دعا

برای رزق و روزی زیاد چه دعایی بخوانیم؟

دعای رزق و روزی

دعا برای طلب رزق و روزی حلال از اساسی ترین مسائل زندگی ما انسان ها است. زیرا هر انسانی برای زندگی و زنده ماندن نیاز به روزی آن هم از نوع حلال دارد. در این مجال با ما همراه شوید با:

  • دعا جهت رزق و روزی
  • دعای طلب رزق
  • دعای رزق و روزی قوی و فوری نوشتنی

 

دعا برای روزی حلال

دعای رزق و روزی

و معنای آن درخواست کردن چیزی از طرف ما انسان­ها از خدای متعال با حالت خضوع و تضرع است.

ما می ­توانیم در تمام نیازهای زندگی خودمان به درگاه الهی دعا کنیم و از خدای متعال بخواهیم در برآورده کردن درخواست­ هایمان ما را کمک کند.

چون او آفریننده همه موجودات است و از تمامی نیازهای آنها باخبر است.

رزق نیز به معنای تمام نیازهای موجودات جهت ادامه زندگی است.

دعای رزق و روزی فراوان

یکی تقسیم بندی های رزق تقسیم آن به حلال و حرام است.

  • رزق حلال، روزی است که از راه آنچه که خدا و ائمه علیهم السلام بیان می فرمایند به دست بیاید. 
  • رزق حرام برعکس رزق حلال، رزقی است که از راه غیر دین به دست می­ آید.

 دعای رزق

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم  فرموده اند: عبادت هفتاد بخش است و بهترین بخش آن طلب رزق حلال است. (مجلسی، بحارالانوار، ج 102، ص 9)

همچنین در جای دیگر می­ فرمایند: هر کس از دسترنج خود به طور حلال روزی بخورد خداوند درهای بهشت را به روی او می­ گشاید که از هر دری می ­خواهد وارد شود.(مجلسی، بحارالانوار، ج 102، ص 10)

دعای برکت مال

بر اساس فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم طلب روزی حلال بر هر انسانی چه زن و چه مرد واجب است. در این مورد روایتی نقل شده که مردی پیش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و عرض کرد: یا رسول الله صاحب اهل و عیالم قرض و وام هم دارم و حالم سخت است. دعایی به من یاد دهید که به ­وسیله آن طلب روزی کنم.

حضرت فرمود: وضوی کامل بگیر. دو رکعت نماز بخوان. سپس رکوع و سجود آن را به جا بیاور و بعد از آن بگو:

  • «یَا مَاجِدُ یَا وَاحِدُ یَا کَرِیمُ أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ نَبِیِّکَ نَبِیِّ اَلرَّحْمَةِ یَا مُحَمَّدُ یَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِکَ إِلَی اَللَّهِ رَبِّکَ وَ رَبِّ کُلِّ شَیْءٍ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِهِ وَ أَسْأَلُکَ نَفْحَةً مِنْ نَفَحَاتِکَ وَ فَتْحاً یَسِیراً وَ رِزْقاً وَاسِعاً أَلُمُّ بِهِ شَعْثِی وَ أَقْضِی بِهِ دَیْنِی وَ أَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی عِیَالِی؛
  • ای بزرگوار، ای یگانه، ای کریم، به سویت روی می آورم بواسطه محمّد که پیامبرت تو و پیامبر رحمت تو است. ای محمّد ای رسول خدا، بواسطه تو رو می کنم به سوی خدا که پروردگار تو و پروردگار هر چیزی است. خدایا از تو می خواهم که بر محمّد و اهل بیتش درود فرستی و از تو می خواهم نَفحَه و نسیم کریمانه ای از نسیم هایت را و نیز گشایش آسان و رزق واسعی را که با آن پراکندگی ها و نابسامانی های امور زندگیم را جمع و جور کنم و قرضم را بپردازم و با آن به اهل و عیالم کمک و مساعدت نمایم و مخارجشان را تأمین نمایم.» (کافی، ج 3، ص 473)

دعای افزایش روزی و روزی

یکی از اساسی­ ترین نیازهای ما انسان­ها در طول زندگی خود، بحث رزق و روزی است، چرا که انسان با رزق و روزی زنده است.

از سوی دیگر در شرایط اقتصادی امروز، بحث افزایش رزق و روزی حلال از مهم­ترین دغدغه های افراد جامعه است. چون همه می­ خواهند خود و خانواده­ هایشان در رفاه و آسایش بوده و یک زندگی آرامی را تجربه کنند.

بنابراین یکی از راه­کارها دعا برای افزایش رزق و روزی حلال است.

در این باب بر اساس توصیه ­های ائمه اطهار علیهم السلام  آیات و روایاتی وجود دارد. که اثرات فوری و عجیبی در افزایش رزق و روزی در کار و زندگی دارند.

که ما در این بخش مهمترین و برجسته ترین آنها را بیان می­کنیم:

خیلی از ماها فکر می کنیم که منظور از دعا برای رزق و روزی یعنی احادیثی که در آنها دعا برای کسب روزی آمده است در حالی که ما در قرآن آیاتی داریم که خودشان به عنوان دعا محسوب می‌شوند. مثل آیات کریمه زیر که به عنوان دعا جهت افزایش رزق و روزی خوانده می شوند:

«وَمَا مِن دَآبّةٍ فِی الأرْضِ إِلاّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیعْلَمُ مُسْتَقَرّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلّ فِی کِتَابٍ مّبِینٍ» (هود/6)

«إِنّ رَبّکَ یبْسُطُ الرّزْقَ لِمَن یشَآءُ وَیقْدِرُ إِنّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیراً بَصِیراً» (الإسراء/30)

«وَفِی السّمَآءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ * فَوَرَبّ السّمَآءِ وَالأرْضِ إِنّهُ لَحَقّ مّثْلَ مَآ أَنّکُمْ تَنطِقُونَ» (الذاریات/23-22)

«مّا یفْتَحِ اللّهُ لِلنّاسِ مِن رّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِکَ لَهَا وَمَا یمْسِکْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» (فاطر/2)

این آیات برای گشایش و وسعت دهنده روزی حلال است که می‌توان آن را خواند یا نوشت و آن را به همراه داشت.

دعای رزق و روزی کسب و کار

امامان علیهم السلام دعاهای مؤثری را برای افزایش رزق و روزی در کسب و کار، مغازه و خانه فرموده اند. در اینجا چند نمونه مهم را ذکر می کنیم:

دعای رزق و روزی مغازه از پیامبرصلی الله علیه و آله و سلّم

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: قسم به آن خدایی که من را مبعوث فرمود. هرکس این دعا را همراه خود داشته باشد یا در دکان و در منزل خود بگذارد فقر او به ثروت و وسعت رزق و روزی مبدل شود.

دعای حضرت چنین است:

«یا اللهُ یا رَبِّ یا حَیُّ یا قَیّوم یا ذَالجَلالِ وَ الاکرام اَسئَلُکَ بِاسمِکَ اَلعَظیم اَلاَعظَم اَن تَرزُقَنی رِزقاً حَلالاً طَیِّباً بِرَحمَتِکَ الواسِعَه یا اَرحَمَ الرّاحِمِین»

 

"دعا

 

بهترین دعا برای رزق و روزی

امام صادق علیه السلام  می فرمایند: اگر کسی دو ماه پی­ در پی هر روز، چهارصد مرتبه، این دعا را بخواند خدا عِلم بسیار یا مال بسیار به او می ­دهد:

«َاسْتَغْفِرُاللَّهَ الَّذی لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ بَدیعُ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ مِنْ جَمیعِ ظُلْمی وَ جُرْمی وَ اِسْرافی عَلی نَفْسی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ».

همچنین معاویة بن عمّار می گوی، از امام صادق علیه السلام درخواست کردم تا برای رزق و روزی دعایی به من بیاموزد، آن حضرت دعایی را به من آموخت و من برای زیاد شدن رزق و روزی، چیزی بهتر از آن ندیدم.

و آن دعا این است:

«اللّهُمَّ ارْزُقْنِي مِنْ ‌فَضْلِکَ الْوَاسِعِ الْحَلالِ الطَّيِّبِ، رِزْقاً واسِعاً حَلالاً طَيِّباً بَلاغاً لِلدُّنْيا وَالْآخِرَةِ صَبّاً صَبّاً، هَنِيئاً مَرِيئاً مِنْ غَيْرِ کَدٍّ وَلَا مَنٍّ مِنْ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ إِلّا سَعَةً مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ، فَإِنَّکَ قُلْتَ: ﴿وَ سْئَلُوا اللّهَ مِنْ فَضْلِهِ﴾، فَمِنْ فَضْلِکَ أَسْأَلُ، وَمِنْ عَطِيَّتِکَ أَسْأَلُ، وَمِنْ يَدِکَ الْمَلْأَى أَسْأَلُ؛

خدایا به من از احسان گسترده‌ات، حلال، پاکیزه، روزی بیشتر، حلال، پاک‌، دلپذیر برای دنیا و آخرت، ریزان ریزان، گوارا، لذیذ، بدون زحمت و بدون منّت کشیدن از احدی از بندگانت روزی کن.

زیرا تو فرمودی: «از فضل خدا بخواهید»، پس از فضل تو می‌خواهم و از عطای تو درخواست می‌نمایم و از دست انباشته تو می‌طلبم».

دعای اللهم ارزقنا رزقا حلالا

در حدیثی می خوانیم: هرکس طلب رزق و روزی فراوان دارد از شب شنبه، هر شب سه بار سوره مبارکه واقعه را بخواند.

و در شب جمعه ۸ مرتبه این سوره را بخواند و این عمل را پنج هفته تکرار کند.

این نکته مهم را هم یادآوری کنیم، که شخص باید قبل از هر بار خواندن سوره این دعا را هم بخواند:

«اَللَّهُمَّ ارْزُقنا رِزْقاً حَلاَلاً طَیباً مِنْ غَیرِ کَدٍّ اِسْتَجِب ْدَعْوَتَنَا مِنْ غَیرِ رَدٍّ وَ اَعُوذُ مِنَ الْفَضِیحَتِین الفَقرا وَالدِّینِ وَاِدْفَعْ عَنِّی هَذَینِ بِحَقِّ الامَامِین الحسن وِالحُسَین بِرَحْمَتِکَ یاارحم الراحمین».

این ختم اثرات عجیبی و سریعی دارد.

قویترین آیات رزق

کسی که می­خواهد روزیش افزایش یابد بهتر است سوره طه را هر روز بعد از اذان صبح و قبل از طلوع آفتاب بخواند تا رزقش زیاد شود و از جایی که گمان ندارد خدا برایش روزی رساند.

اگر در هنگام طلوع آفتاب بخواند. روزی تازه به او می­ رسد.

اگر کسی این سوره مبارکه را بنویسد و همراه خود داشته باشد در پی هر حاجتی برود موفق می­ شود.

همچنین برای اصلاح بین دو نفر نیز، قبل از رفتن این سوره را بخواند، تاثیر زیادی دارد.

 

دعای رزق روزی

دعای رزق و روزی قوی و فوری

در احادیث امام جواد علیه السلام واسطه فیض روزی است. به ما نیز سفارش کردند که هر کس در امور مالی نیازمند باشد به ایشان متوسل شوید تا حاجتش برآورده گردد.

هرکسی دعای زیر را بعد از نماز واجب بخواند یا بنا به سفارش بعضی علما به مدت ۹ روز و روزی ۱۴ بار بخواند. نیاز مالیش برآورده می شود.

متن دعا این است:

«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِ وَلیِّکَ مُحَمَّدِ بنِ عَلیِّ التَّقی الجَواد علیه السلام اِلّا جُدتَ به عَلیَّ مِن فَضلِکَ و تَفَضَّلتَ بِهِ عَلیَّ مِن وُسعِکَ وَ وَسَّعتَ بِهِ عَلیَّ مِن رِزقِکَ و اَغنَیتَنی بِحَلالِک عَن حَرامِک و بِفَضلِکَ عَمَّن سِواکَ و جَعَلتَ حاجَتی اِلَیکَ و قَضاءَها عَلَیکَ اِنَّک لِما تَشاءُ قَدیر».

 

نویسنده: اکرم عشقی

ویرایشگر: اکرم پورطاهرزاده

یک نظر در “برای رزق و روزی زیاد چه دعایی بخوانیم؟

  1. علیرضا گفت:

    خداوند خیر و برکت بسیار وافزون شدن عمر و مال را نصیب شما خواننده محترم و من و تمامی مسلمانان و مسلمین جهان کند ب ویژه کسانی ک محتاج ب خواسته ای خاص هستند و به درگاه خداوند بدنبال گشایش هستند بخصوص هموطنان عزیزمان بگو بحق لا حول الا قوته الا بالله و هوالعلیو العظیم .انشالله. گشایش برا همگی خدایا بحق محمد رسول الله.ص. و علی ولی الله.ع. اول خواننده متن بعد من انشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *