دعا, مهارت های زندگی

چگونه نوزاد را آرام کنیم؟

گریه نوزاد راه ارتباطی میان نوزاد با مادرش و اطرافیان می باشد. گریه علاوه بر اینکه به نوزاد کمک می کند تا نیازش را اعلام کند؛ دارای منافع زیادی برای نوزاد است. بنابراین نباید به دنبال این باشیم که فورا گریه نوزاد را رفع کنیم. دعای قرآنی برای آرامش نوزاد نیز می تواند راهگشا باشد.

والدین برای آسایش و آرامش فرزندان خود هر کاری می کنند. بخصوص اگر فرزندشان خیلی کوچک و در حد نوزادی باشد. اما گاهی نوزادان به علل مختلفی آرام و قرار ندارند و بی تابی می کنند و حتی در شب از خواب بیدار می شوند. مادر نوزاد در این حالات سعی می کند ابتدا علت گریه فرزند خود را بداند. کودکان گاهی به دلیل سر و صدا، خیس بودن جا، درد اعضای بدن و … بی خوابی و گریه های طولانی دارند. به همین جهت دعای قرآنی برای آرامش نوزاد توصیه می شود. برای بهره مندی از دعاها و آیات قرآنی تسکین دهنده گریه شبانه نوزاد توصیه می شود از مطالب سایت گلدون کمک بگیرید.

دعای قرآنی برای آرامش نوزاد

گریه نوزاد در روایات

امام صادق‌(ع) در مورد دعای قرآنی برای آرامش نوزاد می‌فرماید:«در گریه‌ کردن کودکان منفعت وجود دارد. آن‌ را درست بشناسید. چرا که در مغز اطفال رطوبتی است و اگر باقی بماند، دردهای بزرگی برای آنها، مانند کوری و … ایجاد می‌کند. گریه این رطوبت را از سرشان خارج می‌کند و باعث صحّت بدن و سلامتی چشمان آنها می‌گردد. از این‌ رو زمانی که کودک گریه می‌کند، پدر و مادرش چون از منفعت آن آگاه نیستند، تلاش می‌کنند تا او را ساکت و خاموش کنند. اما نمی‌دانند که گریه برای سلامت او بهتر است.»(توحید المفضل،ص53)

اما اگر گریه های نوزاد از حد عادی خارج شود باید با روش های گوناگون به دنبال آرامش بود. چرا که علاوه بر آرامش نوزاد، آرامش مادر و خانواده نیز در خطر است. گریه های مکرر نوزاد، باعث کاهش میزان استراحت مادر می شود و بر سلامت او تأثیر می گذارد. استراحت کم مادر بر کیفیت و مقدار شیر مادر تأثیر می گذارد. همین باعث امتناع نوزاد از پذیرش شیر مادر می گردد. اغلب عدم همکاری پدر خانواده در حمایت از مادر و نوزاد، مزید بر علت است و تنش در خانواده آغاز می گردد.

دعای آرامش نوزاد در خواب

  1. رسول خدا(ص) جهت دعای قرآنی برای آرامش نوزاد فرمود: کسی که سوره‌ی بلد را بنویسد و به نوزاد ببندد، وی از بیماری‌ها به دور می‌ماند و گریه نمی‌کند.»
  2. امام علی(ع) برای کودکی که زیاد گریه می‌کند، کسی که شب می‌ترسد، و زنی که از درد، شب‌ها نمی‌خوابد خواندن این آیه را سفارش فرمود: «فَضَرَبْنا عَلَی آذانِهِمْ فِی الْکهْفِ سِنِینَ عَدَداً* ثُمَّ بَعَثْناهُمْ لِنَعْلَمَ أَی الْحِزْبَینِ أَحْصی‏ لِما لَبِثُوا أَمَداً. »
  3. امام صادق(ع) جهت دعای قرآنی برای آرامش نوزاد چنین می فرماید: «کسی که سوره‌ی ابراهیم را بر روی پارچه‌ی سفیدی بنویسد و آن‌را بر روی بازوی نوزاد قرار دهد، آن نوزاد از گریه و ترس و پیامدهای آن در امان خواهد بود و خداوند گرفتن شیر از آن نوزاد را آسان می‌کند.»

دعای آرامش نوزاد

علت گریه نوزاد 

  • ترس جدایی از والدین

دقت کردید که کودکان زمانی که از والدین شان دور می شوند حتی هنگام جدایی از یکی از والدین، استرس عجیبی به آنها دست می دهد. اضطراب کودکان می تواند علت گریه کودک بعد از بیدار شدن از خواب باشد. و دور بودن از پدر و مادر می تواند بر خواب کودک تاثیر بگذارد.

  • بیماری نوزاد

هر نوع بیماری از بیماری های عادی مانند: اسهال و سرماخوردگی تا بیماری های حاد و خطرناک، می تواند کودک را از خواب بیدار کند و باعث گریه و ناراحتی او شود.

عفونت های گوش دردناک هستند و می توانند باعث وحشت کودک در شب شوند. پس باید علائم تب و سایر علائم بیماری ها مانند احتقان (جمع شدن خون،گرفتگی) یا شکایت از درد یا ناراحتی را بررسی کنید. تا کودک شما بتواند استراحت خوب شبانه و برنامه ی منظم خواب داشته باشد.

  • ترس از تاریکی

ترس از تاریکی در همه کودکان وجود دارد. حتی کودکان بزرگتر. ناراحتی شب بیداری و گریه می تواند نشانه ناراحتی یا بیماری باشد. کودک شما ممکن است بیش از حد سرد یا گرمش باشد یا لباس خوابش باعث ناراحتی یا خارش شود. پس باید دمای اتاق را بررسی کنید و لباس خواب کودک را مناسب و راحت انتخاب کنید.

درمان گریه نوزاد

درمان بی خوابی کودکان

  1. تحقیقات نشان می دهد که خستگی زیاد باعث وحشت و هراس در خواب می شود. کودکانی که با تن خسته و آشفته به بستر می‌روند. بیشتر دچار هراس شبانه می‌شوند. شیرخواران (زیر یک سال) باید در شبانه روز ۱۳ – ۱۴ ساعت بخوابند که شامل دو چُرت روزانه هم می‌شود. و کودکان بزرگ‌تر به ۹ – ۱۰ ساعت خواب با یک چرت یک ‌ساعته‌ی روزانه نیاز دارند. پس اجازه دهید مدت چُرت روزانه‌ کودکتان افزایش یابد یا صبح‌ها بیشتر بخوابد یا زودتر به خواب برود. پیش از خواب هم مدتی وقت بگذارید. تا کودک به آرامش برسد می توانید او را حمام‌ دهید، لالایی بخوانید، قصه‌ بگویید و در آغوش بکشید.
  2. چون هراس‌های شبانه در نخستین بخش شب و پس از گذشت ۲ – ۳ ساعت از به خواب رفتنِ کودک و معمولا در یک ساعت مشخص رخ می‌دهد، می‌توان پانزده دقیقه پیش از آغاز این حالت، کودک را به ‌آرامی از خواب بیدار کرد تا الگوی خواب و مراحل آن تغییر کند و هراس شبانه به وی راه نیابد.
  3. تنظیم نبودن زمان خواب کودک، نه تنها باعث خستگی و بد اخلاقی کودک می شود، بلکه اختلال رفتاری و تربیتی زیادی را هم در مدرسه و زندگی اجتماعی بچه ها به همراه دارد. اگر شک دارید که کودک شما دچار اختلال خواب هست، مرحله اول، با پزشک مشورت کنید. با راهنمایی پزشک می توانید متوجه شوید که آیا علائم اختلال خواب در کودک از بین می رود یا نه؟

آیه قرآن برای گریه نوزاد

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهم بارك لنا في هذا الطفل واجعله قرة عین لنا و اجعله من الصالحین، اللهم آمنه و اجعله من الساکنین والمطمئنین، و اجعلهمن الطائعین لك ولوالدیه، اللهم ارزقنا بره واحفظه واجعله من أصحاب الجنة، اللهم اجعله سببا للفرحة و السعادة في حیاتنا  واجعله من الذریة الصالحة التي تعبدك و تطیعك، اللهم اجعله من الأطفال الصالحین الذین ترزق بهم أمة محمد صلی الله علیه وسلم، اللهم ارحمه وارحمنا جمیعا برحمتک یا أرحم الراحمین. آمین»

ترجمه:

به نام خداوند بخشنده و مهربان

ای خدا برکتی در زندگی ما به این کودک ببخش و او را عین خوشی برای ما قرار ده و او را از نیکوکاران قرار بده. خداوندا به او در زندگی آرامش بده و او را از جمعیت آرامش یافتگان بساز و او را از اطاعت کنندگان خود و والدینش بساز. او را از نسلی صالح کن که تو را عبادت کنند و تو را اطاعت کنند. خدایا او را از کودکان صالحی قرار بده که به وسیله آن‌ها امت محمد صلی الله علیه و آله سلم را روزی دهی. او و ما را با رحمت خود برگردان، ای خداوندی که بی‌پناهان را رحمت می‌فرمایی. آمین.

  • بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهم اجعله من النوم برکة ومن الصحوة سلامة ومن البکاء رحمة، اللهم ارزقه الراحة والسکینة واجعله من الطیور الصالحین ومن الاولاد الصالحین، اللهم اجعله سببا للسعادة والفرحة في حیاة والدیه ومحیطه، واجعله مبارکا وصالحا ومن الذریة الصالحة التی تعبدک وتطیعک»، آمین.

ترجمه:

ای خدا، او را از خواب برکت، از بیداری سلامت و از گریه رحمت قرار بده. خدایا به او آرامش ببخش و او را از کودکان صالح قرار بده و از فرزندان صالح خدا قرار بده. خداوندا او را سبب خوشبختی و شادی در زندگی والدینش قرا بده و او را از نسلی صالح که تو را عبادت کنند و اطاعت کنند قرار بده. آمین.

  • بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهم بسمك أموت وأحیا، اللهم اجعله ينام بسکون وأمان، واجعله من النوم المريح والسکینة، اللهم احفظه وارزقه نوما هانئا وعمیقا، واجعله من الأطفال الصالحین المطیعین، اللهم اجعله ینام وقتا منیعا، وأعنا على رعایته واحترام حاجاته، اللهم اجعله یستفید من النوم لتنشیط قوته ونموه الصحی، اللهم اجعله یستفید من الراحة والنوم لیستعید نشاطه وسعادته، واجعله من الذریة الصالحة التی تعبدک وتطیعک. آمین».

ترجمه:

ای خدا، با نام تو می‌ میرم و زنده می‌شوم. خداوندا به فرزندم آرامش و خوابی آرام بده. ای خدا، او را حفظ کن و به او خوابی عمیق عطا کن و او را از کودکان صالح و مطیع قرار بده. ای خدا، او را در زمان خوابیدن قوی کن و ما را در حفظ و احترام نیازهایش یاری کن. خدایا خوابی سالم برای تقویت قدرت و رشد سالم فرزندم قرار بده. ای خدا، او را بهره‌مندی از آرامش و خواب برای بازیابی انرژی و شادابیش برکت بده. او را از نسلی صالح که تو را عبادت کنند و اطاعت کنند قرار بده. آمین.

درمان بی خوابی کودکان

چطور نوزاد را آرام کنیم؟

  • اطمینان از سلامت نوزاد

سعی کنید به نوزاد شیر دهید. اگر او از نوشیدن شیر امتناع می کند؛ واضح است که دلیل گریه گرسنگی نیست. اگر پوشک خیس است آن را عوض کنید. خیلی از مواقع گریه ی نوزاد به دلیل پوشک خیس است.

مطمئن شوید که نوزاد توسط مورچه یا هر حشره ی دیگری گزیده نمی شود. اگر لباسش راحت نیست و باعث گریه او می شود؛ لباسش را تعویض کنید. دمای بدن نوزاد را چک کنید. ممکن است بیماری باعث گریه او شده باشد. در اینصورت آرامش نوزاد فراهم می شود.

  • قنداق نوزاد

تحقیقات نشان می دهد که قنداق، باعث کاهش گریه ی نوزاد در زمان خون گیری از کف پای اوست. قنداق نوزاد باعث ایجاد حس راحتی و امنیت می شود؛ که می تواند گریه ی او را متوقف کند. سر و صورت نوزاد را نباید بپوشانید تا بتواند راحت نفس بکشد و او را آرام تکان دهید.

نگه داشتن کودک در حال گریه بر روی بازو به او حس امنیت می دهد، و کمک می کند که در طولانی مدت وقتی کودک به یک فرد بالغ تبدیل شد، از سلامت روانی خوبی برخوردار باشد.

  • آواز خواندن برای نوزاد/دعای قرآنی برای آرامش نوزاد

آواز خواندن می تواند تاثیر آرام بخشی بر روی کودک شما داشته باشد، آواز خواندن همراه با تکان دادن، روند آرام کردن کودک را سریع تر می کند. نوزاد ها ترجیح می دهند که مادر آواز بخواند و اینکه چقدر صدای خوبی دارد، پس آواز بخوانید تا کودکتان آرام شود.

  • ماساژ نوزاد برای رفع کولیک

ماساژ دادن یکی از راه های مؤثری که به کودک اجازه می دهد بدون وقفه شیر بخورد. ولی با این روش همیشه باعث تولید گاز می شود. اگر کودکتان بعد از شیر خوردن، گاز معده دارد؛ گریه کردن کمک می کند آن را کاهش دهد. زیرا گریه یک راه طبیعی برای خارج کردن گاز ناخواسته از معده است.

کودک را به آرامی ماساژ دهید و در موقعیت ایستاده به مدت 10 دقیقه بعد از هر نوبت شیر دهی، آرام به پشتش ضربه بزنید.

  • صدای رحم مادر برای آرامش نوزاد

زمانی که بچه ها داخل رحم هستند، محیط کاملا آرام و ساکت نیست آنها صدای جریان خون، معده و حرکات روده را می شنوند. پس با خواندن دعای قرآنی موجب ایجاد صدا می شوید و با این کار به کودکتان اجازه می دهید، تا دوباره فضای داخل رحم را تجربه کند و آرام شود.

  • گرفتن گاز معده نوزاد

ناراحتی در معده می تواند موجب گریه ی بدون توقف کودک شما شود. کمک کنید تا آروغ بزند. کودک را روی زمین بخوابانید و پاهایش را با حرکات چرخشی مثل رکاب زدن در دوچرخه تکان دهید بعد از آروغ زدن، گریه متوقف می شود.

  • سر و صدای زیاد برای نوزاد

بچه ها وقتی بیش از حد تحریک شوند، گریه می کنند. زمانی که او در آنِ واحد در معرض تجربه های زیادی مانند صدای زیاد، فعالیت بیش از حد  قرار دارد، این شرایط خیلی برایش سخت می شود. این شرایط برای او محرک است و با گریه نارضایتی خود را نشان می دهد. که والدین می توانند با خواندن دعاهای قرآنی موجب تسکین گریه های کودک و آرامش خاطر وی شوند.

گریه نوزاد

سوره قرآن برای آرامش نوزاد/ دعای قرآنی برای آرامش نوزاد

«إِذْ أَوَى الْفِتْیَهُ إِلَى الْکَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَهً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَدًا»، الکهف، آیه ۱۱ «فَمِنْ هَذَا الْحَدِیثِ تَعْجَبُونَ وَتَضْحَکُونَ وَلَا تَبْکُونَ وَأَنتُمْ سَامِدُونَ»؛ «وَخَشَعَت الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا»؛

سپس معوذتین (سوره های فلق و ناس) را بنویسید.توجه شود:

پس از نوشتن در کاغذ بدون خط، آنرا تا بزند و در پارچه سبز بگذارد و به کودک یا طفل بیاویزد.

سوره قرآن برای آرام شدن نوزاد

نزدیک اذان مغرب طفل را کنار تلویزیون یا رادیو بگذارید و صدایش را کمی بلند کنید و خوب به فرزند خود دقت کنید. هنگامی که اذان شروع شد اگر طفل یک دفعه از جا پرید و حالتی مثل حالت شُک شد در اینصورت برای درمان باید نسخه زیر را انجام دهید.

آیات قرآنی زیر را روز سه شنبه یا پنجشنبه یا جمعه هنگام طلوع آفتاب با گلاب و زعفران روی کاغذ سفید بی خط بنویسید و زیر سرش بگذارید (با وضو و اعتقاد کامل رو به قبله باشد).

شش مرتبه أعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم

سه مرتبه بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

یک مرتبه آیة الکرسی

چهار مرتبه سوره حمد

یک مرتبه سوره اخلاص (یا توحید: قل هو الله احد)

و چهار مرتبه لا اله الا الله محمد رسول الله

همچنین بهتر است هنگامی که کودک تازه متولد می ­شود همین آیات را به همراه حرز صغیر ابودجانه بنویسید و برای همیشه زیر سرش بگذارید تا از جمیع بلایا محفوظ باشد إن شاءالله.

سوره قرآن برای گریه بچه

  • برای دفع گریه کودک، روز جمعه سوره مبارکه رعد را با خلوص نیت (در کاغذ بدون خط) بنویسد و آنرا بر گهواره کودک ببندد گریه کودک دفع می گردد.
  •  وضو بگیرید و سه بار آیة الکرسی بخوانید و به خود و اطراف و کاغذ بدمید.

در زیر دعا حتما امضای تعویذ دعا را بنویسید و زیر آن هم بنویسید نام صاحب دعا (نام کودک) زاییده (نام مادر کودک را)

  • آیات شریفه ذیل را با گلاب و زعفران بنویسید و به کودک بیاویزید به اذن و اراده باریتعالی گریه و بیقراری اش برطرف خواهد شد.

«إِذْ أَوَى الْفِتْیَهُ إِلَى الْکَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَهً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَدًا» سوره کهف، آیه 11؛ «فَمِنْ هَذَا الْحَدِیثِ تَعْجَبُونَ وَ تَضْحَکُونَ وَ لَاتَبْکُونَ وَ أَنتُمْ سَامِدُونَ»؛ «وَ خَشَعَت الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا»؛ سپس معوذتین (سوره های فلق و ناس) را بنویسید.

  • رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم؛ فرمود؛ «کسی که سوره احقاف را بنویسد و به طفل ببندد و… و یا آن‌ را در آب بگذارد (تا در آب حل شود) و آن آب را به طفل بدهد، بدن نوزاد قوی می‌شود و از حوادثی که به نوزادان می‌رسد در امان است (در نتیجه گریه او کم می‌شود)…».
  • خواندن آیه‌ی «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیم‏»؛ آل‌عمران، 18
  • خواندن آیه‌ی «…وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکلِّ شَی‏ءٍ قَدْراً»؛ طلاق، 3
  • اگر کودک گریه های طولانی دارد یا دچار ترس و بی‌خوابی شده است؛ این دعای قرآنی  را نوشته و در گردن او تعویذ کنید.

«وَ خُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِیفاً»، (سوره نساء آیه ۲۸)

«الآنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنکُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِیکُمْ ضَعْفاً»، (سوره انفال، آیه ۶۶)

«لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَاعَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ* فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لاَإِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ»، (سوره توبه، آیات ۱۲۹ -۱۲۸)

«إِنْ نَقُولُ إِلَّا اعْتَرَاكَ بَعْضُ آلِهَتِنَا بِسُوءٍ قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ* مِن دُونِهِ فَکِیدُونِی جَمیعاً ثُمَّ لاَ تُنْظِرُونِ* إِنِّی تَوَکَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّی وَرَبِّکُم مَا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذُ بِنَاصِیَتِهَا إِنَّ رَبِّی عَلَى‏ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ* فَإِن تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُم مَا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَیْکُمْ وَیَسْتَخْلِفُ رَبِّی قَوْماً غَیْرَکُمْ وَلاَ تَضُرُّونَهُ شَیْئاً إِنَّ رَبِّی عَلَى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَفِیظٌ» (سوره هود آیات ۵۴-۵۷)

دعای قرآنی برای آرامش نوزاد

یک نمونه دیگر دعا برای گریه نوزاد آیات زیر از قرآن است. این دعا را نوشته و در گلوی او ببندید.

«وَ الَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَى‏ عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ الْأُخْرَى‏ إِلَى‏ أَجَلٍ مُسَمّىً» (سوره زمر، آیه ۴۲)

«لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَى‏ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ* هُوَ اللَّهُ الَّذِی لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَانُ الرَّحِیمُ* هُوَ اللَّهُ الَّذِی لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلاَمُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ* هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُالْحُسْنَى‏ یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»؛ (سوره ممتحنه، آیه ۲۴)

«وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً لا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ» (سوره طلاق، آیه ۳)

«إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا* وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا* وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا* يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا* بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَى لَهَا* يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ* فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» (سوره زلزال)

از امام جعفر صادق علیه السلام منقول است: هرکه در خواب ترسد، پیش از خواب ده مرتبه بگوید:«لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ یُحْیِی وَیُمِیتُ وَیُمِیتُ وَیُحْیِی وَهُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ» پس تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام بخواند.

برای ترسیدن نوزاد در شب ده مرتبه این دعا را بخواند؛

«اَعُوذُ بِکَلِماتِ اللَّهِ مِنْ غَضَبِهِ وَمِنْ عِقابِهِ وَمِنْ شَرِّ عِبادِهِ وَمِنْ هَمَزاتِ الشَّیاطِینَ وَاَنْ یَحْضُرُونَ»، و آیه الکرسی بخواند و بگوید: «اِذْ یُغَشّیْکُمُ النُّعاسُ اَمَنَهً مِنْهُ، وَجَعَلْنا نَوْمَکُمْ سُباتاً» (انفال / آیه 11؛ نبأ / آیه 9)

در طبّ الأئمّه علیهم السلام زیاد آمده است که آیه الکرسی و «قل هو اللَّه احد» نیز بخواند.

نویسندگان: مریم قاسمپور/ زهرا عشقی

ویرایشگر: اکرم پورطاهرزاده

2 نظر در “چگونه نوزاد را آرام کنیم؟

  1. miran گفت:

    بچم سرما خورده و هی گریه میکنه 4ماهش هست چیکار کنم گریه نکنه

    1. خانم غروی گفت:

      سلام شفای عاجل ان شالله …
      برای حل مشکلتون میتونید به مقالهی زیر مراجعه کنید:
      چگونه نوزاد را آرام کنیم؟

      https://goldonn.ir/%d8%aa%d8%b3%da%a9%db%8c%d9%86-%d8%a2%d8%b1%d8%a7%d9%85%d8%b4-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%d8%b9%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *