معارف

دعا چیست؟ چگونه دعا کنم؟بخش اول

 

دعا چیست؟ چگونه دعا کنم؟

دعا چیست؟ چگونه دعا کنم؟. در لغت دعابه معنای خواندن  و در اصطلاح، خواستن از خدا است. خداوند متعال در قرآن کریم اهمیت دعا را به شکل های مختلفی در قالب داستان انبیا مطرح کرده است. همه انبیا و اولیای خدا با دعا مأنوس بوده اند.

دعا در قرآن وروایات به عنوان یکی از راه های ارتباط با خدا تاکید شده است  و ازبهترین عبادتها است در آیه ۶۰ سوره غافر خداوند مردم را به دعا کردن امر می کند ونوید اجابت می‌دهد در این آیه دعا نوعی عبادت است و ترک کننده آن را از سرِ غرور، وعده دوزخ و عذابی خوار کننده داده است.

دعا در بسیاری از آیات قرآن در  اثبات توحید ونفی شرک آمده است . در این آیات از یک سو یاد آوری می‌کند که انسان در گرفتاریها بصورت فطری یاد خداوند می‌افتد و از سوی دیگر به توانایی خداوند برای برآوردن حاجات انسانها و ناتوانی معبودان مشرکان در اجابت دعای بندگان تا کید می‌کند.

در احادیث دعا با تعابیرزیر امده است:

سلاح مؤمن،برترین عبادت،

نور آسمان وزمین،کلیدرحمت

رمز رستگاری، وسیله  افزایش روزی

ابزار دفع بلا و سالم ماندن از شرّ شیطان

 چرا دعا عبادت است ؟

برای این که عبادت به معنای مطلق دعاست و شاید تعبیر برخی از روایات” الدُّعا مُخّ العباده ” ؛ دعا روح عبادت است . بدین جهت بوده است.

آداب دعا

چگونه دعا کنم ؟ابن فهد حلی در  کتاب عده الداعی ونجات الساعی،

طهارت،

استعمال بوی خوش،

رو به قبله بودن

صدقه دادن

را از آداب قبل دعا می داند.

همیشه اهل دعا بودن،

دست به صورت کشیدن

صلوات بر  پیامبرصلی الله علیه وآله و اهل بیت علیه السلام

را برآداب دعا ذکر کرده است. درود فرستادن بر محمد و اهل بیت در آغاز دعا سبب استجابت آن است .

در روایتی ازحضرت علی  علیه السلام آمده هیچ دعایی به آسمان راه نیابد ، تا این که بر محمد وآل محمد صلوات گویید . یکی از عبادتهای پر اهمیت در اسلام  دعااست .پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله آن را مغز عبادت خوانده است .

دعا نیاز همه انسان هایی است که خود را به ماوراءالطبیعه پیوند می زنند . این عبادت در بحرانی ترین لحظه های زندگی آدمی را نجات می دهد و امید نشاط را به او برمی گرداند . ملتی که در میان خود از دعا و نیایش محروم باشند به زوال و نابودی می گراید .

علت این که مؤمنان، دائما با دعا مأنوسند  برای این است که آن را اسلحه ای می‌دانند که در همه عرصه های زندگی برای آنان کار گشاست.روزی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به اصحاب خود فرمود: آیا شمارا به سلاحی راهنمایی کنم که شما را از دشمنانتان رهایی  دهد وروزی تان را فراوان سازد ؟عرض کردند چرا؟ فرمود: “پروردگارتان را در شب وروز بخوانید،  زیرا سلاح مؤمن دعاست ”

دعای امام علی علیه السلام در نهج البلاغه

آیت ا…جوادی آملی در یکی از سخنرانی های لیالی قدر خوددر مورد آداب وروش دعا با توجه به نهج البلاغه می گوید…. ” ادب دعا را امیر المومنین علیه السلام به ما آموخت فرمود ” ادّاعی بلا عمل کالرّامی بلا وتر ” فرمود :آنکه دعا می کند وعمل ندارد، مثل تیر اندازی است که تیر دارد ولی وتر ندارد. اگر کسی بی عمل دعا  کند، مثل تیرانداز بی کمان هست.

صحیف سجادیه و دعاهای امام سجاد علیه السلام

یکی از روش‌های تبلیغی و عملکرد فرهنگی مبارزاتی امام سجاد علیه اسلام تبیین معارف والای اسلامی در قالب دعا بود امام بسیاری از مقاصد خود را در قالب دعا ومناجات بیان می‌کرد . مجموعه دعاهای امام سجاد علیه السلام به نام صحیفه سجادیه معروف است . که پس از قرآن مجید و نهج البلاغه بزرگترین و مهمترین گنجینه گرانبهای حقایق و معارف الهی به شمار می رود .

از دعاهای این امام بزرگوار می­خوانیم: “اَلحَمدوُ لله علی ما عرَفَنا من نَفسِه و اَلهِمنا مِن شُکرِه“؛ ستایش مخصوص خداست چرا که بهره ای از معرفت خود را به ما ارزانی فرمود و از نعمت شکر خویش به ما الهام فرمود.

 

برای مطالعه بیشتر این مقاله را بخوانید

منبع

دعا چیست؟

 

گرد آورنده:آذر یزدی

 

 

مطالب مرتبط

2 نظر در “دعا چیست؟ چگونه دعا کنم؟بخش اول

  1. سید کاظمین گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *