را براي آمدن آن هماهنگ كرد و شايد پادكست شروعي باشد براي ايجاد فرهنگ راديوي اينترنتي، که منجر به تكثر در توليد و مصرف صدا هاي توليد شده و صدا هاي قابل دسترس مي­شود. پادکست، يكي از جنبه هاي راديو اينترنتي است که همراه با موسيقي و ترجيحاً با موضوع مشخص در اختيار مخاطبان قرار مي‌­گيرد.

برای مطالعه بیشتر این مقاله را بخوانید.

بیشتر بخوانید:بازی های رایانه ای اسلام ستیز

پي­ نوشت­ها:
  1. Media Player.
  2. Bordewijk & van kaam (1986).
  3. Medium.
  4. Multimedia.
  5. Mass media.

 

منبع:

Take a look at the podcast and its functions on the Internet

masoumah.shahbandi.

2 نظر در “دانستنی های پادکست-بخش اول

  1. رهگذر گفت:

    جامع و کاربردی ، بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *