اهل بيت عليهم السلام

مولود نیمه شعبان کیست؟

مولود نیمه شعبان

ولادت مولود نیمه شعبان  از عجیب ترین اتفاقات تاریخ اهل بیت علیهم السلام  است. چرا که از دوران بارداری مادر ایشان حضرت نرجس خاتون (س) –  آثار حاملگی در ایشان مشخص نبود- تا غیبت چندین ساله و  پس از ظهور اتفاقات شگفت انگیز و عجیبی رخداده است.

مولود نیمه شعبان

مولود نیمه شعبان که محمد بن حسن(عج) (متولد ۲۵۵ق) نام دارد. با عناوینی از جمله امام مهدی، امام زمان و حجت بن الحسن، دوازدهمین و آخرین امام شیعیان امامی شناخته می شود. دوره امامت ایشان پس از وفات امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۶۰ قمری آغاز شد. و تا پس از ظهور او در آخرالزمان ادامه  دارد. به‌ باور شیعیان، او همان مهدی موعود است که پس از دوران طولانی غیبت، ظهور خواهد کرد.

تردید شیعیان در مورد مولود نیمه شعبان

بر اساس منابع شیعه، حکومت عباسی در دوره امامت امام حسن عسکری(ع) در پی فرزند وی  بودند.  و از این رو تولد امام زمان مخفی نگه داشته شد. و هیچ کسی جز چند تن از یاران خاص امام یازدهم شیعیان کسی او را ندید. از این جهت پس از وفات امام عسکری(ع)، بسیاری از شیعیان دچار تردید شدند و فرقه‌هایی در جامعه شیعه پدید آمد.و گروهی از شیعیان، از جعفر کذاب، عموی امام زمان، پیروی کردند. در این شرایط توقیعات امام زمان که عموماً خطاب به شیعیان نوشته می‌شد. و توسط نائبان خاص به اطلاع مردم می‌رسید موجب تثبیت دوباره تشیع گردید. تا جایی که در قرن چهارم هجری از میان فرقه‌هایی که پس از امام یازدهم از شیعه منشعب شده بودند. تنها شیعه اثنی عشری باقی مانده بود.

ارتباط مولود نیمه شعبان با شیعیان در غیبت صغری

دوران غیبت صغری امام زمان پس از وفات پدرش آغاز گردید.  ایشان در این مدت به واسطه چهار نائب خاص با شیعیان ارتباط داشتند. با آغاز غیبت کبری در سال ۳۲۹ق، ارتباط مردم با امام زمان(عج) از طریق نائبان خاص به پایان رسید. در اعتقادات شیعیان، مهدی (عج) زنده است تا زمانی که به همراه حضرت عیسی(ع) ظهور کند. علمای شیعه درباره دلایل و جزئیات عمر طولانی امام زمان، تبیین‌هایی ارائه کرده‌اند.

به اعتقاد شیعیان، امام دوازدهم در آخرالزمان ظهور می‌کند. و به همراه یارانش حکومتی جهانی برپا می‌سازد . دنیا را که پر از ظلم و ستم شده است. آکنده از عدل و داد می‌نماید. در روایات اسلامی، توصیه مسلمانان به انتظار فرج مورد تأکید فراوان قرار گرفته و شیعیان این روایات را به‌معنای انتظار ظهور امام زمان می‌دانند.

بیشتر بخوانید: فضیلت و اعمال نیمه شعبان

اوصاف دیگر معصومان درباره مولود نیمه شعبان

روایات بسیاری از ائمه درباره امام زمان، زندگی و غیبت و حکومت او نقل شده و همچنین کتاب‌های حدیثی فراوانی با نقل این روایات منتشر شده است. علاوه بر کتب حدیثی، آثار تألیفی و تحلیلی بسیاری نیز درباره امام زمان نگاشت هنوشته شده است.

امام حسین (ع) در وصف حضرت حجت می‌فرمایند: «صاحِبُ هَذَا الاَمر ألطِّرِید الشَّرِیدُ المَوتُور؛ صاحب این امر، فراری، رانده شده و اوست که قصاص از قاتل کشته خود نگرفته است».

مولای متقیان حضرت علی (ع) فرمودند: «اَوسَعُکُم کَهفاً وَ أَکثَرُکُم عِلماً وَ أَوصَلُکُم رَحماً. أللّهُمَّ فَاجعَل بَیعَهُ خُرُوجاً مِنَ الغُمَّهِ وَاجمَع بِهِ شَملُ الاُمَّه؛ او بزرگ­ترین پناهگاه برای پناهندگان است و دارای بیشترین علم شماست و بالاترین صله­ رحم را داراست. خدایا بیعت او را سبب بیرون آمدن امت از غم­ها قرار ده و با وجود او پراکندگی امت را گردآور».

اهل سنت با استناد به منابع روایی خود، شخصی با نام مهدی را منجی آخرالزمان می‌دانند. او را از نسل پیامبر(ص) تلقی می‌کنند. اما با این حال بسیاری از آنها معتقدند که او در آخرالزمان متولد خواهد شد. در این میان برخی از علمای اهل سنت همچون سبط بن جوزی و ابن‌طلحه شافعی، همانند شیعیان معتقدند که مهدی موعود همان فرزند امام حسن عسکری است.

 

ادعیه وارد شده درباره امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

دعای عهد، دعای ندبه، زیارت آل‌یاسین و نماز امام زمان، از جمله ادعیه و اذکاری است که برای ارتباط با امام زمان در عصر غیبت وارد شده است. بر اساس برخی احادیث، دیدار با امام زمان در عصر غیبت نیز ممکن است.  برخی از عالمان شیعه در کتاب‌های خود حکایت‌هایی را از دیدار برخی افراد با ایشان را بیان کرده‌اند. سرداب غیبت در سامرا، مسجد سهله در کوفه و مسجد جمکران در قم از جمله اماکنی که به امام زمان نسبت داده شده است.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با اعمال شب و روز نیمه شعبان اینجا کلیک کنید.

رآکتورهای اتمی

3 نظر در “مولود نیمه شعبان کیست؟

  1. خانم غروی گفت:

    بسیار عالی 🌹👌🏻

  2. A. S گفت:

    عالی بود
    سپاس

  3. 💌 You have unread messages (4) from Peggy! Read now: https://clck.ru/e6Pcc?h=3bbefc85f839d4a90502338289b6d2ea- 💌 گفت:

    vepgtoi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *