آموزش, معارف دینی

فضیلت نماز اول وقت

فضیلت نماز اول وقت خداوند برای هر نمازی دو وقت مقرر می دارد. وقت فضیلت، وقت غیر فضیلت و آیات قرآن و روایات واصله از معصومین علیهم السلام بر ادای نماز در وقت فضیلت تاکید دارند.

مستحب است انسان تا آنجا که هیچ عذر شرعی ندارد نماز را از اول وقت به تاخیر نیندازد. مگر اینکه کاری پیش آید که انجام آن شرعا مقدم بر نماز باشد. مثل نجات جان انسان، یا ادای طلب فردی یا تطهیر مسجدی که نجس شده است. از اینرو فضیلت نماز در اول وقت از اهمیت والایی برخوردار است. و علمای بزرگ هم با توجه به این احادیث مردم را سفارش به انجام نماز در اول وقت نموده و آن را از اصول مهمّ سیر و سلوک و قُرب به خدا و کمال انسانی دانسته اند.برای اکسب اطلاعات بیشتر به سایت گلدون مراجعه کنید.

فضیلت نماز اول وقت

 فضیلت نماز اول وقت در روایات

  • یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام به آن حضرت عرض کرد: یا ابا عبد اللَّه! مرا از بهترین وقت براى ادای نماز صبح آگاه فرما.

امام علیه السلام فرمودند:

هنگام طلوع فجر؛ زیرا خداوند مى‏فرماید: «به تحقیق که قرآن فجر مشهود است». یعنى نماز صبح را هم فرشتگان روز و هم فرشتگان شب مشاهده می­ کنند.

پس اگر بنده‏اى نماز صبح خود را به هنگام طلوع فجر بخواند، ثواب آن دو بار در نامه اعمال او نوشته مى‏ شود. یکی فرشتگان روز مى‏ نویسند و یکی فرشتگان شب.

  •  حضرت موسى بن جعفر علیه السلام:

عطر نمازهاى واجب که در اول وقت و با آداب و حدود مخصوص به خود ادا می شوند. از برگ­ها و ساقه‏ هاى نو و شاداب و طراوت آن خوشبوتر است. پس بر شماست که نماز واجب را در اول وقت آن بجا آورید.

  •  امام صادق علیه السلام فرمودند:

«هرکه نمازهاى واجب را در اول وقت بخواند و درست ادا کند؛ فرشته آن را پاک و درخشان به آسمان رساند و آن نماز فریاد زند خدا تو را حفظ کند. چنانچه حفظم کردی و تو را به خدا سپارم. چنانچه مرا به فرشته‏اى کریم سپردى. و هر که بدون عذر بعد از وقتش آن را بدون دقت و ارتباط معنوی لازم بخواند. فرشته آن را سیاه و تاریک بالا برد و آن نماز فریاد کشد خدا ضایعت کند. چنانچه ضایعم کردى و رعایتت نکند چنانچه رعایتم نکردى.

فضیلت نماز

برکات خواندن نماز اول وقت

  • برآورده شدن حاجت

امام حسن عسکری علیه السلام فرموده اند: «موسی بن عمران با خداوند سخن گفت و از پروردگار خویش پرسید: خدایا! پاداش کسی که نمازش را در اول وقت می خواند چیست؟ خداوند تبارک و تعالی فرمود: خواهش و خواسته او را برآورده می کنم و بهشت را بر او مباح می گردانم.

  • برطرف شدن گرفتاری

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: بنده ای نیست كه به وقت های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد؛ مگر این كه من سه چیز را برای او ضمانت می كنم. برطرف شدن گرفتاری ها و ناراحتی ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش.

  • کلید ورود به بهشت

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود:

«إِنَّ رَبَّکُمْ یَقُولُ هَذِهِ الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ الْمَفْرُوضَاتُ فَمَنْ صَلَّاهُنَّ لِوَقْتِهِنَّ وَ حَافَظَ عَلَیْهِنَّ لَقِیَنِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَهُ عِنْدِی عَهْدٌ أُدْخِلُهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَ مَنْ لَمْ یُصَلِّهِنَّ لِوَقْتِهِنَّ وَ لَمْ یُحَافِظْ عَلَیْهِنَّ فَذَلِکَ إِلَیَّ إِنْ شِئْتُ عَذَّبْتُهُ وَ إِنْ شِئْتُ غَفَرْتُ لَه»

رسول خدا فرمود: خدای شما می فرماید: این نمازهای پنجگانه فریضه است. پس کسی که این نمازها را در وقتش به جا آورد و محافظت بر او نماید. روز قیامت مرا ملاقات خواهد کرد.

و بر عهده من است که او را وارد بهشت کنم. و کسی که در وقتش نمازها را به جا نیاورد و محافظت بر او نکند؛ در این صورت بر من است که اگر بخواهم او را عذاب و اگر بخواهم او را می بخشایم.

  • راههای دوری شیطان

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: شیطان تا زمانی كه مؤمن بر نمازهای پنج گانه در وقت آن محافظت كند. مدام از او در هراس است. پس چون آنها را ضایع نمود بر وی جرأت پیدا كرده و او را در گناهان بزرگ می اندازد.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: ملک الموت در هنگام مردن، شیطان را از محافظ بر نماز دور می كند. و شهادت به یگانگی خدا و نبوت پیامبرش را در آن هنگامه بزرگ به او تلقین می نماید.

  • خشنودی خدا

امام صادق علیه السلام در اين باره مي‌فرمايند: «الصلوةُ تستحبُّ في اَوَّلِ الأَوقاتِ»، خواندن نماز در اول وقت و در اولين فرصت، کاري مستحب و پاداش افزاست.

دعای فوری از امیر المومنین برای شفای بیمار

  • در امان ماندن از بلا

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم وعده داده: «إِذَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَاهَةً مِنَ السَّمَاءِ عُوفِیَ مِنْهَا حَمَلَةُ الْقُرْآنِ وَ رُعَاةُ الشَّمْسِ أَیِ الْحَافِظُونَ لِأَوْقَاتِ الصَّلَوَاتِ وَ عُمَّارُ الْمَسَاجِدِ» هنگامی که خداوند سبحان، از آسمان آفت نازل کرد حاملین قرآن، رعایت کنندگان خورشید، یعنی کسانی که اوقات نماز را مراعات کنند، و مساجد را آباد می سازند از این آفت در امانند.

برکات نماز اول وقت

زیاد شدن عمر، مال و اولاد صالح در دنیا، در امان بودن از ترس و هول مرگ در موقع مردن، آسان شدن سؤال نكیر و منكر در قبر، توسعه یافتن قبر، نورانی شدن چهره، دادن نامه عمل به دست راست و آسان گرفتن حساب در محشر، رضایت خداوند، سلام دادن خدا به او و نگاه كردن از روی رحمت به او در هنگام عبور از صراط و از دیگر آثار و بركات نماز اول وقت است كه در روایات به آن اشاره شده است.

نویسنده:زهرا عشقی

ویرایشگر:مبینا سهیم نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *