دعا

دعا برای زایمان راحت و بدون درد 6 دعای مجرب برای رفع سختی زایمان

دعا برای حل مشکل فوری

دعا و زایمان راحت رابطه مستقیمی با هم دارند. دعا می‌تواند به مادران در فرایند زایمان کمک کند تا از این تجربه سخت و دردناک عبور کنند و به سلامتی نوزاد و خودشان برسند. در این باب دعا بسیار آمده از جمله ادعیه هایی که در مفاتیح الجنان آمد و دعا برای زایمان راحت صوتی که به وفور دیده می شود. دعا برای زایمان راحت اهل سنت نیز در منابع دینی اهل سنت وارد شده است. برای آشنایی با بهترین و مؤثرترین دعا برای زایمان راحت تا پایان مقاله با گلدون همراه باشید.

 

دعا برای زایمان راحت و بدون درد

بهترین دعا برای زایمان راحت و رفع دشواری زایمان

درباب دعا برای زایمان روایات و احادیث گوناگونی آمده که اغلب به نوشتن آیاتی از قرآن توصیه شده است. در این باب به ذکر چندی از این ادعیه می پردازیم.

  1. دعای توکل

بهترین دعایی که برای زایمان راحت و سلامتی مادر و نوزاد می‌توانید بخوانید، دعای “توکل” است. این دعا باعث آرامش و اطمینان درونی می‌شود و به مادر در فرایند زایمان کمک می‌کند. دعای “توکل” به شرح زیر است:

« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ ۖ وَمَا يَشَاءُ اللَّهُ ۚ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»

« با نام خداوند بخشنده مهربان، من بر خدا توکل کرده‌ام و هر چه خداوند بخواهد اتفاق خواهد افتاد و خداوند همه چیز را می‌داند.»

در این دعا، شما خودتان را به دست خداوند می‌سپارید و به او توکل می‌کنید. این دعا باعث آرامش و اطمینان درونی شما می‌شود و به شما کمک می‌کند تا با اعتماد به خداوند، فرایند زایمان را با روحیه و انرژی بیشتری تجربه کنید.

یکی دیگر  از دعاهایی که برای زایمان راحت می‌توانید بخوانید، دعای “اللهم لا سهل إلا ما جعلته سهلاً” است. این دعا به شدت برای کاهش درد و ایجاد آرامش در فرایند زایمان مفید است. همچنین، دعای “حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ” نیز می‌تواند به شما در زمان زایمان کمک کند. این دعا به معنای “خدا برای ما کافی است و او بهترین نگهبان است” است و باعث تسکین و آرامش در فرایند زایمان می‌شود. البته دعا به تنهایی کافی نیست اما نقش تسهیل کننده ای در انجام راحت این امر دارد.

2. دعای رفع سختی زایمان از امام صادق  علیه السلام

از حضرت صادق علیه السلام روایت شده، براى آسان شدن ولادت بر پوستى یا کاغذى بنویسید:
اَللّهُمَّ فارِجَ الْهَمِّ وَ کاشِفَ الْغَمِّ وَ رَحْمنَ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَ رَحیمَهُما اِرْحَمْ فلانة بنت فُلانة رَحْمَةً تُغْنیها بِها عَنْ رَحْمَةِ جَمیعِ خَلْقِکَ تُفَرِّجُ بِها کُرْبَتَها وَ تَکْشِفُ بِها غَمَّها وَ تُیَسِّرُ بِها وِلادَتَها وَ قُضِىَ بَیْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لایُظْلَمُونَ وَ قیلَ الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعالَمینَ (مکارم الاخلاق،طبرسی، ص 409)
«خدایا اى گشاینده اندوه، و برطرف کننده غم، و بخشنده دنیا و آخرت، و مهربان هر دو جهان، رحم کن، به فلان‏ دختر فلان، رحمتى که او را از رحمت همه بندگانت بى‏ نیاز کنى. محنتش را به آن بگشایى و غمش را برطرف نمایى و زایمانش را آسان فرمایى و میان ایشان به حق حکم شد و به ایشان ستم نشد. گفته شد: ستایش خداى را پروردگار جهانیان.»

همچنین  خواندن دعای يا خالق النفس من النفس ومخلص النفس من النفس خلصها بحولك وقوتك بسیار نافع است و به حول و قوه الهی در جا زایمان راحتی خواهد داشت.

دعا برای زایمان راحت

3. دعای حضرت عیسی برای زایمان بدون درد

حضرت عیسی فرمودند: کسی که درد زایمان دارد، این دعا را بخوانند:

«یَا خَالِقَ‌ النَّفْسِ‌ مِنَ‌ النَّفْسِ‌ وَ مُخَلِّصَ النَّفْسِ مِنَ النَّفْسِ ِ فَرِّجْ عَنَّا وَ خَلِّصْنَا مِنْ شِدَّتِنَا» (المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، کفعمی، ص 159)

«خدایا! ای آفریننده نفسی از نفس دیگر و بیرون‌آورنده نفس از نفسی دیگر و ای نجات‌دهنده نفس از نفسی دیگر! بگشای از ما اندوه ما را و رهایی ده ما را از سختی‌های ما»

4. دعای برای زایمان راحت از امام علی (ع)

امام علی علیه‌السلام فرمودند: «من دو آیه از قرآن می‌شناسم که وقتی وضع حمل زن مشکل شد این آیات را برایش در پوستی بنویسند و او آن‌ را به کمرش‌ ببندد:

«بسم اللَّه و باللَّه، “فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً» (سوره انشراح، آیات 5و6) این آیات را هفت مرتبه؛

همچنین  دو آیه « یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ، إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ‌ءٌ عَظِیمٌ »  ( سوره حج، آیه1) و « یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ کُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَی النَّاسَ سُکاری‌ وَ ما هُمْ بِسُکاری‌ وَ لکِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدِیدٌ» (سوره ح، آیه22)  را بر ورقه‌ای بنویسند و با نخی از کتان نتابیده بر ران چپ او ببندند. وقتی فرزندش را به دنیا آورد همان ساعت آن‌ را باز کن و در این کار سستی مکن». (طبّ الأئمة (ع)، ابنا بسطام،ص ۳۵ ـ ۳۶)

در روایاتی دیگر از حضرت علی علیه‌السلام آمده که ایشان فرمودند: برای کم کردن درد زایمان این‌گونه نوشته شود:

«حی وَلَدَتْ مَرْیَمُ وَ مَرْیَمُ وَلَدَتْ حی، یَا حَیُّ اهْبِطْ إِلَی الْأَرْضِ السَّاعَةَ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَی»؛ «مریم فرزند زنده‌ای زایید، بشتاب ای زنده به‌سوی زمین؛ همین الآن به اذن خداوند بشتاب» (کتاب سلیم بن قیس الهلالی، هلالی، ج ۲، ص ۹۵۵)

5. دعای امام باقر (ع) برای زایمان راحت و بدون درد

شخصی به پیش امام باقر علیه‌السلام آمده و گفت: یابن رسول الله کمکم کنید. امام: چه شده؟ مرد: زنم از شدت درد زایمان، نزدیک است بمیرد. امام: به خانه برو و بنویس:

«فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلی‌ جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ یا لَیْتَنِی‌ مِتُّ قَبْلَ هذا وَ کُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیًّا فَناداها مِنْ تَحْتِها أَلَّا تَحْزَنِی قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیًّا وَ هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَیْکِ رُطَباً جَنِیًّا»

سپس با صدای بلند این آیه را بخوان «وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»

و تو ای فرزند بیرون بیا، به اذن پروردگارت بیرون بیا». ( تفسیر نور الثقلین،عروسی، ج ۳، ص ۳۲۹ و ۳۳۰)

6. دعای نادی علی برای زایمان راحت

یکی از مجرب ترین دعا برای زایمان راحت، ذکر دعای نادی علی می باشد. در صورتی که 5 بار آن را بر آب بخواند و آب را بخورد. زایمان راحتی خواهد داشت.

البته دعای نادعلی کبیر و صغیر برای تسریع در ازدواج، جلب محبت معشوق، شفای مریض و یافتن گمشده نیز مفید است.

دعای ناد علی برای زایمان راحت

بیشتر بخوانید:

دعا کردن و آداب آن -۱۵ موردی که باید در دعا خواندن رعایت کنیم

سوره برای زایمان راحت

در اسلام، هیچ سوره خاصی به عنوان سوره‌ای برای زایمان راحت مشخص نشده است. با این حال، برخی از مردم معتقدند که خواندن سوره‌ی مبارکه یس (سوره 36 قرآن کریم) و سوره‌ی مبارکه مریم (سوره 19 قرآن کریم) در زمان زایمان، برای راحتی در زایمان مفید است. اما هیچ تحقیق علمی در این زمینه انجام نشده است و این موضوع بیشتر بر اساس باورهای مردمی است. برای راحتی در زایمان، مهمترین عامل همچنان پایبندی به دستورات پزشک و پرستار است.

1. آیات 23 تا 25 سوره‌ی مریم

«فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَىٰ جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا * فَنَادَاهَا مِن تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا * وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا»

درد زاییدن او را به سوی تنه درخت خرمایی کشانید. گفت: ای کاش پیش از این مرده بودم و از یادها فراموش شده بودم . کودک از زیر درخت او را ندا داد: غمگین مباش پروردگارت از زیر پای تو جوی آبی روان ساخت. نخل را بجنبان تا از آن برای تو خرمای تازه فرو ریزد.

بعد این آیه 78 سوره نحل را بخواند:

«وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ.»

معنی: «و خدا شما را از بطن مادران بیرون آورد در حالی که هیچ نمی‌دانستید و به شما گوش و چشم و قلب اعطا کرد تا مگر (دانا شوید و) شکر (این نعمتها) به جای آرید.»

و در نهایت بگویید: «كَذَلِكَ اُخْرُجْ أَيُّهَا اَلطَّلْقُ اُخْرُجْ بِإِذْنِ اَللَّهِ.»

معنی: «ای درد به اذن خداوند این چنین خارج شو.»

سوره برای زایمان راحت

2. آیه 78 سوره نحل

وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

و خدا شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد درحالی‌که هیچ نمی‌دانستید و برایتان گوش و دیدگان و دل‌ها قرار داد شاید.

سپس بگو:

كَذَلِكَ اُخْرُجْ أَيُّهَا اَلطَّلْقُ اُخْرُجْ بِإِذْنِ اَللَّهِ.

ای درد به اذن خداوند این چنین خارج شو.

3. سوره های قدر و یس

سوره‌های قدر  و یس  برای کم کردن درد زایمان بسیار نافع است. (مکارم الاخلاق،طبرسی، ص 318)

نویسنده: غنیه اسفندیاری راد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *