اهل بيت عليهم السلام

بعثت رسول اکرم چیست؟

بعثت رسول اکرم

بعثت رسول اکرم

بعثت رسول اکرم از جمله موضوعات مهم حیات بشری می باشد. انسان اشرف مخلوقات است و این اشرف خلقت قطعاً برای رسیدن به سعادت و کمال نیازمند راهنما، الگو و کتاب راهنما است. باید این راهنمایی از سوی خداوند متعال ارائه شود. زیرا او آفریننده است. و به ابعاد آنچه خود خلق کرده بهتر آشنایی دارد. به همین دلیل خداوند به پیامبر کتاب وحکمت آموخت. و او  را برای هدایت وراهنمایی مردم مبعوث کرد. و به سوی جامعه بشری فرستاد. بعثت در لغت به معنای برانگیختن است.

بعثت رسول اکرم

هرچند بعثت درباره برگزیدن همه پیامبران به نبوت به کار می رود اما از آن برگزیدن حضرت محمد به پیامبری بیشتر به بعثت یاد می شود . بعثت رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله ) بنابر مشهور در ۴۰ سالگی و بنا به قولی، در ۴۳ سالگی حضرت محمد( صلی الله علیه وآله ) رخ داده است . خداوند در سوره جمعه آیه دوم مستقیماً به رسالت پیامبراکرم ( صلی الله علیه وآله ) اشاره کرده و می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ، اوست خدایی که میان عرب امّی یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمی‌دانستند.

بیشتر بخوانید:

اهداف بعثت چه بود؟

 

پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند.  آن‌ها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاک می‌سازد. شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد.  همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند. با رسالت انبیاء سعادت و سجایای اخلاقی و کرامت انسانی به دست می آید. و با بعثت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) زمینه دریافت حقایق انسانی فراهم می شود . پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) در مورد مبعث می‌فرمایند: « إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به‌ راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم و به مردم بیاموزم» .

بیشتر بخوانید:

فلسفه بعثت پيامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم

یک نظر در “بعثت رسول اکرم چیست؟

  1. راحله گفت:

    سلام تشکر بابت مطالب مفیدتون👌🏻👏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *