تربیت فرزند, خانواده

تربیت فرزند در سبک زندگی اسلامی 8 نکته حساس برای تربیت فرزند

تربیت کودک

 

تربیت فرزند در خانواده به عنوان يك واحد اجتماعي، مسأله اي غير قابل ترديد است. تأثير خانواده در كودك از نظر فرهنگي، اجتماعي، اخلاقي و عاطفي بسيار مهم و باارزش است؛ زيرا طفل، مباني زندگي را در آنجا فرا مي گيرد و خوب و بد را از آنجا مي آموزد. از اين رو، خانواده اي كه آرامش روحي بر آن حكمفرماست، بهترين آموزشگاه براي كودكي است كه بايد در آينده به جرگه عظيم اجتماع بپيوندد. بيشتر «بايدها» و «نبايدها» «خوبيها» و «زشتيها» و روحيات كودك در خانواده پايه گذاري مي شود.برای مطالعه ی مطالب تربیت فرزند به سایت گلدون مراجعه کنید.

تربیت کودک

تربیت فرزندیعنی چه ؟

ودانش اولیه درموردتربیت کودک چیست؟

 

تربیت فرزند به زبان ساده

یک فرایندی است که ‌الدین برای تربیت فرزندان تصمیم می گیرندتربیت تاحدی به سبک زندگی والدین بستگی داردونحوه ارتباط وبرخوردانهابافرزندان نقش دارد.
تربیت فرزنددرزمینه های مختلف برحسب شخصیت پدرومادرها متفاوت است وبستگی به فضای حاکم درخانواده داردکه تاثیرمستقیمی برفرزند می گذارد.

تربیت ازدیدگاه دینی:کودکان موهبت های الهی هستندکه نزد پدرومادربه ودیعه گذاشته شده اندکه مسىوليت أنها رابردوش كشيد ه وباتربيت فرند صالح سبب رستگاری انهامی شوند.روش اسلام درتربیت کودکان استفاده ازمهرومحبت ومداراواحترام است بنابرین مجازات وتنبیه عامل تربیت نمی تواندباشدبلکه ابزاری است که درصورتسودمندنبودن محبت برای ایجادعادت خوب بکارمی رود.

روشهای تربیت فرزندخوب

۱:ابراز مهرومحبت به فرزند
۲:گوش کردن به صحبت های وی
۳:سرکوب نکردن احساسات وی
۴:تشویق کردن وی
۴:احترام به کودکان
۵:بها دادن به استعدادهای پی
۶:مسىوليت دادن
٧:عدم تحقيروي
٨:اسم اورانيكوصدا كنند

تربیت فرزند پسر

دنیایی که امروزه در آن زندگی می کنیم گاهی اوقات، تربیت کودک می تواند واقعاً دلهره آور باشد. تربیت فرزندان در درجه اول به معنای تامین نیازهای اولیه آنهاست، اما چیزهای بیشتری را نیز شامل می شود. تربیت کودک به زمان، تلاش و عشق زیادی نیاز دارد و داشتن حس دلسوزی و مسئولیت پذیری نیز مهم است. این وظیفه ممکن است گاهی اوقات سخت باشد، اما به یاد داشته باشید که هر روز فرصت جدیدی برای یادگیری چیزهای مهم برای تربیت فرزند شما است.

چندراهکاربرای تربیت فرزند:

■یک برنامه تربیتی تهیه کنید
یک برنامه منظم برای تربیت کودک دنبال کنید
■یک برنامه روزانه برای تربیت کودک خود داشته باشید و هر روز آن را اجرا کنید. ثبات برای بچه ها واقعا مهم است. بنابراین برنامه ای را تعیین کنید که برای خانواده شما مناسب باشد و بتواند به کودکان احساس ثبات و امنیت بدهد.

به عنوان مثال، کودک شما باید هر روز، از جمله آخر هفته ها، در ساعت مشخصی از خواب بیدار شود و به رختخواب برود.

برای کارهایی مانند تکالیف مدرسه، کارهای خانه و حتی بازی، زمان تعیین کنید.

شما باید سعی کنید وعده های غذایی خود را طوری برنامه ریزی کنید که کودک شما نیز هر روز تقریباً در ساعت معینی غذا بخورد.

■ هر روز برنامه داشته باشید

برای ساعات مختلف روز برنامه ایجاد کنید. چند مرحله آسان برای دنبال کردن برنامه های خود در نظر بگیرید و مطمئن شوید که فرزندتان آن مراحل را هر روز به همان ترتیب انجام می دهد.

به عنوان مثال، هر روز صبح، ممکن است کودکتان را ببوسید، دندان هایش را مسواک بزند و به محض اینکه از خواب بلند شد لباس بپوشد.

برنامه های قبل از خوابیدن می تواند به خواب راحت فرزند شما در شب کمک کند و زمان بسیار خوبی برای برقراری ارتباط بین اعضای خانواده است.

به عنوان مثال، هر شب ممکن است مدتی را در اتاق کودک خود به بازی بگذرانید، سپس کودک خود را حمام کنید، سپس در آغوش بگیرید و زمانی که فرزندتان در تخت خود است، داستانی را برای او بخوانید.

بچه ها به یادآوری های بصری پاسخ خوبی می دهند، بنابراین سعی کنید کارهای روزمره خود را روی یک تابلو رنگارنگ بنویسید.

■به عنوان یک خانواده غذا میل کنید

سعی کنید حداقل چند وعده غذایی را در هفته با هم میل کنید. زمانی که سرتان شلوغ باشد، پیدا کردن زمان خالی سخت است، اما وعده های غذایی خانوادگی زمان خوبی برای ارتباط و صمیمیت است.

■به فرزندتان اجازه دهید در انتخاب غذا، آماده کردن غذا و چیدن سفره به شما کمک کند، در این صورت شام لذت بیشتری خواهد داشت.

به عنوان مثال در تربیت فرزن تان، به کودک کوچکتر اجازه دهید سبزیجات را بشوید، در حالی که کودک بزرگتر به پختن شام کمک کند.

■سعی کنید غذاها را خانوادگی سرو کنید، جایی که فرزندان شما می توانند انتخاب کنند چه غذایی در بشقابشان باشد. این یک فرصت عالی برای آموزش عادات غذایی سالم به کودکان باشد.

نویسنده:حسین نصاری

ویرایشگر : راحله غروی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *