دسته‌بندی نشده

راه‌های آموزش مسائل جنسی به کودکان

آموزش مسائل جنسی به کودکان

💭راه‌های آموزش مسائل جنسی به کودکان

سؤالی که در اینجا مطرح است: چگونه با فرزندان خود در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم؟! در این مقاله به پاسخ آن می پردازیم.

در دین مبین اسلام تربیت جنسی به عنوان یک مسئله‌ی مهم زندگی، همواره مورد توجه قرار گرفته است. تربیت افرادی با ایمان و خداجو در اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، باید سیستم آموزش و پرورش به گونه ای باشد که تربیت انسان‌ها در همه‌ی ابعاد آن، حتی تربیت جنسی به بهترین صورت انجام گیرد تا انسان‌هایی با ایمان و سالم وارد جامعه اسلامی شوند.

 

آموزش مسائل جنسی به کودکان

مفهوم جنسیت

دو جنس زن و مرد در سطح مسائل زیستی، ‌جسمانی و روان شناختی دارای تفاوت‌های بارزی هستند که باعث شده است آن دو کامل کننده‌ی یکدیگر باشند.

 

نحوه برخورد و مواجهه والدین با کودک بسیار اهمیت دارد و آگاهی از راه های آموزشی جنسی به کودک، می‌تواند کودک را به درستی با واقعیاتی درباره مسائل جنسی روبه‌رو کند.

 

والدین باید در مسائل تربیت جنسی کودک با راه های آموزش مسائل جنسی به کودکان آشنا باشند و زمان خوبی را برای رشد و پرورش جنسی او اختصاص دهند.

مهم‌ترین راه های آموزش مسائل جنسی به کودکان

1. مراقبت از بدن 

 

بزرگترها و به خصوص والدین باید به خوبی آموزش مراقبت از بدن به کودکان را یاد بگیرند. در بسیاری از موارد مشکلات و خطرات جنسی که کودک را تهدید می‌کند با لمس شدن از سوی اطرافیان اتفاق می‌افتد. والدین می‌توانند با آموزش حریم خصوصی به کودکان و جای خصوصی کودک او را از خطرات پیش رو در امان نگاه دارند. بیان این موضوع به کودک که لمس خوب چه تفاوتی با لمس بد دارد بسیار مهم است. لمس دست و سرشانه‌ها در صورتی که با تمایل کودک صورت بگیرد لمس خوب و در آغوش کشیدن با زور و دست زدن به جای خصوصی کودک به عنوان لمس بد مطرح می‌شود.

 

2. در زدن هنگام ورود به اتاق والدین

بهتر است درباره در زدن و سپس ورود به اتاق پدر و مادر آموزش درستی به کودک داده شود. پدر و مادر می‌بایست معنا و مفهوم حریم شخصی را به کودک آموزش دهند و از او بخواهند این قانون را درباره همه افراد و حتی دیگران در مقابل خودش هم رعایت کند.

 

3. پاسخ به سوالات جنسیتی کودکان  در مسائل جنسی

یکی از مهم‌ترین راه‌های آموزش مسائل جنسی به کودکان پاسخ به سوالات جنسیتی آن‌هاست. کودکان، به ویژه در سنین پایین‌تر تفاوت‌های بدنی خود را با جنس مخالفشان تشخیص می‌دهند و درباره آن کنجکاوی می‌کنند. پاسخ درست به سوالات جنسیتی کودکان گره‌های ذهنی آن‌ها را باز می‌کند.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

4. نگفتن دروغ به کودکانمان در مسائل جنسی

از سوال‌های مهمی که کودکان همیشه درباره آن کنجکاوی می‌کنند بارداری و چگونگی بارداری است. باید این را در نظر بگیرید که قرار نیست همه چیز را درباره روابط زناشویی و شیوه بارداری به کودک توضیح دهید. اما دروغ گفتن هم ممنوع است و فقط کودک را در مسیر اشتباه آموزش سوق می‌دهد.

در سنین 4 تا 6 سالگی بهتر است که شیوه بارداری را با بیان وجود سلول‌هایی درون بدن مادر توضیح داد که وظیفه آن‌ها درست کردن بچه است.

در سنین 6 تا 8 سالگی می‌توان به کودک گفت که این سلول‌ها درون بدن مرد هم وجود دارد و برای درست شدن بچه لازم است این سلول‌ها در کنار هم قرار بگیرند.

پاسخ به سوالات کودکان در مورد بچه دار شدن کار مهمی است که هر والدی باید آمادگی آن را داشته باشد.

 

5. همراهی پدر و مادر با فرزندان در مسائل جنسی

از جمله مهم‌ترین راه های آموزش جنسی به کودکان همراهی پدر و مادر در کنار هم است. والدین باید تلاش کنند که مساول جنسی و دغدغه‌های کودک را با همکاری هم حل کنند و در زمان توضیح این مسائل هر دو حضور داشته باشند. این کار کودک را در یک امنیت روانی فوق‌العاده قرار می‌دهد که به او کمک می‌کند گره‌های ذهنی‌اش را همراه با پدر و مادر باز کند.

بیشتر بخوانید: طلاق در ایران

نویسنده:مهدا

 

16 نظر در “راه‌های آموزش مسائل جنسی به کودکان

  1. Zynb گفت:

    احسنتم بسیار آموزنده بود 👌😍

  2. افراشته گفت:

    مفید و مختصر و جامع

    1. Pari گفت:

      عالی بود👌

  3. هدا گفت:

    تبارک الله

    1. Parvin گفت:

      عالی بود👌

  4. Queen گفت:

    با سلام. نکات ذکر شده بسیار مفید و ارزشمند می‌باشند. که اگر رعایت شوند تاثیر مثبت فراوانی بر رشد جنسی کودکان خواهد گذاشت.

  5. ثریا گفت:

    احسنت عالیه

  6. مریم گفت:

    عالی بود ،مطالب مفیدی بود 🙏

  7. طاهره گفت:

    احسنت😍

  8. مناصفری گفت:

    احسنت

  9. shabib گفت:

    سلام و خدا قوت
    این متن طرفداران زیادی داشته … معلومه که تیم خوبی دارید
    فاصله میان سطر ها رو حذف کنید
    تصویر جای خوبی نداره … آخر مطلب جای خوبی برای تصویر نیست .. مثلا وسط یا اول خوبه البته در ابعاد کمی بزرگتر و با کیفیت بهتر
    دسته بندی یادتون رفته
    تقریبا میشه گفت روی سئو کار نشده … اشکالی نداره چون فیلم درج مطلب رو منتشر نکردیم مطمئنم که وقتی فیلم رو بزاریم همه چی حل خواهد شد.
    آفرین …

    1. Zynb گفت:

      سلام استاد ممنونم 🥰🙏ان شاء الله در مقالات بعدی تمام نکاتی که فرمودید رعایت بشه

  10. Hosean گفت:

    بسیار عالیی

  11. فاطمه نصاری گفت:

    عاااااااااااالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *