تغذیه سالم, معارف, معارف دینی

فواید روزه گرفتن-7 فایده- بخش اول

حقیقت روزه وفواید آن

یکی از احکام انسان ساز و یکی ازواجبات دینی اسلام ،روزه است  . مهمترین فلسفه روزه داری، انسان سازی و تربیت او در راه هدف الهی است  یعنی بندگی خداوند.

خداوند متعال می فرماید : ما جن و انسان را جز برای آنکه  بندگی خداوند کنند نیافریدیم.(سوره ذاریات آیه 56) . روزه همان بندگی کامل است نسبت به خداوند که مراقبت های فردی و اجتماعی را به همراه دارد.

تقوا

یکی از فواید روزه درماه رمضان  رسیدن به تقوا است که او را از لغزشگاه ها حفظ  می کند.روزه تنها خود داری از خوراکی ها و آشامیدنی ها نیست . به فرموده :امام صادق علیه السلام ، باید گوش و چشم نیز در حال روزه ،از حرام و زشتی روزه بگیرد. انسان باید  به طرف پرهیزکاری که همان تقوا است قدم بردارد .

زیرا فرد با تقوا دائما مراقب اعمال و افکار خود است ودر نتیجه ، در امتحانات الهی سالم می ماند.  تقوا ، وسیله درمان از غفلت است . اگرلذت نامشروعی بر سر راه انسان قرار گیرد بایدبا تقوا و پرهیزکاری برآن چشم ببندد وروزه  این کار را آسان می کند.

تقویت اراده

یکی دیگر از فواید روزه  قوی شدن اراده انسان است . انسانی که در غیر ایام روزه داری در خدمت هوای نفسانی شکم است و فرمان او را  در خوردن و آشامیدن اطاعت می کند، با روزه داری بر اراده خود مسلط می گردد و در عین دارا بودن و احساس نیاز بدن به مواد غذایی ، برای اطاعت از فرمان خداوند بر خوردن و آشامیدن صبر می کند

و این صبر اراده او را تقویت می کند . در واقع جدال بین فرمان نفس و فرمان خداوند است و درگیری بین وظیفه و غریضه  را با اراده قوی می توان حل کرد.

یاد آوری گرسنگی فقرا

از اثرات گرسنگی حالت نیازمندی آن است وروزه  این حالت  را در انسان ایجاد می کند.یکی از فواید روزه این است که شخص روزه دار با تحمل گرسنگی به یاد فقرا می افتد، و تلاش خود را برایایجاد جامعه ای بدون تبعیض و رفع فقر انجام می دهد،

و برای محقق شدن فرهنگ انفاق و از خود گذشتگی قدم بر می دارد. و از طرفی این گرسنگی انسان را متوجه نیازمند بودنش به وجود بی پایان خداوند می کند که در همه حال به او محتاج هست

پس در برابر همه داده و نعمت های او به شکرگزاری می رسد.خداوند متعال در سوره  فاطرآیه 15 می فرماید:ای مردم شما همگی نیازمند خدائید و تنها اوست که بی نیاز است و شایسته هر گونه حمد و ستایش است.

تذکر نسبت به آخرت

توجه نسبت به آخرت یکی از نشانه های مومن است ، و این توجه نیز با روزه  تقویت می شود و باعث می شود که زندگی خود را جهت دهد و کارها در جهت اصلاح آخرت قرار دهد.آخرتی که گردنه های سختی با گرسنگی و تشنگی در بسیاری از افراد را در پی دارد.

روزه فرصتی است که انسان خود را به آخرت نزدیک ببیند ،و از این طریق به نداری خود در آخرت پی ببردو بر فقر آن روز آگاه شود ،  با شناخت واین آگاهی  آخرت خود را می سازد.

صبر و پایداری

یکی از فضیلتهای اخلاقی موکد در اسلام داشتن صبر است . صبر یعنی رسیدن به آن درجه از ایمان و توانایی فکری ،که در برابر ، معصیت ، اطاعت، و مصیبت شکیبایی کند.یکی از راههای رسیدن به این فضیلت اخلاقی در انسان، روزه است.

کنترل شهوت

کنترل شهوت یکی دیگر از فواید روزه  است. از مهمترین زمینه های دوری از رحمت الهی ، گرفتار شدن انسان در دام خواسته های نفسانی است و در آموزه های دینی دستور العمل های زیادی برای کنترل آن وجود دارد. یکی از این راهکارها روزه داری پشت سر هم است به ویزه روزه در ماه مبارک رمضان،  چرا که روزه نوعی ریاضت است و باعث خویشتن داری  از گناهان می شود .

توانایی فکری

یکی از فواید روزه و در نتیجه کم خوری، افزایش تیزی و دقت عقلی است چون  میان کم خوری و صفای فکر ، رابطه وجود دارد . حضرت علی علیه السلام می فرماید: تیز فهمی با شکم بارگی جمع نمی شود. بنا بر این هر گاه شکم از غذاهای سنگین خالی باشد، برای درک حقایق را بهتر درک می کند

و در نتیجه نور ایمان را در آن نمایان می کند. ماه رمضان ماه آزاد سازی انسان از خواسته های نفسانی  و اسارت نفس است ،و در این ماه مبارک است که هر کس به وجود واقعی خود می رسد و از فواید روزه در آن بهره می برد.

برای مطالعه بیشتر این مقاله ی روزه را هم در گلدون بخوانید

دعای ابوحمزه ثمالی

منابع

کتاب آثار و برکات روزه داری در دنیا و قبر و قیامت ، محمد جواد مهری

کتاب ره توشه راهیان نور ، دفتر تبلیغات اسلامی

سخنرانی حجت الاسلام قرائتی

مقاله اثار و فواید روزه ، جامعه علمیه قم رضا زاده

 

گرد آورنده:آذر یزدی

 

 

 

 

 

 

یک نظر در “فواید روزه گرفتن-7 فایده- بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *