مهارت های زندگی

دعا برای ارامش امتحان

طبیعی است که در هنگام امتحان استرس داشته باشید، پس وحشت زده و نگران نشوید. دراین مقاله تکنیک های متعددی برای غلبه بر استرس در امتحان ارائه می شود؛ از جمله دعا برای ارامش امتحان که با عمل به آن می توانید نمره واقعی و دلخواهتان را کسب کنید.

جهت مطالعه بیشتر به سایت گلدون مراجعه کنید.

 

اضطراب یعنی چه ؟؟؟

واژه اضطراب از عربی به معنای جنبیدن و موج زدن، لرزیدن و تپیدن است؛ که برابر آن در فارسی پریشانی و ناآرامی است. این ها کلماتی هستند که در زندگی روزمره برای توصیف حالات و هیجانات استفاده می شود. به طور مثال در هنگام امتحان رخ می دهد. حال اگر این اضطراب کم باشد اشکالی ندارد و گاه می تواند تاثیر مثبت نیز داشته باشد. ولی اگر این اضطراب شدید شود نه تنها موجب عدم تمرکز در یادگیری، بلکه جسم او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. سوالی که مطرح می شود این است که آیا این مشکل بزرگ قابل پیشگیری است؟ خوشبختانه باید بگوییم که بله؛ تکنیک‌ها و ذکر هایی وجود دارد که اگر آنها را بلد باشید به خوبی می توانید اضطراب را کنترل کنید؛ که در اینجا به برخی از آنها اشاره شده است.

 

۱.یادگیری روش صحیح مطالعه

اصولی‌ترین و جدید ترین روش های مطالعه SQ3R که شامل ۵ مرحله است و باعث یادگیری و تثبیت کامل مطالب درسی در ذهن شما خواهد شد. البته به شرطی که این مراحل را به درستی انجام بدهید؛ که این پنج مرحله شامل:

• پیش مطالعه
• سوال کردن
• مطالعه دقیق
• یادآوری
• مرور

 

۲.دوری از افراد استرس زا :

«من چند بار خوندم اما هیچی بلد نیستم» ، «درسش خیلی سخت و پیچیده است» و….

این جملات برایتان آشنا نیست؟ بله این ها جملاتی هستند که هنگام امتحان برخی دوستان استرس را
به زبان می آورند و شما را نیز دچار استرس می کنند. تنها کاری که می توان کرد این است که از این افراد فاصله گرفته و به خود اعتماد به نفس دهید و افکار مثبت و دیدتان را نسبت به درس خوب کنید. در این صورت مطمئن باشید احساس بهتری نسبت به امتحان خواهید داشت.

 

دعا برای ارامش امتحان

 

۳.ذکر خداوند و دعا برای آرامش امتحان :

خواندن درس با دقت، تغذیه سالم و همه این ها، بخشی از عوامل کاهش دهنده استرس هستند. و بخش دیگری که نقش موثری در کاهش آن دارد، یاد خدا بودن و به زبان آوردن اذکار آرامش بخش است. به همین دلیل خداوند در قرآن کریم و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم به دعا و طلب کمک از خداوند برای کسب موفقیت در امور مختلف سفارش نمودند.

 

برای ارامش قلب چه دعایی بخوانیم؟

 

دعا برای زیاد شدن حافظه

برای زیاد شدن حافظه قبل از امتحان بر نان با زعفران این آیات را به این ترتیب بنویسد.
روز شنبه: لا اله الا الله الملک الحق المبین
روز یکشنبه: رب زدنی علما و فهما
روز دوشنبه: سنقرئک فلا تنسی
روز سه شنبه: انه یعلم الجهر و ما یخفی
روز چهارشنبه: لا تحرک به لسانک لتعجل به
روز پنج شنبه: ان علینا جمعه و قرآنه
روز جمعه: فاذا قرآناه فاتبع قرآنه

 

دعا برای موفقیت در امتحانات و دعا برای ارامش امتحان

یکی از دعای موثر و مجرب برای ارامش امتحان، دعای زیر است:

”اللهم اخرجنی من ظلمات الوهم و اکرمنی بنور الفهم اللهم افتح علینا ابواب رحمتک و انشر علینا خزائن علومک برحمتک یا ارحم الراحمین“؛
خدایا مرا از تاریکی های وهم و خیال بیرون آور و با نور فهم مرا گرامی دار، پروردگارا درهای رحمتت را بر ما بگشای و گنجینه های دانشت را بر ما بگستران! به رحمتت ای مهربان ترین مهربان ها“.

 

دعا برای ارامش امتحان دیگر

یک دعا برای ارامش امتحان که توصیه می شود این است : ”اللهم إنی أعوذ بک أن أضل أو أضل أو أزل أو أزل أو أظلم أو أظلم أو أجهل أو یجهل علی اللهم انفعنی بما علمتنی و علمنی ما ینفعنی و زدنی علما و الحمد لل على کل حال اللهم إنی أعوذ بک من علم لا ینفع و من قلب لا یخشع و من نفس لا تشبع و من دعاء لا یسمع“؛

خدایا به تو پناه می برم از این که گمراه کنم و یا گمراه گردم، بلغزانم و یا بلغزم، ستم کنم یا ستم بینم، به نادانی کشانم و یا خود دچار آن گردم. بار خدایا مرا با علمی که به من آموختی سودمند گردان و مرا به علمیرهنمون ساز که مرا سودمند افتد.خدایا بر مراتب علم و آگاهی من بیفزا. سپاس حقیقی در تمام حاالت از آن خداوند متعال است. بار خدایا بتو پناه می برم از علمی که سودمند نیست و از قلبی که خشوع وانعطاف در برابر حق، بدان راه ندارد و از هوسی که سیر و اشباع نمی گردد و از دعایی که اجابت نمی شود.

 

چطور در امتحان ارامش خود را حفظ کنیم؟

 

دعا برای خوب دادن امتحان

قبل از مطالعه درس این دعا برای ارامش امتحان خوانده شود:

اللهم اخرجنی من ظلمات الوهم و اکرمنی بنور الفهم

خداوندا مرا از تاریکی های وهم بیرون بیاور و به نور فهم و دانایی مرا گرامی بدار.

 

بهترین تکنیک های رسیدن به آرامش

 

دعای قدرت حفظ عظیم:

در بعضی از نسخه های قدیمی گفته شده است اگر هر کس این دعا را در ساعت هفت صبح روی هفت مویز (انگور سیاه خشک شده) بخواند و میل کند خداوند متعال حفظ عظیمی به او عطا می فرماید.

اللَّهُمَ‏ نَوِّرْ بِکِتَابِکَ قَلبی، وَ اشْرَحْ لی مِن صَدْرِی، وَ أَطْلِقْ بِهِ لِسَانِی بِحَوْلِکَ‏ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ‏ الْعَلِیِ‏ الْعَظِیمِ‏

 

نویسنده: مریم حمیدی

ویرایشگر: ام البنین هجریان نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *