تربیت فرزند

نقش پدر در تربیت فرزند

نکات کلیدی تربیت فرزند

نقش پدر در تربیت فرزند بسیار مهم و موثراست.بطوری که نقش پدر در رشد تربیتی فرزندان را نمی توان کم اهمیت دانست. بلکه گاهی حضور و تاثیر پدر بر روی فرزندان و الگوپذیری آنان بیشتر از مادر است. در طی طرح پرسش نامه ایی درون مدارس در میبابیم که علایق بچه ها به الگو پذیری از پدران بیشتر است اکثر آنان قهرمان زندگی خویش را پدران خود معرفی نمونده اند . و از صفات رفتاری و عملی پدر خود تعریف کرده اند .

اگر بخواهیم فرزند سالم و متعادلی در آینده داشته باشیم بهتر است والدین باید و نباید های تربیت فرزند را در نظر بگیرند وهر دو در موضوع تربیت فرزند خود بصورت عملی مشارکت کنند.در این مقاله  نکات کلیدی تربیت فرزند آورده شده است.

برای عملی کردن روش تربیت فرزندان در سنین مختلف به پذیرش مسئولیت توسط والدین نیاز داریم . یقینا هر دو نقش مهمی در شکل گیری شخصیت فرزندان ایفا میکنند در حالی که برخی گمان میکنند فقط مادر مسئول تربیت دختر و پسر است.

 

مهارت تربیت فرزند

تربیت دختر 

این درست است که دختران روحیه لطیف تری نسبت به پسران دارند. اما این دلیل نمی شود که به گونه ای با دختر خود رفتار کنید که او فکر کند نمی تواند هیچ کاری را به درستی انجام دهد. هرگز دختر خود را ناتوان و یا شکننده و ضعیف ندانید. به خصوص اگر پسر بزرگتر نیز دارید در رابطه با نحوه رفتار و خطاب کردن فرزند دختر خود دقت کنید. آیا همیشه به دختر خود پناه می دهید و آن ها را ضعیف می دانید اما به پسرتان می گویید که او قوی است و خودش می تواند از پس کارها برآید؟ آیا طوری رفتار می کنید که انگار پسران شما قدرتمند و دخترتان ضعیف هستند؟

متاسفانه، این نوع کلیشه و متمایز کردن قدرت و توان پسر و دختر در فرهنگ ما فراگیر شده است. بدتر از آن اینکه این موضوع را بعدا به سختی می توان از ذهن دختر و یا پسر پاک کرد که تو ضعیف نیستی و یا پسران همیشه قوی نیستند و … . پس قبل از اینکه تصمیم بگیرید به دخترتان شکننده بودن، ضعیف بودن و ظریف بودن را آموزش بدهید، خوب فکر کنید. این کار شما باعث می شود که دخترتان در بزرگسالی یک انسان با اعتماد به نفس پایین و بدون عزت نفس باشد.

با شرایط زندگی امروزه و شاغل شدن مادران، نقش پدر در مهارت تربیت فرزند بسیار پر رنگ تر از گذشته خواهد شد. عوامل مختلفی در اصول تربیت فرزند و شکل گیری شخصیت آنهاتاثیر گذار است. این در حالی است که برخی گمان می کنند فقط مادر، نقش تربیت فرزند را به عهده دارد. برای تربیت فرزند سالم، باید به تمام عوامل توجه کرد و اهمیت داد.

پدر در تربیت فرزند نقش بسیار اساسی دارد. به گونه ای که نمی توان نقش او را نادیده گرفت. در این مقاله اهمیت پدر در تربیت فرزند بررسی شده است. همچنین به 10 روش موثر برای اینکه یک پدری بهترین پدر برای فرزند باشد. ذکر شده است.

 

۱- رشد احساسات در تربیت فرزند

والدین در کنار فرزند خود شخصیت و اخلاق خود را نمایان می‌کنند. والدینی که اجتماعی هستند کودکان اجتماعی تری دارند. مادر روی تربیت کودک خود و پدر روی نیاز مادی فرزند خود تمرکز می‌کنند که هر دوی آنها برای تربیت و پیشرفت آنان ضروری است.

 

 ۲- شناخت توانایی‌ها و پیشرفت‌های تحصیلی در تربیت فرزند

در رشد احساسات کودکان، پدر نقش مهمی در زمینه محبت کردن، کودک ایفا می‌کند. در واقع بزرگ شدن کودک با پدرانشان در سنین نوپایی باعث می‌شود که آمادگی بیشتری را در زمینه تحصیلی پیدا کنند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که نوجوانان با پدر و تربیتی وی بزرگ شوند که بیشتر در معرض تحصیلات، مهارت‌های سخنوری و دیگر مهارت‌ها دارا باشند.

 

 ۳-یادگیری ارتباط سالم

اگر کودکان شاهد ارتباط‌های سالم والدین خود با یکدیگر در زندگی باشند در آینده کمک می‌کند که آنان تشخیص دهند که چه ارتباطی سالم و چه ارتباطی ناسالم است. حتی زمانی‌که آنان با هم بحث می‌کنند به یکدیگر احترام بگذارند. چون تحقیقات نشان می‌دهد که پرخاشگری کودکان اغلب به پرخاشگری و رفتارهای نامناسب منزل برمی‌گردد.

 

 ۴- اعتماد به ‌نفس در کودکان

اگر رابطه‌ی بین کودک و والدین با اختلاف همراه باشد تأثیرات بدی روی اخلاق کودک می‌گذارد. اما اگر رابطه بین آن‌ها سالم باشد بطوری که قابل‌قبول باشد تأثیرات شگفتی روی اعتماد به ‌نفس کودک می‌گذارد.

اعتماد به نفس در کودکان یعنی اینکه: برای پیشرفت و موفقیت در زندگی، کودکان باید به توانایی های خود اعتماد داشته و در عین حال بدانند اگر در کاری موفق نشدند. نباید امید خود را از دست بدهند و با کسب تجربه و تسلط می توانند از عهده آن برآیند. بالا بردن اعتماد به نفس کودک، تفاوت بزرگی را در زندگی او ایجاد خواهد کرد.

سلامت اجتماعی، رفتاری و عاطفی کودک شما نقش مهمی در نحوه برخورد آنها با شکست ها، فشارها و رفتارهای مخرب همسالان و …. در طول زندگی دارد. اعتماد به نفس نیز یک عامل محافظتی برای سلامت روان کودک به شما می رود. اعتماد به نفس می تواند به عنوان سپری برای کودک هنگام مواجه با چالش های زندگی عمل کند. افزایش اعتماد به نفس کودکان باعث ایجاد رفتار اجتماعی مثبت می شود. زمانی که فرزندتان استرس و موقعیت های منفی را تجربه می کند، اعتماد به نفس کودک، به عنوان یک حائل عمل خواهد کرد. اما عامل کلیدی در ایجاد اعتماد به نفس در کودکان چیست؟ والدین و معلمان کودک مهم ترین عوامل برای بالا بردن اعتماد به نفس کودک هستند. والدین نقش مهمی در تقویت عزت نفس در کودکان و همچنین افزایش اعتماد به نفس کودکان دارند.

اگر دختران ببینند که پدرشان از طرف مادرشان قابل احترام است و این دختر رفتاری، مثل رفتار والدین خود را ادامه می‌دهد.

 

 ۵-مقابله با استرس

تاثیر پدران فقط روی دختران نیست، بلکه مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط سالم و قوی بین پدر و پسر در کودکی موجب می‌شود که کودک توانایی بهتری در مقابله با استرس داشته باشد. چون آقایان بیشتر در موقعیت‌های سخت و رقابت قرار می‌گیرند در نتیجه از پدر توانایی حل مسئله و رقابت را می‌آموزد. هرچه کودکان با پدر خود ارتباط صمیمی و بهتر داشته باشد کمتر دچار افسردگی و ناراحتی می‌شوند.

 

جهت مطالعه بیشترمطالب پیرامون  نقش پدر و مادر در تربیت فرزند دختر به سایت گلدون مراجعه کنید.

10 روش مؤثر برای اینکه پدر بهتری برای فرزند خود باشد

 

 ۱- به همسرشان بسیار عشق بورزند

پسران با همسران آینده خود به همان گونه‌ای رفتار می‌کنند که پدر با همسر خود بر برخورد می‌کند. پدران باید اجازه دهند که فرزندانشان ببینند که شما عشق و محبت را به مادرانشان ارزانی می‌دارید. هنگامی‌که شما و همسرتان اختلاف دارید به فرزندانتان نشان دهید که چگونه دو آدم می‌توانند آن را به شیوه درست حل و برطرف نمایند.

شما پدران بایستی در خانواده برای فرزند خود، آمادگی و تدارک ببینید و بهترین نوع آماده‌سازی این است که کودک با پدری زندگی کند که مادرش را بسیار دوست می­دارد.

مهارت تربیت فرزند

 ۲- مرد کاملی باشید

وقتی پدری به کودک خود محبت می‌کند و ولی با همسر خود رفتاری نامناسب مثل داد و بیداد کردن دارد دراینصورت هر چه به فرزند خود مهربانی و علاقه‌مندی نشان دهید در نظر فرزند خود به حساب نمی‌آیید.

 3- چه زمانی را صرف کودکان کنید

بچه‌ها می‌دانند که وقتی پدرشان، وقت خود را برای کارها و یا افرادی صرف می‌کنند که برایشان مهم است. پدران بایستی برنامه‌ریزی کنند که در طول روز برای فرزندان خود وقت بگذارند و با فرزندان خود باشند و ببینند که چه چیزهای مورد علاقه فرزندان است و این سلیقه و علایق بین دختر و پسر فرق می‌کند؛ دختران رفتن به پارک و تفرجگاه را دوست می‌دارند و و پسران علاقه زیادی به ورزش و یاری پدر در این زمینه را دارند.

 4- به فرزندانتان یاد دهید برای خود ارزش قائل شوند

اینکه چگونه فرزندان ارزش خودشان را از چشم پدر مشاهده‌کنند، تأثیر بسزایی در کل زندگیشان بر جای می‌گذارد.

وقتی پدر با لفظ پسرم یا دخترم فرزند خود را خطاب می‌کند، این خود اهمیت وجودی او را در دید پدر برای فرزند ثابت می‌کند. وقتی پدر تشویق و تحسین به ‌موقع و مناسبی از فرزندانش به عمل می‌آورد می‌تواند اثر ماندگاری بر زندگی آن‌ها بگذارد. که این کار خود انگیزه و مشوقی برای کودکان در رسیدن به مراحل بالاتر را دارد.

 ۵- همانند یک خانواده گفتگو کنید

یک خانواده متحد به فرزندانش احساس امنیت می‌دهد. وقتی‌که پدر حداقل یک وعده غذایی را با خانواده میل می‌کند و در حین صرف غذا، در مورد اتفاق‌های آن روز با همدیگر حرف می‌زنند یا به تماشای فیلمی پای تلویزیون می‌نشینند و امثال این کارها باعث می‌شود که اعضای خانواده به یکدیگر نزدیک شوند و حتی نیازهای قلبی فرزندان را بدانند.

 ۶- ماموریت خودتان را بشناسید

شما پدران ماموریت مهمی که دارید، این است که خانه و اعضای خانواده خود را به جهان به ‌صورت هدیه‌ای با ارزش اهدا کنید که ادامه‌دهنده راه و نسل شما هستند.

 ۷-پدر باید در تربیت فرزند انتقادپذیر باشد و ضعف‌هایش را قبول کند

وقتی که فرزندان شما از شما انتقاد کردند حالت حق ‌به‌ جانب نگیرید. تا فرزندانتان بتوانند رفتارهای نامطلوب شما را به شما گوشزد کنند نه اینکه اینکه ترس از گفتن واقعیت داشته باشند.

 ۸-تربیت نه به‌ خاطر فرونشاندن خشم و عصبانیت

به‌ خاطر خشم خود فرزندانتان را تنبیه نکنید وقتی به خودتان زمان بدهید. آرام و خونسرد می‌شوید.

فرزند شما باید مشاهده کند که ادب کردن و دوست داشتن دو چیز مخالف هم نیستند. تربیت کردن به ‌معنای تنبیه کردن نیست، بلکه رفتار و کردار درست نشان ‌دادن یا تصحیح کردار نادرست فرزند خود توأم با محبت و نشان‌دادن رفتار درست است. و این تربیت ممکن نیست، مگر با صبر و حوصله و فرو بردن خشم خود.

 ۹- اجازه دهید فرزندانتان “قانون هرچه بکاری درو می‌کنی” را بیاموزند.

بهترین کاری که والدین خصوصا پدر انجام می‌دهد این است که وقتی فرزندش اشتباه می‌کند یا تصمیم نادرست می‌گیرد. اجازه بدهد که کودک خودش تصمیم بگیرد. تا بتواند نتیجه را مشاهده کرده و به‌تدریج رشد کند.

 10- پدر در تربیت فرزند باید از نشان‌دادن احساسات محبت‌آمیز خود نهراسد

گفتن کلمات محبت‌آمیز و ابراز احساسات اهمیت بسزایی دارد. مطالعات نشان داده که وقتی کودکان محبت را تجربه نکنند و همچنین محبت نبینند با روش‌های مخرب و آسیب‌رسان به دنبال این محبت می‌گردند.

مهمترین نکات تربیت کودکان

 نقش بازی در تربیت کودکان

بازی وسیله ای برای رشد همه جانبه ی کودک است چراکه بازی انواع واقسام گوناگون داردوهرکدام مناسب با دوره ی سنی کودک است.بازی وسیله ای برای شناخت از خود وشناخت از دیگران است.بازی ارزش آموزشی دارد,کودک پیش از مدرسه خیلی از مسائل راازطریق کاره های عملی یادمی گیرد این یادگیری عملی در ضمن بازی صورت می گیرد.

لذابسیار لازم است که علاوه پدر و مادر ، مربیان نیز به اهمیت بازی در زندگی کودک توجه داشته و شرایط مناسب را برای بازیهای مناسب فراهم سازند.

در خانواده‌ها نقش پدر در تربیت فرزندان در مقایسه با نقش مادر کمرنگ است. پدر مسئولیت‌های بیرون از منزل را برعهده دارد و هر چه در خانواده مسئولیت و نوع نگرش به شخصیت پدر قوی‌تر باشد و روابط بین پدر و مادر محکم‌تر باشد نقش فعال‌تری را در تربیت ایفا می‌کند.

 پدران چه نقشی در تربیت فرزند دارند؟

هر دو والد(پدر و مادر) نقش بسیار مهمی در تربیت فرزندان دارند.

مادران بیشتر نیازهای تغذیه فرزندان را تامین می‌کنند. درحالی‌که پدران بیشتر تمایل دارند با کودکان بازی کنند.

امروزه نقش پدر در تربیت فرزند، بسیار بیشتر از گذشته‌ است و کارهایی نظیر؛ تعویض پوشک، خواباندن کودک، بردن کودک نزد پزشک و همکاری در کارهای منزل را انجام می‌دهند.

بچه‌ها بایدها و نبایدهای زندگیشان را از والدین خود یاد می‌گیرند و در آینده وقتی‌که خودشان والد می‌شوند آن رفتارها را اجرا می‌کند.

با مطالعه افراد موفق می‌بینیم که پدران نفوذ بیشتری بر آن فرزندان داشته‌اند. هر قدر پدر و مادر روابط بهتری داشته باشند، به همان اندازه کودکان بیشتر موارد عاطفی و کارهای مشترک را می‌بینند و درک می‌کنند. وقتی والدین به ‌صورت گروه و با عملکرد خوب کار می‌کنند کودکان یاد می‌گیرند که چطور کارها را انجام دهند.

ویرایشگر:راحله غروی

یک نظر در “نقش پدر در تربیت فرزند

  1. فاطمه گفت:

    سلام
    خوب بود استفاده کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *