پادکست چیست؟
لغتنامه آمريکايي آکسفورد که واژه « پادکست » را به عنوان واژه سال 2005 م انتخاب کرده آن را اين طورمعرفي نموده است: «پادکست یک برنامه راديویي است که ديجيتالي ضبط شده و براي دانلوددو استفاده در دستگاه هاي شخصي پخش صدا ،در اينترنت گذاشته مي شود.»
در لغتنامه اينترنتي ويکيپديا هم آمده است: «پادکست يا پادپخش يکي از روش هاي انتشار پرونده بر روي اينترنت است و نام عمومي یک نوع برنامه آوايي است که توسط کاربران، معمولاً بر روي يک پخشکننده موسيقي ديجيتال و عموماً يک آيپاد، به شکل يک فايل صوتي ساخته شده و با استفاده از اينترنت بر روي رايانه هاي خانگي و يا پخشکننده هاي ديجيتال پياده مي شود.»
پيشينه پادکست در جهان
در سال 1887، هنريشن هرتز آلماني، اوّلين بارامواج راديويي را در آزمايشگاه توليد کرد و در سال 1901 در تكميل اختراع خود علائم بي سيم را از يك طرف اقيانوس اطلس، يعني از انگلستان به آن طرف اقيانوس اطلس یعنی آمريكا فرستاد وبراي اوّلين باردر سال 1910 صداي موسيقي و آواز اپراي (متروپولتين – نيويورك) در سراسر آمريكاي شمالي شنيده شد.
تاريخ شروع بهره برداري عمومي از راديو درسال 1920، يعني 84 سال قبل از پادكست است نخسيتن بار، يک روزنامه نگارانگليسيزبان به نام «باب همرزلي» واژه پادکست را بهکار برد. در سال 2001 م اولين ابزار نشر آوا به شکل پادکست فراهم شد؛ ولي تا سال 2003 م كه به صورت جدي توسط مردم جهان استفاده نشده بود، مورد توجه قرار نگرفت(سايت Cast.ir).
در سال 2004 م به دلیل گسترش و محبوبيت اين پديده ،کاخ سفيد هم تعدادي از سخنراني هاي جرج بوش را به صورت پادکست بر روي سايت رئيس جمهور امريکا قرار داد وبه نقل از ویکی پدیا، موج پادکست،به عنوان يک رسانه،از اواخر سال 2004 شروع شد .
پيشينه پادکست در ایران
در سال 1303ش (1924 م) وزارت جنگ مقدمات استفاده از بيسيم را فراهم نمود ودر سال 1305 آن را به ايران آورد كه به ايجاد راديو منجرشد ودر چهارم ارديبهشت 1319 اوّلين فرستنده راديويي در محل بيسيم در جاده قديم شميران افتتاح گرديد. (تاريخچه راديو در دنيا و ايران)
نخستين پادکست در ايران در اواخر سال ۸۳ راهاندازي شد وراديو هودر، عبدالقادر بلوچ و محمود بشاش پيشگامانان آن بودند.(ويكيپديا)
غرب | ايران | فاصله(سال) | |
چاپ اولين كتاب | 1436 | 1817 | 381 |
انتشار نخستين روزنامه | 1622 | 1837 | 215 |
نخستين فرستنده راديويي | 1920 | 1940 | 20 |
نخستين فرستنده تلويزيوني | 1936 | 1958 | 22 |
تاريخچه پادکستينگ
به ابداع اين شيوه از سوي شرکت اپل بر ميگردد. کلمه پادکستينگ از ترکيب دو واژه iPod و Broadcasting بهوجود آمده است. آيپاد نام بخش توليد کننده موسيقي شرکت اپل است و برودکستينگ به زبان انگليسي به معناي انتشار است. در ابتدا لازم بود از مديا پلير (1) آيپاد براي دريافت و پخش اين فايل ها استفاده شود؛ اما از آنجا که کل ماجراي پادکستينگ چيزي جز يک ايده ساده نيست و مبتني بر فناوري هاي باز و عمومي مانند MP3 و RSS است
ديري نپاييد که اين تکنيک در اينترنت عالمگير شد. ( بهروز نوعي پور، 1385) اين روش با افزايش محبوبيت دستگاه پخش موسيقي ديجيتالي آيپاد به عنوان روشي آسان براي به اشتراک گذاشتن محتويات صوتي از طريق اينترنت، به وجود آمد.پيشرفت قابل ملاحظه در پادکست را مي توان مرهون توليد کننده هاي MP3 دانست (ويكيپديا).
انواع روش هاي ارائه محتواي صوتي
-
روش Push Technology
مانند راديو اينترنتي که نياز به حفظ ارتباط اينترنتي (online ) براي استفاده از محتوا وجود دارد ومطالب به مخاطب تحويل داده ميشود و کنترلی بر مخزن اطلاعات ندارد
-
روش Pull Technology
مانند پادکستينگ که در اين روش، مصرف کننده بر اساس تقاضاي مشخص خود، به محتواي وب دسترسي دارد و آنها را تحويل مي گيرد. ( تأکيد بر قدرت انتخاب و کنترل مخزن اطلاعات)در اين روش، مصرف کننده محتواي مورد نظر را توسط دستگاه هاي پخش غير از رايانه نيز استفاده ميکند و در زمان استفاده، لزوماً نيازي به دسترسي به کامپيوتر نيست. معمولاً دستگاه هايي که مي توان پادپخشها را روي آنها شنيد
همران دستگاه هاي پخش موسيقي ديجيتال هستند که عموماً بسيار کوچک و قابل حملاند. در نتيجه، کاربر در هر زمان و مکاني قادر به استفاده از محتواي صوتي خواهد بود. محتوا پس از دريافت از اينترنت، بدون نياز به ارتباط با اينترنت، قابل استفاده خواهد بود؛ در حالي که در ساير روشها
امکان شنيدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنيدن محدوده خاص از محتوا و ساير کنترلها، از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد مي تواند محتوا را گوش دهد؛ در حالي که در راديو اينترنتي، چنين امکاني به خودي خود وجود ندارد؛ به عبارتي، پادكست ماندگار است؛ اما راديو نه. واژه صداي ماندگار، از آنِ پادكست است كه قابليت ذخيره و مراجعه دوباره و چندين باره دارد. (کنترل وقت و موضوع اطلاعات)
مقایسه رادیو وپادکست
براي برقراري ارتباط از طريق گوش، صدا لازم است. اين ارتباط صدامحور،روزگاري از طريق راديو و حال با رشد فنّاوري از طريق پادكست نيز ميسر شده است. رادیو وپادکست هر دو رسانه صدا محورهستند ومحتواي هر دو «صدا» است و تفاوتها بر سر چگونگي انتشار و ابزار مورد استفاده براي پخش، در راستاي آن محتوا است. پادکست با استفاده از همان شبکه ارتباطي جهانگستر،فارغ از پخش دولتي و انحصاري راديو،به بيان آنچه ميخواهد ميپردازد.
براي توليد يک برنامه راديويي پيچ و خمهاي بسياري، از مرحله توليد تا رسيدن پيام از طريق امواج به گوش شنونده، وجود دارد. پادکست به مانند راديو درگير امواج نيست. پس ، خط قرمزها وقواعدآن را شامل نميشود و از محدوديت مكاني رها است و از طرف ديگر، محدوديت زماني براي شنيدن وجود ندارد. ومحدوديت آن به همان محتواي«صدا» باز مي گردد. اگر راديو يك رسانه جمعي باشد، پادكست يك رسانه گروهي است.
مقايسه پادکست با وبلاگ
وقتي وبلاگ نویسي پا به دنياي رسانه به معناي ابزار يا واسطهاي(3) براي انتقال «معنا و پيام» گذاشت، خيلي از ما آدمها اهل نوشتن نبوديم؛ اما كم كم ياد گرفتيم که فرهنگ شفاهي خود را جايي مکتوب کنيم. در مورد پادكست هم خيلي از ما عادت به شنيدن يکديگر نداريم و بايد ياد بگيريم همديگر را بشنويم و درك كنيم. البته از اين نکته نيز نبايد غافل شد که پادکست امکان استفاده نابينايان را نيز از بستر اينترنت فراهم کرده است.
-
نكته مهم
در پادكست و وبلاگ اين است كه با اينكه هر دو مخاطب بالقوه جهاني دارند، اما توليد آن فردي و شخصي است. محتواي پادکستها نيز جنبه شخصي تر دارند که افراد محدودي را جذب خود ميکنند.
در وبلاگ صدها بار راحتتر از پادكست توليد محتوا صورت مي گيرد. رابطه اين دو به صورت عموم و خصوص من وجه است؛ به طوري که تقريباً تمامي کساني که پادکست دارند، تجربه وبلاگنويسي را نيز دارند؛ اما حتي بسياري از كساني كه در فضاي مجازي فعالاند و وبلاگ را مي شناسند، اصلاً واژه پادكست را نشنيدهاند. پادکست نياز به دانش رايانهاي بيشتر نسبت به وبلاگنويسي و علاوه بر آن، نيازمند دانش نرمافزاري است.
تصور از پادكست، نبايد وبلاگ گفتاري باشد و تنها به گفتن دس تنوشته ها اكتفا كنيم. وبلاگ مقدمهاي شد براي رشد سايبرژورناليسم. با اينكه اين دو با هم تفاوت هاي بسيار دارند، اما بستري را براي آمدن آن هماهنگ كرد و شايد پادكست شروعي باشد براي ايجاد فرهنگ راديوي اينترنتي، که منجر به تكثر در توليد و مصرف صدا هاي توليد شده و صدا هاي قابل دسترس ميشود. پادکست، يكي از جنبه هاي راديو اينترنتي است که همراه با موسيقي و ترجيحاً با موضوع مشخص در اختيار مخاطبان قرار ميگيرد.
برای مطالعه بیشتر این مقاله را بخوانید.
بیشتر بخوانید:بازی های رایانه ای اسلام ستیز
پي نوشتها:
- Media Player.
- Bordewijk & van kaam (1986).
- Medium.
- Multimedia.
- Mass media.
منبع:
Take a look at the podcast and its functions on the Internet
masoumah.shahbandi.
جامع و کاربردی ، بسیار عالی