آموزش, تغذیه سالم

بهداشت| تاثیر آموزه های دینی بر آن | 16راهکار برای بهداشت روان | بخش 3

بهداشت دهان بهداشت روان

دین برنامه‌ای است هماهنگ و متناسب برای رسیدن به زندگی مطلوب بشری تدوین شده است. علامه طباطبایی در تعریف دین می فرمایند: دین مجموعه ای از قوانین مصلح همچنانکه مجموعه قوانین مصلح را دین می‌دانیم! دین دارای قلمرو وسیع و گسترده که تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی آدمی را در بر می‌گیرد که مهمترین مسئله‌ای که به آن توجه شده است مسئله بهداشت روانی است. که با توجه به پژوهش‌ها و تحقیقات روانشناسان در این زمینه انجام داده‌اند متاسفانه در مورد تاثیر دین بر روان میباشد، کمتر کار شده است. مادر این مقاله در سایت گلدون راهکار های شیوه ی زندگی بهتر رو ارائه داده ایم باما همراه باشید.

2-تعریف بهداشت روان: 

بهداشت روان یعنی تامین و ارتقای سلامت روانی فردی و اجتماعی، پیشگیری از بیماری روانی و درمان مناسب آنها است. 

انسان سالم کسی است.

که از نظر:

جسمی و روانی،

فردی و اجتماعی،

در مسیر رشد

و بهره وری

صحیح از:

استعدادها و توانایی  های خویش  قرار گرفته است.

و موانع رشد روان، جسمی،نقص، درد و ناراحتی شدید و افسردگی او را رنج نمی‌دهد. 

 و بهداشت در تعریف دیگر عبارت است از:

مجموعه عواملی که پیشگیری یا جلوگیری از پیشرفت روند وخامت اختلالات شناختی، عاطفی و رفتاری در انسان نقش موثر دارند. بهداشت  در گستره وسیع‌تری عبارت است از آگاهی به عوامل معنوی و مادی و انگیزه هایی که سلامت فکر و وضع مثبت و اعتدال رفتار و کردار را سبب می شود که بدان وسیله ساز و کار با ارزشی در مورد تحرک و پیشرفت معنوی و مادی انسان در هر زمینه ها فراهم آید.

بهداشت روان بهداشت حرفه ای

بهداشت روانی، علمی است برای بهزیستی و رفاه اجتماعی:

که تمام زوایای زندگی.

از محیط خانه گرفته

تا مدرسه،

دانشگاه،

محیط کار

و نظایر آن را برمی گیرد.

آنچه در بهداشت  بیش از همه مورد نظر است «احترام» به شخصیت و حیثیت انسانی است.

و تا هنگامی که حیثیت و احترام فرد برقرار نشود سلامت فکر و تعادل روان و بهبود روابط انسانی معنی و مضمونی نخواهد داشت. بر این پایه، بهداشت روانی را دانش یا هنری میدانند که به افراد کمک می کند با ایجاد روش های صحیح روانی و عاطفی، با محیط خود سازگاری حاصل و برای حل مشکلات از راه های مطلوب اقدام نمایند.

در قرآن، بهداشت روان بر اساس خدامحوری است. بدین گونه که با ارائه و اصلاح بینش انسان در حوزه اندیشه، او را به مسیر ایمان رهنمون می سازد.

از دیدگاه قرآن، عبودیت مقصد نهایی انسان است؛ مقصدی که کانون اصلی و هدف غایی در تربیت قرآنی است. بنابر آیه ۵۶ سوره ذاریات که خداوند عزوجل می فرمایند:« و ما خلقت الجِنَّ و الانسَ ألا لِیعبُدُونِ».

 و من جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا به یکتایی پرستش کنند.

2-1.هدف بهداشت روانی: 

در رویکرد اسلامی بهداشت و سلامت روان به معنای تعادل نیازها و نظام های درونی و گرایش های فطری و جسمانی انسان است و علامت آن این است که آدمی در پرتو رهنمودهای عقل و هدایت آموزه های وحی، آنچه را موجب زینت روح و آرامش روانش می شود و او را به خدای تعالی نزدیک می‌سازد، برمی‌گزیند. 

واکسیناسیون _واکسن کرونا _کارت واکسن دیجیتال وزارت بهداشت

هدف بهداشت روانی تامین سلامت روانشناختی و تحقق انسان سالم است.

 هدف از بهداشت روانی آن است.

که شرایطی فراهم آید تا عوامل مخربی که روان بشر را می آزارد و راحتی درونی را از او سلب می‌کند از بین ببرد به گونه ای که آسایش و رفاه او تامین شود و تشویش خاطر نداشته باشد.

به عبارت دیگر از آنجایی که انسان ترکیبی از خیر و شر، ماده و معنویت، تن و جان است، همواره در حال کشمکش درونی است از این رو، هر لحظه در معرض بحران های شخصیتی و خروج از تعادل است. برای حفظ تعادل شخصیتی، قران دستور ها و آموزه هایی را بیان کرده که در سایه آن شخصیت انسانی از تعادل لازم برخوردار خواهد شد.

 بهداشت روان در عبارت کلی تامین سلامت روانی برای عموم مردم است البته این یک هدف بسیار کلی است و در بطن آن اهداف کوچکتر یا ضمنی وجود دارد از جمله می توان اهداف زیر  را بیان کرد:

۱.صرفه جویی در هزینه درمان بیماریهایی روانی اعم از خرید دارو و سایر اشکال درمان، هزینه بستری، هزینه پرسنل ارائه کننده خدمات.

۲. پیشگیری از اتلاف فرصت‌ها و ایجاد بستری مناسب.

برای

شکوفایی

و به نتیجه رسیدن؛

سرمایه گذاری های نیروی انسانی.

شاید بیماری که سالهای عمر خود را روی تخت های بیمارستان روانی سپری میکند در صورتی پیشگیری یک دانشمند، پزشک، مهندس یا کشاورز، یعنی یک فرد مفید برای جامعه شود.

۳. حمایت از کوچک ترین و بنیادی ترین شکل زندگی اجتماعی یعنی خانواده که مهمترین بستر پرورش شکوفایی نوع بشر می باشد و سلامت روانی افراد تا حد زیادی به سلامت آن بستگی دارد.

۴.کاهش تعداد بیماران روانی و در نهایت عدم بروز موارد جدید.

ادامه دارد…

نویسنده: سرمه ی قلم 🖋

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *