در ادامه مقاله دانستنی های پادکست به موارد زیر اشاره می کنیم
انواع پادپخش
- پادكست هايي كه توسط آدمهاي مشهور ساخته ميشود و در قالب و کليشه يک برنامه راديويي در اين عرصه قدم نهادهاند(بهنود ديگر، بيبي سي، هفتگي و …) کليد موفقيت این پادکست ها پرداختن به موضوعاتي است که صداي جمهوري اسلامي ايران در آن مورد حرف نميزند ولی در شکل برنامهسازي، يعني نحوه استفاده از صدا، موسيقي و سکوت به مانند همان برنامه راديويي عمل مي کنند.
- نوع ديگري از پادكستها برخلاف پادكستهاي معروف كه چندين بار در طول برنامه بر نام گوينده و سازنده پادکست تاكيد ميكند، بينام و نشان هستند. كه گفتاري كوتاه مبتني بر «خلاقيت و مزاح» دارند و بر كاركرد سرگرم كنندگي تأكيد دارند.محتواي این پادکست ها لزوماً مسائل سياسي و اجتماعي نيست وکليت توليد محتوا در قالب صدا را دگرگون کرده واز جهت محتوا و قالب برنامهاي متفاوت از برنامهسازي راديويي ارائه کردهاند به عبارتي، «خلاقيت» محور اصلي موفقيت آنها است.
ويژگيهاي یک پادپخش مناسب
در آنچه مي تواند به جذابيت بيشتر پادپخش منجر شود، توجه به اصول و فنون برنامه سازي راديويي است. ساخت يک برنامه پادکست، به آشنايي هر چند اندک با فنون برنامهسازي راديويي و استفاده از صدا، موسيقي و سکوت نيازمند است. اگر سازنده اين مهارتها را نداشته باشد، هرچند پيام داراي محتوايي مناسب باشد، نميتواند به موفقيت و جذب مخاطب دست يابد؛ چرا که حرف اصلي در جذب مخاطب را «صدا» ميزند.
اين ميان، محتواي، پيام تفريحي و سرگرم كننده نقش مهم را دارا است. لحن و گفتار آنها بدون خط قرمزها، برآمده از ميان مردم است. اين خط قرمز ها لزوماً سياسي نيست و گاه قوانين اجتماعي، فرهنگي و عرفي را نيز شامل ميشود. همين نکته است كه باعث جذابيت و انتشار سريع فرد به فرد آن ميشود.
دانستنی های پادکست وابعاد رضايت از رسانه
مككوايل، بلاملر و براون (1972) طرح واره مهمترين ابعاد رضايت از رسانه (تعاملهاي رسانه- شخص) را اينگونه معرفي كردند:
سرگرمي: فرار از روزمرگي يا مشكلات زندگي، تخليه عاطفي
روابط شخصي: همراهي و همنشيني، كاربردهاي اجتماعي
هويت شخصي: معرفي خود، كشف حقيقت و تحكيم ارزشها
نظارت: اشكال مختلف اطلاعجويي (مككوايل؛ 1997،107)
نحوه تولید وانتشار یک پادپخش
اگر محتوا هاي موجود در موبايل را يک پادکست بناميم که در آن از ابزار انتشار فرد به فرد استفاده مي شود پادکست به عنوان گفتارهاي كوتاه، توسط فردي تولید و توسط فرد دیگری دانلود ميشود و بر روي موبايل كه در اينجا نقش همان MP3 و آيپاد را بازي ميكنند، قرار ميگيرد.
از يک فرد به افراد گوناگون داده ميشود و ابزار انتشار آن، علاوه بر اينترنت، بلوتوث و اينترانت است. و مخاطب آن تنها محدود به آن كسي كه پيام را از اينترنت مي گيرد نيست بلكه پادكست و فايل هاي صوتي از طريق بلوتوث و اينترانت به ابزاري براي سرگرمي تبديل شدهاند.
کارکردهای پادپخش در اینترنت
محتواي رسانه را ميتوان يکي از پرحجم ترين و دست نيافتني ترين مجموعه دادههايي دانست که ميتواند بسيار درباره جامعه سخن بگويد. (مک کوايل،1988:252) بررسي محتواي فايلهاي صوتي موبايلها، بخشي از صداي جامعه است.
بر اساس تئوري استفاده و رضايتمندي، با توجه به نوع رابطه مخاطب و رسانه و براي رفع نيازهايش، به سهولت ميتوان از طريق نوع اطلاعات كسب شده روزمره به وسيله مخاطبان، «اهداف و آرمان»هاي مورد توجه رسانه را بهدست آورد. (خجسته؛ 1385،7)
برعکس اين نيز صدق ميکند؛ يعني از روي محتواي ارائه شده و ميزان شنيده شدن و انتشار آن، ميتوان اهداف و آرمان هاي مخاطب از شنيدن را به دست آورد.
دانستنی های پادکست و تک صدایی وچند صدایی
اگر رسانه ها در دوره اي با قدرت انحصاري خود فرياد «تكصدايي» بودند، اينترنت آغازي براي «چند صدايي» شد. حال اگر بخواهيم به صدا به معناي واقعي خود، «صدا»ي فرستنده تكيه كنيم، پادكست اين امر را سهولت بخشيده است.
از دانستنی های پادکست این است که پادكست آغازي است براي توليد شخصي برنامهاي صوتي (راديويي) و هنگامي كه اين توليد بر صفحه اينترنت در دسترس قرار ميگيرد، همه ميتوانند«مخاطب» آن شوند. يك «رسانه» ميشود وسيله و ابزاري براي توليد محتواي صوتي كه به صورت فردي و آماتور رشد ميكند.
پادكست، آوايي است در فضاي اينترنت كه محدوديت هاي زماني و مكاني ندارد. امروزه هر كس در هر كجا كه باشد، با كمي تخصص مي تواند يك پادكست بسازد و ديگر براي رساندن حرف خود به ديگران چند رسانه محدود وجود ندارد. پادكست ميشود دريچهاي براي «بيان»، بيان؛ آنچه ميخواهي. چند رسانهاي شدن (4) و فشردن رسانهها درون يكديگر، «صدا» را ماندگارتر كرده است.
دانستنی های پادکست وجذب مخاطب
وقتي دستگاه موبايل، امكان پخش mp3 دارد، بلوتوث و اينترانت راهي براي انتقال «پيام» ميشود و پادكستها و صداهايي كه هيچ وقت نميدانيم براي كيست نيز محتواي رد و بدل شده بين افراد ميشود. پادكست، هيچگاه رسانهجمعي (5) نميشود؛ اما در دنياي امروز يافتن جمع كثيري از مخاطبان نيست كه حرف اصلي را در پيروزي يك رسانه ميزند؛ بلكه جذب مخاطب و توانايي نگه داشتن او اهميتي فزون دارد.
درست است که پادکست به دليل انتشار از طريق اينترنت، پخش جهاني دارد، اما آدمها، زبان متفاوت دارند. در نتيجه، يک پادکست همچو عکس نميتواند مخاطب جهاني داشته باشد.اثرهاي مهم رسانه، از شکل آن ناشي ميشود؛ نه از محتواي آن. ( تانکارد،1381:394) و سخن معروف مک لوهان؛ رسانه همان پيام است، تأكيدي بر اين حرف است. مخاطب رسانه سنتي صدا (راديو) که نقشي کمرنگ در آنچه ميشنيد داشت، قدرت انتخاب مييابد.
كنترل مخزن اطلاعات |
|||
كنترل وقت و موضوع |
متمركز | فرد | |
متمركز | خطابي(راديو) | ثبتنامي | |
فرد | مراجعهاي(پادکست) | مراودهاي |
الگوي چهارگانه روابط ارتباطي در پادکست
یکی دیگر از دانستنی های پادکست این است که پادكست یا آی پاد در الگوي چهارگانه ي روابط ارتباطي، مخاطب صدا را از خطابي به مراجعهاي تبديل كرده است. مخاطب خطابي همان مخاطب متعارف رسانه هاي جمعي در ارتباطات يك سويه است. اگر چه اين مخاطبان ميتوانند انواع فراواني داشته باشند، اما آنها هميشه تا اندازهاي به منبع (رسانه) براي گزينش محتوا يا تواتر نشر وابستهاند.
نوع مراجع هاي (مشاورهاي) هنگامي به وجود ميآيد كه افراد بتوانند هر زمان كه بخواهند يا هر چه بخواهند از محتواي عرضه شده يا از يك منبع مركزي انتخاب كنند. مخاطبان مراجعهاي مجموعهاي از فرد فرد مصرفكنندگان اطلاعات هستند، هر چند هنوز اين احتمال وجود دارد كه نيرو هاي اجتماعي در شكلگيري اين مجموعه ها نقش داشته باشند. (مككوئيل؛1997،60)
پادكست ضمن تأكيد بر «مخاطب فعال» كه خود ميتواند توليد كننده نيز باشد، شنونده صدا را از مخاطب خطابي به مراجعهاي تبديل كرده است.
پي نوشتها:
- Media Player.
- Bordewijk & van kaam (1986).
- Medium.
- Multimedia.
- Mass media.
برای مطالعه بیشتر این مقاله را بخوانید.
بیشتر بخوانید:دانستنی های پادکست -بخش اول
منابع:
Take a look at the podcast and its functions on the Internet
masoumah.shahbandi
گردآورنده :آذر یزدی
یک نظر در “دانستنی های پادکست -بخش دوم”