معارف

رزق و روزی| 6 ذکر مجرب برای رزق و روزی حلال

روزی

بدست آوردن رزق و روزی یکی از دغدغه های امروزی انسانها است دراین مقاله سعی کردیم مجربترین ادعیه ها برای بدست آوردن رزق و روزی را معرفی کنیم.

پژوهش های انجمن روانشناسی امریکا نشان می دهد که داشتن عادات منظم صبحگاهی، کمک می کند شادمان تر، باانگیزه تر و خوش خلق تر باشید. علاوه بر اینها سحرخیزی سبب می‏ شود:

– استرس کم تری داشته باشید

– اضطراب و نگرانی تان کاهش یابد

– میل به افسردگی در شما فروکش کند

نتایج تحقيقات دیگری در همین زمینه خاطرنشان می‏ کند:آدم هایی که عادات منظم صبحگاهی دارند، از بقیه پر انرژی تر هستند و افرادی که در عادات صبحگاهی شان ورزش را هم گنجانده اند، تندرست‏ ترند و سلامت روانی بهتری دارند.

افزایش رزق و روزی با دعای بین الطلوعین

یکی  از ساعات بسیار مهم در طول شبانه روز، بین الطلوعین است. بینَ الطُّلوعَین، فاصله زمانی میان دمیدن صبح صادق (طلوع فجر) و طلوع آفتاب است. بین الطلوعین در حقیقت همان زمانی است که هوا تقریبا گرگ و میش شده است.

 

دعا کردن در صبح

 

امام باقر (ع) این ساعات بین الطلوعین  از ساعات بهشت دانسته و در بخشی از مناظره خود با اسقف اعظم مسیحی در خصوص زمان بین الطلوعین این گونه فرمود: آن ساعت از ساعات بهشت است، لذا در آن ساعت بیماران به هوش می‎آیند و درد‌ها ساکن می‎شوند و کسی که شب را نخوابیده در این ساعت به خواب می‎رود و دعا برای رزق و روزی نیز در این ساعات بسیار خوب است و خداوند این ساعت را در دنیا موجب علاقه کسانی که به آخرت رغبت دارند گردانیده و از برای عمل کنندگان آخرت دلیلی واضح ساخته و برای منکرین آخرت حجتی گردانیده است.

آثار و برکات بیداری بین الطلوعین بر رزق و روزی

الف: آثار و برکات مثبت بیداری در بین‌الطلوعین: در آیات و روایات آثار و برکاتی برای این ساعات بیان شده است. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. رزق و روزی

بر اساس آموزه‌های قرآنی، روزی هر موجودی قسمت و مقدر شده است. مقدرات الهی بر اساس حکمت و مصلحت است. در آیات قرآنی بیان شده که امور در هر سال در شب قدر ماه رمضان تقدیر می‌شود(سوره قدر؛ آیات 1 تا 5؛ دخان، آیات 1 تا 4)

امام زین‌العابدین (ع) می‌فرماید:

قَالَ لَا تَنَامَنَّ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْس فَإِنِّی أَکرَهُهَا لَک إِنَّ اللَّهَ یُقَسّمُ فِی ذَلِک الْوَقْتِ أَرْزَاقَ الْعِبَاد عَلَی أَیْدینَا یُجْرِیهَا

هرگز قبل از طلوع خورشید نخواب که من آن را برایت خوب نمی‌دانم، زیرا خدواند در آن وقت، روزی بندگانش را به دست ما تقسیم می‌کند. (وسائل‏الشیعة، ج 6، ص 498)

امام رضا(ع) نیز می‌فرماید:

الملائکه تقسم ارزاق بنی آدم ما بین طلوع الفجر الی طلوع الشمس فمن نام فیما بین‌ها نام عن رزقه

مابین طلوع سپیده صبح تا طلوع خورشید ملائکه الهی ارزاق انسان‌ها را سهمیه‌بندی می‌کنند. هر کس در آن زمان بخوابد، غاقل و محروم خواهد شد. (وسائل الشیعه ج 6 ص 49)

 

رزق و روزی حلال

۲.رهایی از بلا:

از پیامبر(ص) یک ذکری بیان شده که خواندن آن در این ساعات موجب می‌شود تا از بلایا در آن روز رهایی یابد.(بحارالانوار، جلد 83، صفحه 298، حدیث 59)

۳. نعمت‌های چهارگانه: بیداری در این ساعات از صبح با ذکر نعمت‌های الهی موجب می‌شود تا آنچه از معرفت خدا، ایمان و اسلام، رزق و ستاریت را خداوند به او داده، حفظ شود.(دعوات راوندی، صفحه 81، حدیث 204 و بحارالانوار، جلد 83، صفحه 282، حدیث 45 با اندکی تفاوت)

۴. مالی: انسان اگر در این ساعات بیدار بماند و ذکر خاصی را که در اعمال این ساعات آمده بخواند، از زیان‌های مالی و از دست دادن اصل سرمایه درامان خواهد بود. (خصال، جلد 2، صفحه 622 و بحارالانوار، جلد 83، صفحه 249، حدیث 11)

چرا برکت در صبح زود است؟

1.  در روایتی از کتاب غرر الحکم می خوانیم:

بَاكِرُوا فَالْبَرَكَةُ فِی‏ الْمُبَاكَرَةِ وَ شَاوِرُوا فَالنُّجْحُ فِی الْمُشَاوَرَةِ 

مرحوم آیت الله آقا جمال الدین خوانسارى در ترجمه و شرح مختصر آن می نویسند:

«مباكرت كنید یعنى بامداد متوجه كارها گردید، زیرا كه بركت در مباكره است. یعنى حق تعالى سعى در بامداد را بركتى دهد كه سعیهاى در اوقات دیگر را ندهد،

و مشورت كنید پس فیروزى در مشورت كردن است، زیرا كه عقلها یارىِ هم كنند و حق تعالى به سبب این كه جمعیت و الفت مردم را با یكدیگر دوست مى‏دارد، یارى همه كند.»است

۲.رسول الله صلوات الله علیه و آله فرمود:

إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمُ الْحَاجَةَ فَلْیُبَكِّرْ إِلَیْهَا وَ لْیُسْرِعِ الْمَشْیَ إِلَیْهَا 

هر گاه یكى از شما به حاجتى اقدام كند بامدادان و با شتاب به سوى آن رود.

۳.و فرمود:

بَاكِرُوا بِالْحَوَائِجِ فَإِنَّهَا مُیَسَّرَةٌ

 بامدادان حوائج خود را طلب كنید كه آن آسان است‏.

۴.آن حضرت (ص)، به امیر المؤمنین علیه السلام فرمود:

یَا عَلِیُّ اغْدُ عَلَى اسْمِ اللَّهِ- فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى بَارَكَ لِأُمَّتِی فِی بُكُورِهَا 

اى على! بامداد را به نام خدا بگشا كه خداى تعالى بركت داده به امتم در بامداد آنها. (8)

سحرخیزی و رزق و روزی

همه ی ما میدانیم که یکی از اساسی ترین نیاز های بشر در طول زندگی،بحث رزق و روزی است.مخصوصا در شرایط سخت اقتصادی امروزی و فشارهای مالی که به انسان های وارد میشود،رزق و روزی برای همه یک هدف شده.

پس بنابراین تنها راه رسیدن به این هدف،دعا برای رزق و روزی است.

 

دعا برای رزق و روزی

 

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:

باكروا فی طلب الرّزق و الحوائج فانّ الغدوّ بركة و نجاح‏

بامدادان  وصبح زود، دنبال روزى و نیازهاى خود بروید زیرا سحر خیزى مایه برکت و رستگاری است‏.

همچنین در روایتی از پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله آمده است:

اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ وَ الْبُكُورُ مُبَارَكٌ یَزِیدُ فِی جَمِیعِ النِّعَمِ خُصُوصاً فِی الرِّزْق وَ حُسْنُ الْخَطِّ مِنْ مَفَاتِیحِ الرِّزْقِ وَ طِیبُ الْكَلَامِ یَزِیدُ فِی الرِّزْق‏ 

روزى را با صدقه فرود آورید، و بامدادان بكار رفتن بركت دارد و به همه نعمتها می افزاید، به ویژه در رزق؛ و خط خوب از كلیدهاى روزی است و شیرین سخنى روزى را افزاید.

محمّد بن هلال مذحجى به «اسحاق» فرزند امام صادق علیه السلام گفت:

قَالَ لِی أَبُوكَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ (علیهما السلام) إِذَا كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَاغْدُ فِیهَا- فَإِنَّ الْأَرْزَاقَ تُقَسَّمُ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى بَارَكَ لِهَذِهِ الْأُمَّةِ فِی بُكُورِهَا وَ تَصَدَّقَ بِشَیْ‏ءٍ عِنْدَ الْبُكُورِ فَإِنَّ الْبَلَاءَ لَا یَتَخَطَّى الصَّدَقَة 

پدرت به من فرمود: هر گاه حاجتى پیدا كردى بامدادان بطلب آن بیرون شو. زیرا كه ارزاق و روزیها پیش از طلوع آفتاب تقسیم مى‏ گردد.  خداى متعال در ساعات نخستین روز براى این امّت بركت نهاده است. و بامدادان صدقه پرداز كه هرگز تیر بلاء و گرفتارى از صدقه در نگذرد از صدقه در نگذرد و به صاحب آن نرسد.

دعا   و ذکر اول صبح

قرآن از ساعاتی پیش از طلوع خورشید برای دعا و ذکر خدا، یاد کرده و دعا‌ها و اذکاری از معصومین برای این ساعات بیان کرده است.

خداوند می‌فرماید:

فَاصْبرْ عَلَی مَا یقُولُونَ وَسَبّحْ بحَمْد رَبّک قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْس وَقَبْلَ غُرُوبهَا وَمِنْ آنَاء اللَّیلِ فَسَبّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّک تَرْضَی؛

بر آنچه مى‌گويند شكيبا باش و پروردگارت را پيش از طلوع خورشيد و پيش از غروب آن به پاكى بستاى. و در ساعات شب و اول و آخر روز تسبيح گوى. شايد خشنود گردى..(طه، آیه 130)

خداوند در آیه 4 سوره ذاریاتفرموده است: فَالْمُقَسّماتِ أَمْراً.

در روایات تفسیری آمده است: إن الملائکة تقسم أرزاق بنی آدم ما بین طلوع الفجر إلی طلوع الشمس فمن نام ما بینهما نام عن رزقه؛ فرشتگان در هنگام بین طلوع فجر و طلوع خورشید، رزق و روزی بنی آدم را تقسیم می‌کنند و کسی که در آن زمان در خواب باشد رزقش را از دست می‌دهد.

۶ذکرو دعا مجرب برای رزق و روزی اول صبح

۱.دعای گشایش روزی را روزی چهارده مرتبه تا 9 روز بخواند:

«اللهم انی اَسْئَلُکَ به حقَّ وَلِیَّکَ مُحَمَدِّ بن عَلیًّ عَلَیهِ السَّلامُ اِلاّ جُدْتَ بِهِ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَیَّ مِنْ وُسْعِکَ وَ وَسَّعَتَ عَلَیَّ رِزْقَکَ وَ اَغْنَیْتَنی عَمَّنْ سِواکَ وَ جَعَلْتَ حاجَتی اَلَیْکَ وَ قَضاها عَلَیْکَ اِنَّکَ لِما تَشاءُ قَدیر»

رزق

۲.برای گشایش رزق و روزی در هر روز 77 مرتبه بگوید:یا غَفور یا وَدود

۳.برای افزایش رزق دعای :اللهم اَغْنِنِی بحَلالِکَ عَنْ حَرامِکْ و بِطاعَتِکَ عَنْ مَعْصیَتِکْ و بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِواکَ را به صورت مداوم بخوانید.

۴.برای افزایش رزق و روزی به مقدار کم و به صورت مداوم صدقه بدهید.

۵. برای افزایش روزی این ذکر را لا إلهَ إلاَّ اللهُ المَلِکُ الحَقُّ المُبینُ. [ ١٠٠ مرتبه]، بعد از نماز صبح بگویید.

۶.برای افزایش روزی این ذکر را یَا رَازِق یَا فَتَّاحُ یَا وَهَّابُ یَا غَنِیُّ یَا مغنِی یَا بَاسِط ُ. [ ١٠ مرتبه]، بعد از نماز صبح بگویید.

۷.برای افزایش روزی این ذکر را سُبْحَانَ اللهِ العَظیمِ وَبِحَمْدِهِ، أسْتَغفِرُ اللهَ وأُتوبُ إلیهِ وَأسْأَلُهُ مِنْ َفضْلِهِ. [ ١٠ مرتبه] بعد از نماز صبح بگویید.

دعا رزق و روزی قوی و فوری

اذکار و ادعیه هر کدام آثار خاص خودشان را دارند. در این قسمت سعی داریم تا شما را با دعاهایی برای افزایش رزق و روزی آشنا کنیم .
به فردی که در زندگی دچار مشکل مادی شده و به دنبال راه سریعی برای رفع آن است.دعای رزق و روزی و گشایش کار اگر در کارتان گره ای ایجاد شده و در جستجوی دعای رزق و روزی و گشایش کار هستید، این راهکارها را به شما پیشنهاد می کنیم:

1.سوره طه : ختم سوره طه بسیار مجرب است. 40 روز آن را تلاوت کنید تا ان شاءالله مشکل تان حل شود.

2.ذکر یاوهاب را روزی 100 مرتبه بخوانید.

3.در بین الطلوعین، 10 مرتبه ذکر یاباسط را بگویید.

4.روزانه 100 مرتبه ذکر لا اله الله الملک الحق المبین را بخوانید .

جهت مطالعه بیشتر به سایت گلدون مراجعه کنید.

نویسنده:خدیجه حلیفی

ویرایشگر:مبینا سهیم نژاد

2 نظر در “رزق و روزی| 6 ذکر مجرب برای رزق و روزی حلال

  1. Elina گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون

    1. خانم اسفندیاری گفت:

      سلام خواهش میکنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *