معارف

دعا برای رزق و روزی

دعا برای رزق و روزی

دعا برای رزق و روزی

 

همه انسان ها از افزایش رزق و روزی خود خوشحال می شوند و در حد توان خود به دنبال پیداکردن دعا برای رزق و روزی خود است.

رزق و روزی چیست؟

منظور از رزق و روزى تمام نعمت های الهى است كه انسان در زندگى به آن نياز دارد. در این مقاله به بیان رااهایی برای افزایش رزق و روزی خواهیم پرداخت. رزق  معمولًا به  امکانات و نعمت های  مادى از قبيل مال و املاك گفته مى‌شود، هرچند درباره امور معنوى نيز به كار مى‌رود؛ مثلًا مى‌گوييم:

اللَّهُمّ ارْزُقْنَا الْايمانَ وَالْيَقينَ‌

خداوندا ايمان و يقين به ما روزى بفرما»

 

رزق و روزی موجودات

 

انسان و همه موجودات برای زندگی نیاز به رزق و روزی دارند. کسب رزق و روزی از اولین نیاز های انسان است .همه ما نیز از رونق کسب و کار و به دنبال آن افزایش رزق و روزی خود خوشحال می شویم. یکی از راههای افزایش رزق و روزی دعا کردن است. دعا و درخواست از خداوند از حالت های فطری انسان است. انسان در سختی ها و مشکلات ناخواسته به سوی خداوند می رود و از او یاری می خواهد.

امام صادق (ع)  فرمود: از سختترين چيزهايى كه خداوند بر خلق واجب كرده، ذكر بسيار خداوند است. آنگاه فرمود: «مقصودم از ذكر، سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر نيست، اينها نيز  ذكر خدا هستند، بلكه منظورم ياد خدا هنگام حلال و حرام اوست.

 

رزق و روزی در قرآن

 

در قرآن كريم و روايات معصومين(عليهم السلام) درباره رزق نكات بسيار مهمى آمده است.

 

اول:خدا روزی دهنده است:

 

«خداوند روزى دهنده است .» ـ «هيچ جنبده‌اى در روى زمين نيست، جز آنكه روزى او بر عهده خداست.» اين دو آيه نشان مي‌دهد كه خداوند رزق و روزى هر گياه و جاندارى را تا زمانى كه بناست زنده بماند را تضمين كرده است.

اميرمؤمنان على(ع) مى فرمايد:  به مورچه و خردى جثه آن و لطافتش نگاه کنید…، رزق او پذيرفته گرديده و روزي‌اش در خور وى رسيده است ، نعمت دهنده او را وا نگذارد و پاداش دهنده محرومش ندارد، هر چند برسنگ خشك و  صاف باشد يا بر سنگى فشرده در بيابان قرار داشته باشد. اين كلاغ است و اين عقاب، و اين كبوتر است و اين شترمرغ، هر پرنده را به نام آن خواند و روزى او را پذيرفت و به او رساند.

 

 دوم: خداوند روزی  دهنده موجودات

 

خداوند هم روزی انسان و روزی همه موجودات را تضمین کرده است.  روزى دادن به بعضى از موجودات خيلى عجيب است. مثلًا رزق و روزى بعضى از ماهيان دريا در آسمان است، بدين شكل كه «ماهيان سفره‌اى» براى شكار طعمه خود همانند سفره‌اى بر روى آب قرار مى‌گيرند. مرغان هوا با مشاهده آن تصوّر مى‌كنند كه جاى مناسبى براى نشستن است. هنگامى كه روى آن مى‌نشينند ماهى خود را جمع نموده، و مرغ را شكار مى‌كند!

 

ضمانت دعا برای رزق و روزی از سوی خداوند

 

تضمين رزق و روزى از طرف خداوند به معناى تنبلی و تعطیلی  کار و فعاليت نيست، همه بايد كار كنند تا به آنچه خداوند برای آنها معین کرده ، برسند.

امام حسن عسكرى (ع) مى فرمايد: «رزق و روزىِ تضمين شده، تو را از عمل و تلاش باز ندارد.» امام على (ع) هم در مورد ضمانت رزق مى فرمايد: خدا روزى شما را تكفّل كرده است و شما مأمور به كار هستيد. پس مبادا خواستن چيزى كه براى شما ضمانت شده است مهمتر از كارى باشد كه بر عهده داريد… پس به كار پيش‌دستى كنيد .  از ناگهان رسيدن اجل بترسيد. در حقيقت، اين مسئله  سنّتِ خداوند است كه جهان را بر اساس علل و اسباب بنا كرد. امام صادق (ع) فرمود: «اراده خدا بر اين تعلّق گرفته است كه هر كارى از طريق اسباب مناسب خود انجام شود. او كارها را جز از طريق اسباب خود اراده نكرده و لذا براى هر چيزى سببى قرار داده است.»

امام على (ع)  فرمود: « به دنبال روزى باشيد، چرا كه آن براى كسى كه دنبالش باشد ضمانت شده است.» قديمىها گفته‌اند: خداوند به هر پرنده‌اى دانه مي‌دهد ولى آن را داخل لانه‌اش نمي‌اندازد. بنابر اين هیچ وقت نباید  گوشه‌اى نشست و با این حساب که رزق هر كس تضمين شده است، منتظر رسيدن روزى ماند، بلكه بايد كار كرد و از خدا بهترينش را خواست.

ابوعبيده مى گويد: به امام صادق(ع) عرض كردم: براى من دعا كن كه خداوند رزق مرا به دست بندگان قرار ندهد. امام صادق (ع) فرمود: خدا چنين نخواهد كرد. چرا كه رزق و روزى بندگان را به دست بعضى ديگر قرار داده است.  لیكن از خدا بخواه كه روزى تو را به دست بهترين بندگانش قرار دهد، اين از سعادت انسان است.»

 

آیا رزق همه انسان ها مساوی است؟

 

ضمانت روزى از طرف  خداوند به معناى مساوى بودن آن براى همه انسانها نيست، چرا كه ممكن است بعضی فراد  به دليل تلاش و فعالیت ، برنامه‌ريزى دقيق، انتخاب شغلى مناسب و يا استفاده  از ذوق و هوش خود و… به كار يا تجارتى دست بزنند  كه بيشتر از مخارج خود به دست آورند. لذا در قرآن مىخوانيم: «خدا روزى بعضى از شما را از بعضى ديگر افزون كرده است، پس آنان كه فزونى يافته‌اند از روزى خود به بندگان خويش نمي‌دهند تا همه در روزى يكسان شوند. آيا نعمت خدا را انكار مىكنيد؟» شكر نعمت، انفاق به وابستگان است. بهترين بندگان خدا كسانى هستند كه با كار و تلاش خستگى ناپذير خود  درآمدى بيش از هزینه و مخارج زندگی خود بدست می آورند. سپس از طريق انفاق و جهاد در راه خدا،به دنبال  سعادت دنيا و آخرت خودهستند.

 

عوامل بسيارى در افزايش رزق و روزى مؤثّر است

 

در اينجا به بعضی عوامل افزایش رزق و روزی  اشاره مى كنيم:

 

تقوا و اعمال صالح رزق را زیاد می کند.

 

قرآن كريم مى فرمايد: «من يتق الله يجعل له مخرجاً* و يرزقه من حيث لا يحتسب؛ هر كه از خدا بترسد براى او راهى براى بيرون شدن قرار خواهد داد.» ـ امام صادق(ع): نيكى به ديگران، رزق را افزايش مي‌دهد. ـ امام صادق (ع): اخلاق نيك، روزى را افزايش مي‌دهد. در حدیث دیگری معصوم از تاثیر اطعام در افزایش رزق می فرماید : كسى كه به ديگران طعام دهد رزق به طرفش سريعتراز فرو رفتن كارد در كوهان شتر می رود.

امام على (ع): برادرى در راه خدا، مايه افزايش روزى است. ـو در کلام دیگری می فرماید:  امانت‌دارى، باعث فزونى رزق است. امام باقر (ع): دعا براى برادران از صميم قلب، مايه جلب روزى است. داشتن وضو و طهارت نیز در افزایش رزق و روزی موثر است  پيامبر اكرم (ص) فرمودند : طهارت دائمى، مايه وسعت رزق است.

 

دعا برای رزق و روزی  بوسیله امانت داری و راست گویی

 

رزق و روزى و استفاده از نعمت هاى الهى, در گرو امانت دارى است. اسحاق بن عمار مى گويد: (هيچ گاه با امام صادق(عليه السلام) خداحافظى نكردم, مگر اين كه ما را به دو خصلت سفارش فرمود: 1. راست گويى 2. رعايت امانت نسبت به نيكوكار و بدكار; به درستى كه اين دو عمل, كليد رزق و روزى است. پيامبر گرامى اسلام(ص) نيز فرمودند: پيوسته امّت من در خير و خوبى اند, مادامى كه به يكديگر خيانت نكنند و امانت را برگردانند و زكات را بپردازند; وقتى چنين نكنند, به قحطى و سخت روزى و خشك سالى گرفتار آيند.

 

 تعقیبات نماز،  عامل افزایش رزق و روزی است.

 

امام صادق عرض كرد:

با هیچ عملی مانند خواندن تعقیب نماز، از طلوع فجر تا طلوع خورشید، رزق و روزی نازل نمی‌شود.

 

زیارت امام حسین(ع) و افزایش رزق و روزی

 

حضرت محمد باقر «عليه السّلام» فرمودند: امر كنيد شيعيان ما را به زيارت قبر حضرت حسن بن على «عليهما السّلام» چه آنكه زيارت آن حضرت رزق و روزى را زياد و عمر را طولانى كرده و امورى كه بدى و شر را جلب مى‏كنند دفع مى‏نمايد. و زيارت آن حضرت بر هر مؤمنى كه اقرار به امامت حضرتش از طرف حق تعالى دارد واجب و لازم است.

جهت  مطالعه بیشتر مقاله برای افزایش رزق و روزی چه دعای بخوانیم؟ کلیک کنید.

 

حیله گری و افزایش رزق

 

همه باید توجه کنند که آنچه انسان از راه حيله به دست مي‌آورد رزق حلال نيست، بلكه بارى است بر دوش او كه براى ديگران تحمل مىكند.  امير مؤمنان على (ع) مى فرمايد: بدانيد از هيچ بنده‌اى هر چند حيله‌اش ضعيف و نيرنگش سست باشد، از رزقى كه خدا مقدّر كرده است كاسته نمى شود. همچنین به هيچ بنده‌اى هر چند حيله‌اش شديد و كيدش قوى باشد زيادتر از رزق حلالى كه خدا مقرّر فرموده داده نمى شود.

اميرمؤمنان على(ع) مىفرمايد: اگر رزق و روزى تنها با عقلها در جريان بود، بايد بى خردان و بهائم زنده نمى ماندند. پس نگران مباش و به خدا توكل كن. روزی ها مقدّر است. فعاليت و شغل مناسب واعمال نیک و صالح و دعا کردن از راههای موثر در افزایش رزق و روزی است .

چرا دعایم مستجاب نمی شود؟

 

یک نظر در “دعا برای رزق و روزی

  1. خانم بلیوند گفت:

    مطالب بسیار مفیدی بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *