تربیت فرزند

دعا برای آرامش کودک

تشویق کودکان

دعای سریع الاجابه برای آرامش نوزاد زمانی خوانده می شود که کودک بدون دلیل جسمی حس بی قراری می‌کند. گریه کودکان یک رفتار طبیعی و فطری و سالم است. به نوعی زیر بنای زیستی و اجتماعی دارد که می تواند سبب تخلیه احساسات و استرس شود. در حقیقت گریه ابزاری ارتباطی است که عواطف و احساسات را با دیگران به اشتراک می گذارد. کودک برای رسیدن به خواسته‌ها و اهدافش از گریه استفاده می کند. آنها برای بیان نیاز خود و در واکنش به اتفاقات شاد یا ناراحت کننده گریه می‌کنند.

دعا برای بی قراری کودک

علت بی قراری و گریه شدید نوزاد

گریه کردن نوزاد، وسیله‌ا‌ی ارتباطی است که نوزاد با اطرافیان، به خصوص مادرش ارتباط برقرار می‌کند.

گریه کردن نوزادان را می‌توان نوعی بیان نیاز او دانست تا بدین وسیله والدینش را جهت ارضائی نیازهایش باخبر سازد.

همچنین بنا بر پژوهش‌های انجام شده گریه نوزاد سبب می‌شود؛ مایعات اضافی که در ریه ها و بینی و دهان او وجود دارد از بین برود. همچنین خواب بهتری را در شب برای او به ارمغان می‌آورد.

در اولین لحظه تولد گریه به تنفس نوزاد کمک می‌کند. چرا که تا قبل از تولد اکسیژن مورد نیازش را ازطریق بند ناف مادر دریافت می کند. به محض تولد؛ اولین گریه کمک می‌کند که ریه های نوزاد برای سازگاری با دنیای بیرون از رحم آماده شود.

لذا گریه برای نوزادن سودمند است، و نباید تلاش کرد که این وسیله‌ی ارتباطی را از آنان گرفته شود.

مضمون روایتی از امام صادق‌(علیه السلام) در این زمینه وجود دارد که در گریه نوزادان منفعت هست. زیرا سبب دفع رطوبت مغز اطفال، صحت و سلامت بدن و چشمها می‌شود.

البته این واقعیت در مورد گریه‌هایی است که طبیعی باشد. از حد تعادل خارج نشود. ولی اگر از حالت طبیعی و عادی خارج شود؛ گریه بدون دلیل شدید باشد در روایات دعا هایی برای ارامش نوزاد وجود دارد.

دعا برای آرامش نوزاد

امام صادق علیه السلام به مفضل فرمودند:
اى مفضل ! از منافع گريه كودكان نيز آگاه باش .

بدان كه در مغز كودكان رطوبتى است. اگر در آن بماند بيماری ها و نارسايی هاى سخت و ناگوار به او رساند؛ مانند نابينايى و مانند آن.

گريه رطوبت را از سر كودكان سرازير و بيرون مى كند. بدين وسيله سلامتى تن و درستى ديده ايشان را فراهم مى آورد. پدر و مادر از اين راز آگاه نيستند و مانع آن مى شوند كه كودك از گريه اش سود ببرد.

اينان همواره در سختى مى افتند و مى كوشند كه او را ساكت كنند و با فراهم كردن خواسته هايش از گريه بازش دارند، ولى نمى دانند كه گريه كردن به سود اوست و سرانجام نيكى پيدا مى كند.(کتاب توحید مفضل)

اما افراط در آن دلیلی بر وجود مشکلی جدی می باشد لذا باید مهمترین دلایل گریه نوزادان را بدانید و به رفع مشکلات انها بپردازید. برخی از نوزادان به شدت بی‌قرار و ناآرام هستند و گریه‌های مداوم و بدون دلیل جسمانی دارد .

گرچه شرایط جسمانی و بهداشتی او مناسب است؛ با این وجود گریه های او آرامش نوزاد و خانواده را به هم می ریزد .

در صورتی که مطمئن شدید نوزادتان مشکل جسمی ندارد اما همچنان گریه می‌کند؛ از دعای سریع الاجابه برای آرامش نوزاد و تلاوت  صوت آیات قران می‌توانید استفاده کنید تا نوزاد از بی قراری رهایی یابد.

سوره ابراهیم برای گریه نوزاد صوتی

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند:

«هرکس سوره ابراهیم را بنویسد و در پارچه‌ای سفید بگذارد و بر گردن کودک بیاویزد. از گریه و بی‌تابی کودک و از بیماری‌هایی که به سراغ کودکان می‌آید در امان می‌مانند.»

سوره ابراهیم/صوتی

آیات شریفه زیر را با گلاب و زعفران نوشته و به کودک بیاویزید.

(هنگام نوشتن آیات وضو داشته باشید)

  • «إِذْ أَوَى الْفِتْیَهُ إِلَى الْکَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَهً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا * فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَدا» (سوره کهف،آیه ۱۰ – ۱۱)
  • «أ فَمِنْ هَذَا الْحَدِیثِ تَعْجَبُونَ* وَتَضْحَکُونَ وَلَا تَبْکُونَ* وَأَنتُمْ سَامِدُونَ* فَاسْجُدُوا لِلَّهِ وَ اعْبُدُوا» (سوره نجم، آیات ۵۹-۶۲)
  • «وَخَشَعَت الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا» (سوره طه، آیه ۱۰۸) سپس معوذتین (سوره های فلق و ناس) را بنویسید.

دعای خوابیدن نوزاد

سوره قرآن برای آرامش کودک

 روز جمعه سوره مبارکه رعد

با خلوص نیت نوشته (بهتر است وضو داشته باشید) و در محل خواب نوزاد نصب کنید.

آیات زیر را روز سه شنبه یا پنجشنبه یا جمعه، هنگام طلوع آفتاب با گلاب و زعفران روی کاغذ سفید بی‌خط بنویسید و به عنوان دعای سریع الاجابه برای آرامش نوزاد برای گریه زیر سرش بگذارید. با وضو و اعتقاد کامل رو به قبله بخوانید.

  • أعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم: شش مرتبه
  • بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم: سه مرتبه
  • آیة الکرسی: یک مرتبه
  • سوره حمد: چهار مرتبه
  • سوره اخلاص (یا توحید: قل هو الله احد): یک مرتبه
  • لا اله الا الله محمد رسول الله: چهار مرتبه

قرآن برای آرامش نوزاد

دعا برای آرام خوابیدن نوزاد صوتی

یکی از روش‌های آرام کردن نوزادان در هنگام گریه این است که به قرآن و دعا گوش دهند. گوش دادن به قرآن و دعا فقط مختص والدین نیست. بلکه تاثیر عجیب آن بر نوزادان را می توانید در همان روزهای اول تولد فرزندتان مشاهده نمایید. کافی است صوت قرآن در فضای خانه طنین انداز شود. گویی این صدا برای نوزادتان آشناست. با شنیدن آن آرامشی عجیب وی را فرا می گیرد.

دعای قرآنی برای آرامش کودک

سوره بلد

رسول خدا(صلی الله علیه واله) فرمود: کسی که سوره‌ی بلد را بنویسد و به نوزاد ببندد، کودک از بیماری‌ها دور می‌ماند و گریه نمی‌کند … .

ایه ۱۱ و۱۰ از سوره مبارکه کهف ( إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقالُوا رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ هَيِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَداً ) و آیات شریفه ۵۹ تا ۶۱ (أَ فَمِنْ هذَا الْحَدِيثِ تَعْجَبُونَ وَ تَضْحَكُونَ وَ لا تَبْكُونَ وَ أَنْتُمْ سامِدُونَ ) سوره نجم و ۱۰۸ سوره طه ( …وَ خَشَعَتِ الْأَصْواتُ لِلرَّحْمنِ فَلا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْساً «)و معوذتین (سوره های فلق و ناس) را در کاغذ بدون خط بنویسید. آن را تا کنید و در پارچه سبز بگذارید و آن را بر گردن نوزاد بیاویزید.

« سوره ابراهیم را نوشته و در پارچه ای سفید بگذارید. بر گردن کودک بیاویزید. از گریه و بی تابی کودک و از بیماری هایی که به سراغ کودکان می آید در امان می مانند.

دعای برای گریه نوزاد

اگر کودک بسیار گریه کند یا دچار ترس و بی‌خوابی باشد. این دعای سریع الاجابه برای آرامش نوزاد را بنویسید و در گردن او بیاویزید. وَ خُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِیفاً (سوره نساء آیه ۲۸)

الآنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنکُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِیکُمْ ضَعْفاً (سوره انفال، آیه ۶۶) لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَاعَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ* فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لاَإِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ (سوره توبه، آیات ۱۲۹ -۱۲۸)

إِنْ نَقُولُ إِلَّا اعْتَرَاكَ بَعْضُ آلِهَتِنَا بِسُوءٍ قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ* مِن دُونِهِ فَکِیدُونِی جَمیعاً ثُمَّ لاَ تُنْظِرُونِ* إِنِّی تَوَکَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّی وَرَبِّکُم مَا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذُ بِنَاصِیَتِهَا إِنَّ رَبِّی عَلَى‏ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ* فَإِن تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُم مَا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَیْکُمْ وَیَسْتَخْلِفُ رَبِّی قَوْماً غَیْرَکُمْ وَلاَ تَضُرُّونَهُ شَیْئاً إِنَّ رَبِّی عَلَى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَفِیظٌ (سوره هود آیات ۵۴-۵۷)

نویسنده: زهره جلالی

ویرایشگر: فاطمه نصاری جزیره

2 نظر در “دعا برای آرامش کودک

  1. جواد کرمانی گفت:

    ممنونم و سپاس بیکران از زحمات فراوان شما بابت این همه لطفا بی همتای شما خیلی خیلی برای من و خانواده من بدرد خورد بود و هست… خدا قوت سپاس

    1. خانم غروی گفت:

      سلام خداروشکر که گره گشاه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *