مهارت های زندگی

علت بسته شدن رزق و روزی _ 11 عامل کاهش رزق و روزی

همه ی انسان ها برای کسب روزی فراوان کار و تلاش می کنند . و هر چه این کار و تلاش بیشتر باشد روزی بیشتری بدست می آورند . اما گاهی بر خلاف کار تلاش فراوان روزی که بدست می آورند کم است . و یا اینکه به مرور زمان روزی آنها کم می شود .حال سوال اینجاست که چرا با وجود تلاش زیاد رزق وروزی آنها محدود یا در حال کاهش هست . افراد زیادی به دنبال علت بسته شدن رزق و روزی هستند که این مشکل رابرطرف کنند . گاهی سراغ دعاها وطلسم هایی برای افزایش رزق وروزی می روند. اما این دعا ها و طلسم ها اثری برای آنها ندارد . 

خداوند در قرآن کریم دلیل کاهش رزق و روزی  را بیان می کند. و ائمه معصومین علیه السلام نیز این موارد را شرح می دهند . با رجوع به آیات قرآن کریم و روایات معتبر می توانیم علت بسته شدن رزق و روزی را پیدا کنیم .در . زیر این موارد را ذکر می کنیم . و توصیه هایی که برای افزایش رزق و روزی هست را مطرح می کنیم .

۱۱ علت کاهش رزق و روزی :

1 – بیکاری و کسالت علت بسته شدن رزق و روزی :

اسلام به کار وتلاش تشویق می کند، بیکاری وکسالت را  مذمت می‌کند.

همچنین برای کسی که دنبال کسب و کار و رزق و روزی حلال است امتیاز ویژه ای قرار داده است .

تلاشگر برای خانواده همانند مجاهد در راه خداست.

یکی ازموانع رزق و روزی کسالت است چرا که از جانب بنده اگر حرکتی باشد خداوند عزوجل در آن برکتی قرار می دهد.

همانطور که به پیامبر(ص)فرمودند:

من در خشمم از کسی که دهان بگشاید و به خدایش بگوید« مرا روزی بده » در حالیکه در پی روزی نمی رود.

2  – بی برنامگی علت بسته شدن رزق و روزی :

انسانی که برنامه ریزی برای زندگی و آینده خود نداشته باشد رزق وروزی نصیب آن نمی‌شود. چون این افراد هدفی برای زندگی خود ندارند وزندگی آن ها پوچ است.

امام علی (علیه السلام) از جمله عوامل فقرآور را همین نکته می دانند . از نظرایشان ؛ برنامه ریزی صحیح اقتصادی، مال اندک را افزایش می دهد و برنامه ریزی غلط، از موانع رزق و روزی است .

3 – توکل بر غیر خدا  :

افرادی نیز وجود دارند که برای امرار معاش ورزق وروزی بر غیر خدا توکل می‌کنند این افراد معتقد هستند که اطرافیان نیازشان را برطرف می‌کنند،درصورتی که رزق همه موجودات به دست خالق است.

خداوند عز وجل می فرماید: هر کس که نه بر من، بلکه بر بنده مخلوق من تکیه کند اسباب آسمان ها و زمین را برای او قطع می کنم. پس اگر از من چیزی بخواهد به او نمی بخشم و اگر مرا بخواند؛ پاسخش نمی دهم. و هر کس که نه بر بنده من، بلکه بر خود من تکیه کند، آسمان ها و زمین را پشتوانه رزق او قرار می دهم. پس اگر مرا بخواند پاسخش می دهم و اگر از من چیزی بخواهد، به او عطا می کنم و اگر از من پوزش بخواهد، او را در گذرم.

علت بسته شدن رزق و روزی

4 – گناه و نافرمانی علت بسته شدن رزق و روزی  :

زمانی که بنده مرتکب گناه شود و از خالق خود نافرمانی کند . رابطه بین خود وخالق را پاره می کند،این کار باعث دوری آن بامعبود می شود و نعمت ها را کاهش می شود.همانطور که در دعا مطرح است : خدای گناهانی که نعمت هایم را تغییر می‌دهند بیامرز!

 

5 – زنا  :

یکی از عوامل فقر،کاهش رزق و روزی، بی برکتی می شود، زنا است.

زنا علاوه براین که علت بسته شدن رزق و روزی است . شش پیامد منفی دارد که سه تا در دنیا است وسه تا در آخرت :

آبروی انسان را می برد، رزق را از آسمان قطع و مرگ را نزدیک می کند. اما پیامدهای اخروی آن؛سختی حساب، خشم خداوند و خلود در آتش [عذاب طولانی] است.

6 – اخلاق بد علت بسته شدن رزق و روزی:

اخلاق بد فقط پیامد منفی در دنیا ندارد بلکه عذاب اخروی به دنبال دارد.

خداوند درهای رحمت خود را به روی انسان خوش اخلاق و خوش رو می گشاید .پیامبر(ص):اخلاق نیکو، موجب زیادت در روزی می شود.

7 – قطع صله ارحام  :

صله رحم ارتباط و دیدار با خویشاوندان و کمک به آنها است. صله رحم از آموزه‌های اخلاقی اسلام است که تأکید زیادی بر انجام آن است  تا جایی که قرآن، ترک‌کنندگان آن را در شمار زیان‌کاران و لعنت‌شدگان معرفی می‌کند. در روایات، صله رحم به عنوان بهترین عمل پس از ایمان، اولین سخنگوی قیامت، بهترین خصلت مومن و مهم‌ترین عامل طولانی شدن عُمر معرفی می شود . بنابر حدیث قدسی، صله رحم از رحمت خداست و هر کس آن را ترک کند، از رحمت او محروم خواهد ماند . بنابراین قطع صله رحم از موانع رزق و روزی است .

8 – اسراف در مصرف و انفاق :

اعتدال از ویژگی های مؤمنان است، به اندازه مصرف کردن وپس انداز کردن موجب افزایش رزق وروزی می شود.قرآن کریم مؤمنان را به انفاق از مالشان تشویق می‌کند اما از انفاق بیش از نیز حذر می‌کند.اسراف یکی از مهم ترین موانع رزق و روزی است .

9 –  عدم پرداخت خمس وزکات  :

پرداخت خمس وزکات کلیدی برای در رزق وروزی است.قرآن کریم میفرماید:تطهیر،تزکیه برای اموال و آرامش برای فرد دارد.

با پرداخت خمس وزکات از ظاهر مال کم می‌شود اما برکت در مال را زیاد میکند و از لحاظ ظاهری ومعنوی افزایش پیدا می‌کند. شاید تصور بیشتر افراد این باشد که خمس و زکات مال را کاهش دهد ولی طبق روایت معتبر از معصومین علیه السلام خمس و زکات برکات مالی فراوانی دارد . و یکی از موانع رزق و روزی ندادن خمس و زکات است .

 

10 – خیانت در امانت علت بسته شدن رزق و روزی :

امانتداری  موجب رزق وروزی می شود، اما خیانت در امانت از موانع رزق و روزی است .

پیامبر اکرم  (صلی الله علیه و آله) می فرمایند :

“امانتداری موجب بی نیازی و خیانت در امانت موجب فقر می شود”

امانتداری  موجب رزق وروزی می شود، اما خیانت در امانت از موانع رزق و روزی است .

پیامبر اکرم  (صلی الله علیه و آله) می فرمایند :

“امانتداری موجب بی نیازی و خیانت در امانت موجب فقر می شود”

علت بسته شدن رزق و روزی

11 – سایر علت های بسته شدن رزق و روزی :

عواملی نیز وجود دارند که از موانع رزق و روزی هستند . اگر کسی کارهای زیر را انجام دهد رزق و روزی اش کم میشود. 

وجود تار عنکبوت در گوشه های منزل ، غسل جنابت را به تاخیر بیندازد و در حال جنابت غذا بخورد ،  با شاخه درخت (گز) دندان هایش را خلال کند، در حالت ایستاده موهای خود را شانه بزند ،  خاکروبه در خانه باقی بگذارد، قسم دروغ بخورد  ، زنا، اظهار حرص، بین دو نماز مغرب و عشاء و قبل از طلوع خورشید بخوابد، عدم برنامه ریزی در زندگی؛ ارتباط خود را با خویشاوندان قطع و صله رحم نکند، عادت به دروغ گویی، به موسیقی غنا زیاد گوش دهد  و  مرد فقیر را  در شب از در خود رد کند . تمامی این موارد علت شدن رزق و روزی است .

 

قویترین طلسم رزق و روزی

امام صادق(ع) می فرمایند:

هرکس سوره کهف را بنویسد و در شیشه ای که درش بسته است بگذارد . و آن را در منزل خود نگه دارد از فقیری و قرضی خلاص شود و او و اهل و عیالش محتاج نشوند و هیچ کس نتواند به او بدی برساند.

اگر اول ماه (قمری) روز دوشنبه بود، از روز اول تا چهاردهم، سوره واقعه را بخوانید، و مقدارقرائت هر روز به تعداد شماره روزهاست، به این شکل که در روز اول ـ مثلا ـ یک مرتبه، و در روز چهاردهم چهارده مرتبه می خوانید .و بعد از هر بار قرائت سوره واقعه این دعا را نیز بخوانید .

اَللّهُمَّ اِنْ کانَ رِزْقی فِی السَّماءِ فَأنْزِلْهُ وَ اِنْ کانَ فِی الْاَرْضِ فَأخْرِجْهُ وَ اِنْ کانَ بَعیداً فَقَرِّبْهُ وَ اِنْ کانَ قَریباً فَیَسِّرْهُ وُ اِنْ کانَ قَلیلاً فَکَثِّرْهُ وَ اِنْ کانَ کَثیراً فَبارِکْ لی فیهِ وَ أرْسِلْهُ عَلی اَیْدی خِیارِ خَلْقِکَ وَ لا تُحْوِجْنی اِلی شِرارِ خَلْقک. وَ اِنْ لَمْ یَکُنْ فَکَوِّنْهُ بکِیْنُونِیَّتِکَ وَ وَحْدانِیَّتِکَ، اَللّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَیَّ حَیْثُ اَکُونُ وَ لا تَنْقُلْنی اِلَیْهِ یَکُونُ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَِیْءٍ قَدیرٌ. یا حَیُّ یا قَیُّومُ، یا واحِدُ یا مَجیدُ، یا بَرُّ یا رَحیمُ یا غَنیُّ ، صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ تَمِّمْ عَلَیْنا نِعْمَتَکَ، وَ هَنِّئْنا کَرامَتَکَ، وَ اَلْبسْنا عافیَتَکَ. ( زاد المعاد  ,  جلد۱  ,  صفحه۵۶۲  )

 

علت بسته شدن رزق و روزی

دعای رزق وروزی قوی

در هر پنجشنبه ای که بین روز اول تا چهاردهم قرار دارد این دعارا بخوانید:

یا ماجِدُ، یا واحِدُ، یا جَوادُ، یا حلیمُ، یا حَنّانُ، یا مَنّانُ، یا کَریمُ اَسْألُک تُحْفَةً مِنْ تحَفِکَ تَلُمُّ بها شَعْثی وَ تَقْضی بها دَیْنی وَ تُصْلِحُ بها شَأنی برَحْمْتِکَ یا سَیِّدی .(بیان آیت الله العظمی سید “صادق روحانی” در مورد دعایی برای ثروتمند شدن)از شب شنبه، هر شب سه بار برای افزایش رزق سوره مبارکه واقعه را بخوانید. وشب جمعه 8 مرتبه آن را بخوانید و پنج هفته متوالی این سوره را به همین صورت ادامه دهید . و هر بار قبل از قرائت سوره این دعا را بخوانید:

اَللَّهُمَّ ارْزُقنا رِزْقاً حَلاَلاً طَیِّباً مِنْ غَیْرِ کَدٍّ اِسْتَجِب ْ. دَعْوَتَنَا مِنْ غَیْرِ رَدٍّ وَ اَعُوذُ مِنَ الْفَضِیحَتِین الفَقرا وَالدِّینِ وَاِدْفَعْ عَنِّی هَذَیْنِ بِحَقِّ الامَامِیْن الحسن وِالحُسَین بِرَحْمَتِکَ یاارحم الراحمین. ( مطلع انوار ج۲-ص۳۸7 )

این کار علت بسته شدن رزق و روزی را برطرف می کند .

دعا برای ثروت از غیب

مرحوم ملا زین العابدین گلپایگانی در خواب امام رضا (ع) را می بینند که به این دعا سفارش کرده اند.

برای این که از فقر خلاص شوید و به رزق و روزی زیاد دست یابید، روزی 110 مرتبه این دعا را بخوانید:

«اللّهُمَّ اغننِی بِحَلالِکَ عَن حَرامِکَ وَ بِفَضلِکَ عَمَّن سِواکَ.” ( الصحیفة العلویّة  ,  جلد۱  ,  صفحه۲۹۷ )

امام صادق (ع) برای کسب ثروت از غیب می فرمایند، بعد از نماز صبح بگویید:

«تَوَکَّلتُ عَلَى الحَىُّ القَیّومُ الَّذى لایمَوت و الحمدللّه الذى لَم یَتَّخِذ وَلَداً و لَم یکن له شریک فى المُلک و لم یَکُن لَهُ وَلىٌ مَنَ الذُّل و کَبِّرهُ تکبیرا اللهم اِنّى اَعوذُ بِکَ مَنَ البؤس و الفقرِ و من غَلَبَةِ الدَّینِ و السُّقمِ و اَسئَلُکَ اَن تُعینَنى عَلى اَداءِ حَقِّکَ اِلیکَ و اِلَى النّاسِ” . ( بحارالأنوار، ج۸۲، ص۱۳۲ )

 

راه های افزایش رزق و روزی

  • قبل از غذا وضو بگیرید
  • رفتن صبح زود به محل کسب
  • صدقه
  • ظرف های کثیف را قبل از خواب بشورید .
  • جارو کردن منزل
  • ناخن های خود را درروز جمعه بگیرید .
  • سحرخیزی
  • به رختخواب رفتن با لباس پاک
  • همسایه خوب بودن
  •  تکه غذاهای اطراف سفره بخورید .
  • شکرگذاری
  • خمس وزکات

 

همراه داشتن دعا برای رزق وروزی

هر کس سوره‌ی قارعه را بنویسد و با خود همراه داشته باشد اگر معیشت و زندگی بر او تنگ و سخت باشد زندگی بر او آسان خواهد شد.

از رسول اکرم روایت است :

هر کس این دعا را بخواند یا با خود حمل نماید مال او از حلال بسیار و فرزندان صالح خداوند به او عطا کند و همه حاجات او روا شود و گناهان او آمرزیده گردد و موانع رزق و روزی برطرف شود .

بَسم‌اللّه‌الرّحْمنِ الرَّحَیمَ اَسْتَغْفِرُ اللَّه الَّذی لااِلهَ اِلاّ هُوَالْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ اَسْتَغْفِراللّهَ مِنْ جَمِیع ما کَرِهَ اللّهُ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْتَغْفِرُکَ ما قَدَّمْتُ وَ ما اَخَْرْتُ وَ ما اَسْرَرْتُ وَ ما اَعْلَنْتُ مَنْ مَعْصِیِتَکَ وَ اَسْتَغْفِرُکَ مِنْ الذَّنُوبِ الَّتی لا یَغْفِرُها غَیْرُکَ وُ لَمْ یَطَّلعْ عَلَیْها سِواکَ وَلا بَسَعُها اِلاّ حِلْمُکَ وَلا یَتَجاوَزُ مِنْها اِلا عَفْوُکَ وَ اسْتَغْفِرُکَ مِنْ کُلَّ یَمینِ صَدَرَ مِنّی فَخالَفْتُ مِنْها وُ اَسْتَغْفِرُکَ یا عَالِمَ الْغَیبِ وَلاشَّهادَهِ مِنْ کُلَّ سَیَّئَتهٍ عَمِلْتُها فی بَیاض النَّهارِ وَ سَوادِ اللَّیْلِ وَ مَلاَءٍ وَ خَلاَءٍ وَ سِرًّ وَ عَلانِیَهٍ وُ اَنْتَ ناظِرُ بِها اِلَهیَّ اِذَا اَرْتَکَبْتُها وَ اَنیّتُ بِها مِنَ العْصیانِ یا حَلیمُ یا کَریمُ وَ اَسْتَغْفِرُکَ لِکُلَّ سَیَّد الْمُرْسَلینَ وَ اِلیْنا مِنُ نَبِیَّکَ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَیَّبینَ الطَّاهِرینَ الْمَصْومینَ مَنْ الِ طه وَ یسَ بَرحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ‌ الَّراحِمینَ. ( کتاب ختوم اذکار دعا و شفا )

جهت مطالعه بیشتر به سایت گلدون مراجعه کنید.

نویسنده:فاطمه نصاری جزیره
ویرایشگر:افسانه شعبانی

 

2 نظر در “علت بسته شدن رزق و روزی _ 11 عامل کاهش رزق و روزی

  1. حسن منصوری گفت:

    بسیار خوب و کاربردی
    سپاسگزارم

    1. خانم غروی گفت:

      سلامت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *